Heidehoning oogsten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Heidehoning oogsten

Bericht door Piet Jager » ma 17 sep 2007, 10:17

Mooi zo Hans,

Het gaat mij niet om de prijs, maar om het verschil duidelijk te maken. Daarom heb ik de zaak wat gechargeerd door de huidige vraagprijzen om te draaien en om wat reacties los te maken.
Gezien het feit, dat er dit jaar veel heidehonig is geoogst en de prijzen derhalve onder druk zullen komen te staan, is het misschien verstandiger (intelligenter) om daarop nu alvast te anticiperen door een reele prijs te vragen.

Onderstaande adviesprijzen zouden wellicht beter passen.
Heideraathoning 8 euro per kilo
Heidezeemhoning 10 euro per kilo.

!Piet

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door Dirk Blanken » ma 17 sep 2007, 20:45

Ik verbaas me er altijd over dat in het biologische winkeltje de algemene honing voor een goede prijs tot 5 a 6 euro/pond grif over de toonbank gaat terwijl de imker zijn waar voor dumpprijzen afzet.
Als je levert aan particulieren is 3.5 Euro/pond een normale prijs die eigelijk nog veel te laag is maar we zijn hobbyisten als we honing leveren voor doorverkoop nooit onder de 3 euro per pond gaan zitten, als het per pot verkocht wordt.
De prijs voor heidehonng is dan 6 euro/pond.
Ik maak er nog liever wijn van of voer het terug aan de bijen dan het voor minder aan te bieden.
Je poot stijf houden want er is wel degelijk vraag naar.
Dirk





dertiende

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door Piet Jager » ma 17 sep 2007, 22:07

Hans v/d Post schrijft: "Een van onze forumleden Wilfred Muis heeft kunststof ramen voor de heideoogst gebruikt, dan verzet je bakens"
Hans,

In het verleden is er op het forum al eens geschreven over trillingen van de raten om bepaalde signalen in de communicatie door te geven. Deze trillingen lopen, volgens mij, in een kunstofmiddenwand dood. Reden voor mij om dit baken vooralsnog niet te verzetten. Dit is voor mij een brug te ver!

Lees ook "Vreemd geluid":
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... erms=raten

!Piet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door Hans van der Post. » ma 17 sep 2007, 22:38

Ja, maar - zouden die trillingen op kunststof ramen alleen in Nederland niet worden doorgegeven? In vele landen worden kunststof ramen gebruikt.
Ik kan me voorstellen dat een gesettelde imker = materialen niet zo gauw overgaat tot het kopen van nieuw materaal.

Hans

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door Piet Jager » di 18 sep 2007, 10:44

Hans,

Ruim 20 jaar geleden werden deze kunststoframen al gebruikt in de professionele imkerij van de Verenigde Staten, Duitsland en Israel. Bij veranderingen in de beroepsimkerij gaat het m.b.t. de bakens verzetten om doelmatigheid en meeropbrengst. Aanvankelijk leidde het in het algemeen nog tot weinig navolging. Het is, om welke reden danook, althans in de hobby- en semi-beroepsimkerij, nooit een werkelijke innovatie geworden.

!Piet

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door Astrid Schoots » di 18 sep 2007, 22:37

Hans van der Post. schreef:
Ja, maar - zouden die trillingen op kunststof ramen alleen in Nederland niet worden doorgegeven? In vele landen worden kunststof ramen gebruikt.
Hans
In Bijenhouden van april 07 staat in de Buitensnippers e.e.a. hierover geschreven; voor het gemak zet ik het nog eens hieronder.
(al realiseer ik me nu dat het een beetje off-topic wordt)
Astrid.

"Plastic ramen nadelig voor raatbouw en honingproductie".
Het gebruik van een plastic ondergrond voor raatbouw roept emoties op: van felle tegenstand '“want bijenvreemd- tot groot enthousiasme '“want snel, makkelijk en stevig.
Om deze meningen met feiten te kunnen onderbouwen, heeft Thomas D. Seeley van de Cornell Universiteit (New York) op de afdeling neurobiologie een onderzoek verricht naar de invloed van plastic raat (d.w.z. een ondergrond van plastic kunstraatreliëf met een dun laagje bijenwas bedekt) op de ontwikkeling van bijen. Hij vergeleek daartoe drie verschillende raamtypen in 27 bijenvolken onder verder identieke omstandigheden: een houten frame met bijenwaskunstraat, een houten frame met plastic raat, en een plastic frame met plastic raat. Het onderzoek wordt uitgebreid beschreven in American Bee Journal; ik vat samen.
Onderzocht werden de verschillen in volksontwikkeling, in raatbouwpatroon, in gewicht en in honingproductie. Het bleek dat de volken op bijenwas na 12 weken 100% van de ramen hadden uitgebouwd, tegen 70% bij de volken op plastic raat. De volken op was waren gemiddeld bijna 10 kilo in gewicht toegenomen, de volken op plastic bijna 5 kilo en de volken met plastic raat in houten frames bijna 7 kilo. Deze resultaten bevestigen eerdere onderzoeksuitkomsten (Weiss 1983, Jackson 1999), nl. dat bijen kunnen aarzelen om plastic te accepteren en dat plastic raat de honingproductie kan hinderen.
Hoe dit precies in zijn werk gaat is onduidelijk. Seeley formuleerde drie hypothesen: doordat het plastic raat minder snel wordt uitgebouwd, is er onvoldoende broedruimte, waardoor de volksontwikkeling hapert en daarmee het honinghalen. (De honingproductie staat immers in verhouding tot de volksgrootte: Farrar 1937, Moeller 1958, Crane 1990). Het gebrek aan opslagruimte kan een tweede oorzaak zijn: wanneer de beschikbare ruimte met broed en voedsel gevuld is, zal een volk óf de raatbouw uitbreiden óf de nectaropslag stilleggen (Pratt 1998). Een derde oorzaak kan zijn dat de trillingen van de kwispeldans, waarmee een haalbij de afstand en de richting van haar voedselbron meedeelt aan de andere haalbijen, door het plastic meer worden geabsorbeerd dan door de dunwandige en veel flexibeler wasraat.
American Bee Journal, november 2006.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door Dirk Blanken » wo 19 sep 2007, 18:50

Astrid, ik denk dat de laag was die men aanbrengt op de plastik middenwanden heel belangrijk is voor het uitbouwen.
Ik ken een imker die prachtige volken heeft op plastic en zeer goede oogsten.
Dirk

dertiende

jack
Berichten:81
Lid geworden op:wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door jack » wo 19 sep 2007, 22:58

Ik heb al jaren plastic ramen. Probeer het eens en geef dan je oordeel. Iemand napraten heeft geen zin.
Groeten Jack

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door Astrid Schoots » do 20 sep 2007, 09:18

jack schreef:
Ik heb al jaren plastic ramen. Probeer het eens en geef dan je oordeel. Iemand napraten heeft geen zin.
Groeten Jack
Jack,
ik 'praat niet na',
ik doe verslag van een gedegen onderzoek
door gerenommeerde bijenwetenschappers
uit een professioneel vakblad.
Astrid

jack
Berichten:81
Lid geworden op:wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heidehoning oogsten

Bericht door jack » do 20 sep 2007, 18:06

Hallo Astrid,
Sorry dat je je aangesproken voelde. Mijn opmerking was niet speciaal voor jou bedoeld, maar meer in algemene zin. Groeten Jack

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten