Standaard spaarkast in beeld

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Standaard spaarkast in beeld

Bericht door Piet Jager » di 16 okt 2007, 14:55

Afbeelding Afbeelding

Klik op de bovenstaande afbeeldingen om het als pdf bestand te bekijken/vergroten/downloaden.
Je kunt dan heel duidelijk alle maten (in millimeters) goed onderscheiden en controleren.



Waarom 2 dwarsdoorsnedes van deze standaard spaarkast?

1. Om te laten zien dat je een standaard spaarkast heel gemakkelijk kunt 'ombouwen' naar een 11-raamskast door de strippen te vervangen.

2. Om de normalisering in kastmateriaal te promoten.

3. Om bij overgang naar kunststofkasten vergelijkingsmateriaal bij de hand te hebben mbt de normalisering van inwendige maatvoering. Het zou leuk zijn, als er van de EPS(*)-kunststofkast [EPS = Ed Pieterse Simplex ;<)] ook 2 doorsnede tekeningen geplaatst zouden kunnen worden. Als dan zou blijken dat de normalisatie daarvan in belangrijke mate overeenkomt met deze spaarkast, zou dat voor de aanschaf alleen maar drempelverlagend werken en de verkoop van die EPS(*)-kunststofkast alleen maar bevorderen. Een imker speelt nu eenmaal graag op safe.

(*) EPS = geexpandeerd polystyreen (soort isomo, piepschuim, maar dan van hoge densiteit)

4. Om door jullie te laten controleren en bekritiseren.

5. Om te kijken of deze standaard hier of daar eventueel bijgesteld dient te worden.

6. Om te kijken of er zinvole verbeteringen c.q aanpassingen mogelijk zijn.

7. In deze getoonde 'standaard' spaarkast zit een kleine afwijking t.o.v. de originele standaard. De ruimtes boven de toplatten zijn 6 mm (standaard = 7 mm) en de ruimtes beneden de onderlatten van de ramen is 4 mm (standaard = 3 mm). Ook is de ruimte onder de oortjes hier 7 mm (standaard 6 mm). Dit alles kun je echter heel gemakkelijk weer terug aanpassen door de strippen 1 mm te laten zakken.

8. Ook doe-het-zelvers kunnen nu aan de slag, zodat de normalisering in zekere zin gewaarborgd blijft.

Met veel dank aan Noud van Wageningen (tekening) en Hans Hoogendoorn (fotohelpdesk).

!Piet (...., die alleen maar de doorgeef-luik was.)

Gebruikersavatar
Rob en Yvonne
Berichten:37
Lid geworden op:do 07 jun 2007, 13:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Standaard spaarkast in beeld

Bericht door Rob en Yvonne » di 16 okt 2007, 17:18

Wat een goede tekening van de spaarkast.
Heeft u er ook een voor een simplexkast.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Standaard spaarkast in beeld

Bericht door Piet Jager » di 16 okt 2007, 22:05

Rob & Yvonne,

Welkom in de kring!

WERKTEKENING Simplex
Prijs: € 4.50
Web-winkel Bijenhuis/Wageningen
http://www.bijenhuis.nl/bijenhuis_inter ... ductID=382

!Piet

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Standaard spaarkast in beeld

Bericht door hans hoogendoorn » di 16 okt 2007, 22:38

Inderdaad een fraaie tekening van de spaarkast.
Op de pdfjes is zelfs het dunne metaal van het deksel te onderscheiden.

Én een goed initiatief van Piet :
De oude vertrouwde inmiddels wel standaard spaarkast nader beschouwen anno 2007 en misschien verbeteren.
Deze spaarkast-maatvoering vervolgens als uitgangspunt gebruiken bij andere en nieuwe ontwerpen.
Dus meteen maar bescheiden van wal :

- Mij valt op, dat aan de achterzijde van de kast boven de lade een kier zit van ik schat ongeveer 15 millimeter.
Mijn trouwe spaarkasten hebben die kier niet. De kier lijkt me een verbetering.
Lade voor varroa-controle en toch ventilatie.

- bij punt 7 wordt gesproken over de 1 mm extra ruimte onder de ramen. Is het niet aan te raden om die ruimte niet te verkleinen ?
Bij het afstapelen van randen bij controle zet ik de onderste altijd wat schuin op de omgekeerde opstaande rand van het deksel.
Dit om het pletten van bijen onder de ramen te voorkomen. Die ene milimeter kan ook net helpen. Misschien slechts een gevoel.
Dan moeten alle randen WEL dezelfde raamhoogten hebben !

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Standaard spaarkast in beeld

Bericht door Piet Jager » di 16 okt 2007, 22:54

Lade voor varroa-controle en toch ventilatie.
Ja klopt, Hans. Het gebeurt ook nog weleens, dat er aan de voorkant bijen verzeild raken op de varroalade en de weg niet weer terug vinden. Ze hebben dan een ruimere ontsnappings-mogelijkheid.
Dan moeten alle randen WEL dezelfde raamhoogten hebben !
Voor die ene mm behoeven de hoogtes van de randen niet worden aangepast. Die ene mm correspondeert slechts met de hoogte van de aangebrachte strippen. Verder blijft alles gewoon gelijk.
Jij bedoelt vast raamhoogte = striphoogte en dat moet dan in alle randen gelijk zijn. Accoord!

!Piet

NoudvanWageningen
Berichten:31
Lid geworden op:di 04 jul 2006, 18:31
Imker sinds:1974
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Bastaart / Buckfast
Locatie:Zeist
Contacteer:

Re: Standaard spaarkast in beeld

Bericht door NoudvanWageningen » wo 17 okt 2007, 18:49

Hans Hoogendoorn schreef:
- Mij valt op, dat aan de achterzijde van de kast boven de lade een kier zit van ik schat ongeveer 15 millimeter.
Mijn trouwe spaarkasten hebben die kier niet. De kier lijkt me een verbetering.
Lade voor varroa-controle en toch ventilatie.
De kier is er niet. De doorsnede is ergens halverwege de kast genomen.
In de linkertekening is bij de achterkant te zien dat er maar een klein kiertje zit van ongeveer 2 mm. boven het latje van de lade en de onderrand van de bodem. Bijen die opgesloten zitten tussen de gaasbobem en de lade komen er in door een niet geheel ingeduwde lade of dat ze tegen het gaas aanlopen van onder uit op het moment dat de lade eruit is gehaald. Door het kleine kiertje aan de achterkant kan geen bij.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Standaard spaarkast in beeld

Bericht door hans hoogendoorn » wo 17 okt 2007, 21:18

[quote="NoudvanWageningen"] : De kier is er niet. De doorsnede is ergens halverwege de kast genomen.[/quote]
Correct opgemerkt, dat was me niet opgevallen.
Goede uitvindingen zijn trouwens vaker onbedoeld of bij toeval ontdekt [:)]
Wat mij betreft blijft een kier boven de lade aan de achterzijde - een (open) discussie-item.
Verbetering/geen verbetering.
De kier moet dan wel 6-8 mm zijn tegen nieuwsgierige muizen.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Standaard spaarkast in beeld

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 19 okt 2007, 10:43

Hoi Piet,

Ik heb van mijn spaarkasten de bodem aangepast. Als de bodem niet vastgekit zit dan verschuift de onderbak nog wel eens.
De onderbak rust op de bodem alleen op de zijkanten en de achterkant en niet op de voorkant omdat daar de vliegopening zit. Hij rust op een U vorm zal ik maar zeggen. Het gevolg bij verschuiven is dan dat de onderbak 'in' de vliegopening valt en iets kantelt. De bijen komen dan aan alle kanten tussen de onderbak en bodem uit. Als ik zelf een bodem maak dan zorg ik er voor dat het rooster meer afloopt zodat ik aan de voorkant nog een latje (10mm) boven de vliegspleet kan maken. Dan rust de onderbak ook op de voorkant en kan niet meer scheef zakken. Bij verschuiving kan in het ergste geval een kier ontstaan waardoor de bijen naar buiten komen maar je kunt de onderbak dan vrijgemakkelijk terug schuiven zonder dat je eerst de reisriem los hoeft te maken.
In deze tekening zou dat ook al kunnen omdat ik de vliegopening 10mm hoog heb en hier is deze 20mm. Maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het toepassen van vliegspleetverkleiners die ik nooit gebruik.
Ik rond met de bovenfrees wel altijd de achterkant van het latje af om er voor te zorgen dat de opening groot genoeg blijft. 10mm aan de voorkant resulteerd in 9,nogwat aan de achterkant door het oplopende rooster. Vandaar! Als de duimstok er tussendoor kan is het goed.

Groeten Jaap

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Standaard spaarkast in beeld

Bericht door Piet Jager » vr 19 okt 2007, 11:31

Dag Jaap,

Ook gaat dat losse vliegopening-blokje bij het verwisselen van de bakken veelal met de onderbak mee en heb je even een probleem. Daarom lijm ik het blokje (met maximale opening) er vast in. Je kunt het dan echter niet meer omkeren en verkleinen tegen roof. Maar met een stukje schuimplastic vang je dat ook goed op.

Zoals jij het doet, heb ik ook wel gedaan. Je moet dan echter onder het midden een steunblokje plaatsen tegen doorzakken van de lat. Je bedoelt: "Als een opgevouwen platte duimstok (9 mm) er tussen door kan is het goed"

!Piet

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Standaard spaarkast in beeld

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 19 okt 2007, 14:03

Hoi Piet,

Wat betreft de duimstok begrijp je helemaal wat ik bedoel.
Het probleem van doorzakken heb ik nog nooit gehad. Daar ik het maken van een bodem zeer tijdrovend vind en daarom niet om de paar jaar weer een nieuwe wil moeten maken, maak ik ze van hardhout. Dit buigt (tot nu toe) niet door.
Hardhout is wel aanzienlijk duurder maar ik heb nu bodems van 10 jaar oud en die zien er nog uit als nieuw.

Jaap

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten