Nieuwe styropor Simplex kast.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jozef Maier
Berichten: 139
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe styropor Simplex kast.

Bericht door Jozef Maier »

Beste Luc,

Vooreerst, wanneer ik mijn bijdragen schrijf en plaats heeft een ander geen zaken mee en doet ook niets ter zake als het gaat om de Segebergerkast. [:0]

Toch bedankt voor je missionaire en passionele bijdrage.

Als je goed leest zal je gezien hebben dat ik niet één kasttype heb, ik heb verschillende kastypen.

Als je goed gelezen hebt las je dat ik niet hou van "godsdienstoorlogen" ook niet rond bijenkasten.

Als je goed las, zou je gezien hebben dat ik ook andere kasten weet te waarderen, omdat ze ook gewoon goed zijn. Elke kast heeft zijn voor- en nadelen. Daar moeten we als imkers leren mee werken. Een type bijenkast heeft oa te maken met het soort bijen en de dracht die een streek opbrengt.

Een ander alternatief is een eigen kast ontwikkelen, en als je daar dan toch mee bezig bent ook liefst een eigen raammaat. Die kan je dan met even veel passie promoten als de passie die je steekt in de nadelen van een bepaald soort kast op de sommen.

Twee vraagjes slechts. Rond de bijenruimte lijk je veel problemen te hebben. Als je bijenruimte boven de ramen hebt, dan heb je er geen onder de ramen. Plet je dan geen bijen als de bak ergens op zet om de kasten te controleren? of zie ik iets over het hoofd?

Ga je met evenveel passie de Dattant kast als niet goed bevinden, omdat ze geen bijenruimte heeft boven de ramen? Of mis ik hier ergens iets?

Dan nog een opmerking:

[quote]- met dat gebrek in bijenruimte aan de bovenzijde zitten we nog met een ander probleem : hoe gaan we de bijen inwinteren, we kunnen er immers de afdekplaat met kijk- en voederopening niet meer op laten. Wacht, we gaan snel een aparte voederromp maken, maar aai, die heeft dan wel een heel grote inhoud. Geen nood, we leggen de imkers wel uit dat dit beter is want ze kunnen nu de ganse inwinteringsvoorraad in één keer geven, dat is toch veel minder werk !!![/quote]

Reeds in de jaren tachtig zijn er imkers die van het mondjesmaat geven van voer zijn afgestapt. Imkermeister Karl Pfefferle, in zijn boek, "Imkern mit dem Magazin", en Dr. Sachs zijn twee van de voorstanders om alle voer in één keer te geven. Voor deze methode valt er ook heel wat te zeggen, ook met zijn voor- en nadelen. Imkermeister Karl Pfefferle en Dr. Sachs hebben niets maar dan ook niets van doen met de Segeberger kasten en hun ontwikkeling.

Toen ik, Imkermeister Karl Pfefferle, zijn methode leerde kennen heb ik het inwinteren in één keer van hem overgenomen, dat is zo'n 20 jaar geleden, en toen op dadant kasten, met voor mij, goede resultaten.

Misschien kunnen we rond dit thema ook nog een godsdienstoolog opstarten kwestie van bezig te blijven. [;)]
Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Nieuwe styropor Simplex kast.

Bericht door Hugo »

Schatjes,

Bijzonder interessante discussie die met veel vuur wordt gevoerd.
Het verbaast mij wel dat een objectieve beoordeling zowel bij voor- als tegenstanders zo moeilijk blijkt te zijn (behalve misschien bij Ed), en dat een dood object als een bijenkast de gemoederen zo hoog doet oplopen.

Het moet toch mogelijk zijn om te zeggen :
- de sb-kast voldoet voor mij niet om die en die reden
- de sb-kast is voor mij juist goed om die en die reden.

mvg,

Hugo (halve bij die net 6 sb-kasten heeft verkocht omdat hij er niet zo best mee kan imkeren :-( )

ps. maar ik begin er ooit nog wel 1s opnieuw aan


Nobodies prefetc
Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe styropor Simplex kast.

Bericht door Peter Bal »

luc schreef: De gebreken van de Segebergers zijn dus verzinsels die enkel in mijn geest leven !!!
Het lijkt er inderdaad een beetje op. Ik heb een jaar of zes Segeberger kasten (met duits nomaal ramen) en die bevallen in het algemeen prima. Er zitten zeker een paar kleine minpuntjes aan, met name het vast verkleven van de Hoffmann ramen. Maar al met al krijgt de Segeberger kast van mij een dikke 8.

groeten,


Peter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 52 gasten