Kostprijs bijenvolk

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Kostprijs bijenvolk

Bericht door Piet Jager »

De kostprijs van bijenvolken op 10 ramen is niet voor iedereen hetzelfde.

Bij mij ziet het plaatje er als volgt uit;

De voorzwerm houd ik zelf en de 1e nazwerm (opzetter) wordt veelal verkocht. De 1e nazwerm is van mijn geselecteerde hoofdvolken met veelal een prima jonge moer uit een zwermcel..


1. Als je de hoofdvolken laat zwermen, gaat dat altijd ten koste van de honingopbrengst, Reken daarvoor ca 5 potjes honing per zwerm = 15 euro
2. 10 ramen met kunstraat = 10 x 2,50 = 25 euro
3. voer voor de zwerm = 5 kg suiker x 0,65 = 3,25 euro
4. Selectiekosten = 10 euro
5. Variabele kosten = ca 6,75 euro

Totaal-generaal = 60 euro

!Piet
Jacobsen
Berichten: 1
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 16:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kostprijs bijenvolk

Bericht door Jacobsen »

Piet Jager schreef:
De kostprijs van bijenvolken op 10 ramen is niet voor iedereen hetzelfde.

De voorzwerm houd ik zelf en de 1e nazwerm (opzetter) wordt veelal verkocht.
Dus dat houdt in dat je nooit jonge moeren hebt? Elke imker zet toch een jonge moer(en) op voor het volgende jaar?

1. Als je de hoofdvolken laat zwermen, gaat dat altijd ten koste van de honingopbrengst, Reken daarvoor ca 5 potjes honing per zwerm = 15 eurokunstzwermen maken "kost" geen honing? Ik dacht van wel!
2. 10 ramen met kunstraat = 10 x 2,50 = 25 euro
3. voer voor de zwerm = 5 kg suiker x 0,65 = 3,25 eurodat is dus de helft van een inwintering
4. Selectiekosten = 10 eurodat vraagt om uitleg!
5. Variabele kosten = ca 6,75 euro

Totaal-generaal = 60 euro

!Piet

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kostprijs bijenvolk

Bericht door Piet Jager »

Heer Jacobsen,

1. Momenteel heb ik nog 12 jonge moeren in de bevruchtingskastjes, waarvan ik er 4 voor mijzelf houd en gebruik om een oude moer te vervangen.

2. Ik maak nooit kunstzwermen voor mijzelf! Uiteraard zullen kunstzwermen ook verliezen van honingproductie met zich meebrengen. Maar het tegendeel heb je me ook niet horen zeggen!

3. 5 kg suiker voor een zwerm op 10 ramen is een 1/2 kg per raam.
Opgezette zwermen moeten het 'rijk' hebben. Dat is nu juist geen inwinteringsvoer!!!

4. Onder selektiekosten valt ook de koninginnenteelt. Om alle ins en outs met de daarmee gepaard gaande kosten te beschrijven voert mij te ver. Als je dat niet van me wilt aannemen, moet jezelf maar eens met selectie en koninginnenteelt beginnen.

!Piet
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kostprijs bijenvolk

Bericht door Dirk Blanken »

Jacob Jacobsen, mooie naam, je zou bijna denken dat je hem zelf hebt verzonnen.
Piet is veel te zuinig, heeft alles punctueel in orde en doet zijn volken weg voor kostprijs.
Voor opgroeiende volken is 5 kg suiker niets vooral als het weer zoals de laatste tijd tegenwerkt.
Het uitbouwen van raten kost veel honing/suiker.
Als jij je volken voor de inwintering 10 kg suiker geeft moet je wel erg veel honing laten zitten, dat is prima want mijn buckfast hebben het dubbele nodig en ik zorg dat ze 25 kg meekrijgen.
5 potjes honing minder per zwerm is veel te laag getaxeerd, als je twee van Piets volken verenigd kunnen ze hier nog makkelijk 20 pond halen.
Selectiekosten begint met Breeders(koninginnen waarvan je kan natelen) aankopen( goede koninginnen kosten tot 150 euro) en de nateelt laten bevruchten op bevruchtingsstations die rekenen per bevruchtingskastje 8 euro en vaak zijn de vervoerskosten het veelvoudige.
Je had het misschien al begrepen, als het nodig is geeft Piet zijn voorzwermen in de herfst of in het voorjaar een nieuwe geselecteerde koningin ev. aangepaard op een bevruchtingsstation.
Zo zijn al zijn koninginnen in het voorjaar geselecteerd.
De F1 's van zijn selectie standbevrucht verkoopt hij, dus de koper kan profiteren van al dat selectie werk.
Piet geeft straks natuurlijk zijn eige reactie maar het weer is slecht en ik had geen zin meer in onderhoud.
Ik ben nu eenmaal een bemoeial en heb graag wat stevig weerwoord.
Dirk




dertiende
ToontjeV
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 15:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kostprijs bijenvolk

Bericht door ToontjeV »

dirk, heb je aandelen ofzo?
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kostprijs bijenvolk

Bericht door Dirk Blanken »

Toon, die zouden erg weinig opbrengen.
Dirk

dertiende
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kostprijs bijenvolk

Bericht door Jaap v.Popering »

Piet Jager schreef:
De kostprijs van bijenvolken op 10 ramen is niet voor iedereen hetzelfde.


Bij mij ziet het plaatje er als volgt uit;

De voorzwerm houd ik zelf en de 1e nazwerm (opzetter) wordt veelal verkocht. De 1e nazwerm is van mijn geselecteerde hoofdvolken met veelal een prima jonge moer uit een zwermcel..


1. Als je de hoofdvolken laat zwermen, gaat dat altijd ten koste van de honingopbrengst, Reken daarvoor ca 5 potjes honing per zwerm = 15 euro
2. 10 ramen met kunstraat = 10 x 2,50 = 25 euro
3. voer voor de zwerm = 5 kg suiker x 0,65 = 3,25 euro
4. Selectiekosten = 10 euro
5. Variabele kosten = ca 6,75 euro

Totaal-generaal = 60 euro

!Piet
Hierbij mis ik een gedeelte van de kosten van je stal, De kasten die je gebruikt gaan toch ook maar een x aantal jaren mee.Bestrijding van de Varoa kost ook wel iets. Al je gebruik en hulpmiddelen . Voor al deze kosten vind ik de E 6,75 wel aan de magere kant. En dan wil je toch ook wel iets voor je moeite???

Jaap v P
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kostprijs bijenvolk

Bericht door Piet Jager »

Dirk,

Voor zover ik jouw stukken heb gelezen, heb je volgens mij een aardige, practische en reele kijk op de zaken mbt het imkeren, Ieder doet het echter op zijn eigen manier en moet zijn eigen weg daarin zoeken en vinden. In grote lijnen komt jouw beschrijving wel overeen. Hoe ik het precies doe is echter niet zo belangrijk om te weten. Ik heb geprobeerd om heel globaal de kostprijs zichtbaar te maken. Alle afschrijvingskosten zijn daar niet in verrekend. Zou ik dat wel hebben gedaan, dan kom je voor de meeste imkers ongeloofwaardig over met als argument: 'Het is toch een hobby! Daar mag best geld bij of bij een bij moet bij!' Daarom probeer ik een gouden middenweg te bewandelen door onze volken een reele waarde mee te geven. De ontvanger van zo'n volk mag dat best eens weten en moet dat er dan maar voor over hebben. Ook zijn hobby mag geld kosten! Iedereen is uiteraard vrij om daar al dan niet in mee te gaan. Op de markt weet je veelal niet wat je koopt en komt daar later pas achter. Soms pakt het goed uit, maar soms ook niet. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, zullen we maar zeggen. En... alle waar is veelal naar z'n geld.

!Piet
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kostprijs bijenvolk

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik wil niet een rel veroorzaken hier op dit forum. Maar beetje rekenen mag best wat mij betreft. Ben overigens ook zo'n iemand die vind dat het bijenhouden een hobby is. Hobbies kosten nou enemaal geld.
Totaal-generaal = 60 euro
Houd dat niet in dat volken zwaar 'onder de maat' verkocht worden?

jp
ToontjeV
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 15:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kostprijs bijenvolk

Bericht door ToontjeV »

"Ik wil niet een rel veroorzaken hier op dit forum" hoezo dat dan??

Ik vind 60 euro voor 10 ramen beslist niet zwaar onder de maat, je moet reeel blijven en ik denk dat piet dat wel is. het blijft toch een kwestie van vraag en aanbod, en wat de 'gek' er voor geeft.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten