gezonde bijen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Re: gezonde bijen

Bericht door LWPisa » wo 27 feb 2008, 13:55

Gerard,
als ik op een andere manier met misschien meer effect zou bestrijden dan zouden misschien volken die nu dood gaan blijven leven. Omdat ik "uit principe" op deze manier bestrijd heeft mijn principe effect op de overleving van volken met Varroa.

keuzes keuzes...

Oxaalzuur is het minste van de kwaden.

Complexe pesticiden als fluvalinaat en coumaphos wil ik liever niet in mijn volken, ze zouden wel eens een effect kunnen hebben op de gezondheid/reproductie van de bij. Ze lossen goed op in was en blijven vrij chronisch aanwezig in lage dosis. Ze horen daar niet, ze kosten geld en ik selecteer vooral mijten op resistentie ertegen.

Mierezuur vind ik heel vervelend. Vluchtige organische rommel, bijtend en corrosief en lastig in de omgang met leegrakende verdampertjes en doekjes. Brillen en handschoenen.

Thymol vind ik ook vervelend. Al makkelijker dan mierzuur in de omgang, niet bijtend maar sterk riekend. Je kan op de geur je kasten vinden met goed weer.

Darrenraat methode...leuk maar mij teveel gedoe als het niet hoeft, zonde van alle werk en eiwit dat de bijen in de darren stoppen...en selecteren we stiekum niet op Varroa met een voorkeur voor werksterbroed?

Oxaalzuur is vrij corrosief maar niet vluchtig als mierezuur, je kan het gewoon goed maken thuis zonder ventilatie. Het is een veel voorkomend zuur in de plantenwereld, goedkoop en vrij effectief wanneer het op het juiste moment wordt ingezet. Lost niet op in was. 1x nevelen/verdampen/druppelen volstaat meestal/hopelijk.

L

Merci voor de tip over rabarber...alleen is dat er in de broedloze periode, wanneer ik het liefst behandel volgens mij niet echt vooradig en ik weet niet hoeveel werkzame stof (oxaalzuur) er inzit. Dat kan denk ik sterk verschillen.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door m.kolsters. » wo 27 feb 2008, 17:54

L.P. ik spuit het voor de dracht,anders zou de honing een zuure smaak krijgen.
Wel natuurlijke oxaalzuur of toch niet.
En als je gaat inwinteren een paar keer spuiten en dan broed weg halen, daar zit dan de meeste varoa.
Groetjes

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
mike
Berichten:76
Lid geworden op:vr 17 okt 2003, 22:06
Aantal volken:70
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Londerzeel Belgie
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door mike » wo 27 feb 2008, 21:10

In het blad van de rabarber zit het meeste oxaalzuur.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door LWPisa » do 28 feb 2008, 09:20

Tinus,

Zie jij ook meer mijten vallen na het spuiten?

En hoe doe jij dat, ramen omhoog en met de plantenspuit ieder raam een paar ml nevelen?

L

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door m.kolsters. » do 28 feb 2008, 12:40

L.P. ik bespuitze terwijl ik de kast controleer,hoe veel er vallen ga ik dit jaar bij houden.
Heb een paar keer de kasten met te veel varoa bespoten en had minder varoa na een week.
Dat in het blad meer in zit had ik ook gehoord,een blad er op leggen heb ik ook gehoord(dragen de bijen re zelf ook uit)
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door Gerard van Gastel » do 28 feb 2008, 13:54

Een rabarberblad op de raampjes leggen heb ik 2 jaar geprobeerd bij enkele kasten, binnen 1 a 2 dagen hebben ze het kort en buiten gewerkt,maar volgens mij helpt dit helemaal niets!
Het oxaalzuur zal toch in vloeibare vorm in de kast gebracht moeten worden denk ik.

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door Bieboerke » do 28 feb 2008, 21:42

m.kolsters. schreef:
L.P. ik bespuitze terwijl ik de kast controleer,hoe veel er vallen ga ik dit jaar bij houden.
Heb een paar keer de kasten met te veel varoa bespoten en had minder varoa na een week.
Dat in het blad meer in zit had ik ook gehoord,een blad er op leggen heb ik ook gehoord(dragen de bijen re zelf ook uit)
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Misschien, misschien is 't ook goed tegen nosema zoals vermeld in een vroegere bijdrage hier ergens boven :D
Marco


kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door kreydt » do 28 feb 2008, 23:01

Om snel resistentie te krijgen voor een pesticide zijn 2 zaken nodig;
1 Het target moet een snelle generatie wissel hebben
2 Het target moet regelmatig in contact komen met een niet letale dosis

1 De varroa heeft een snelle generatie wissel
2 Bij het maken van rabarber-wijn wordt het oxaalzuur geneutraliseerd. Hierbij wordt gemakshalve aangenomen dat 1 liter rabarbersap 2 gram oxaalzuur bevat. Voor 1 liter sap heb je 3 à 4 kilo rabarber nodig.
De dosis oxaalzuur voor de bestrijding van varroa is 2 gram per bak.
>>> Eén blad rabarber kan nooit een letale dosis zijn.

Stop toch met die nodeloze ingrepen, want binnenkort lacht de varroa ons vierkant uit als we met oxaalzuur behandelen.

kg

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door m.kolsters. » vr 29 feb 2008, 12:56

Imkers het gaat hier niet om of de varoa ons uit lacht,dat doen ze al 10 tallen jaren.
We zijn niet in staad om deze varoas uit onze kasten te weren.
Een nieuw product wort afgekat en oude producten helpen niet.
Ik wil hier graag nieuwe producten(ideen)voor jongen imkers,de volslagen imkers doen toch wat ze willen en daar kom je niet achter.
Schrijf eens gewoon hoe je inwinterd en wat er nog leeft.
Groetjes

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door Oude Essink » vr 29 feb 2008, 13:52

Dag Tinus,
Ik vertel het maar weer eens: hoe ik inwinter staat hoger op in dit onderwerp; is vervolgens verder toegelicht in http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8299
Het antwoord op de vraag: "Wat er nog leeft" luidt: alles, zoals bij verschillende gelegenheden reeds vermeld.
tijd om jou te citeren:
Willen we niet van iemand leren.
Of willen we niet elkaar leren of helpen,
en gewoon zeggen hoe het moet.
Ik heb gezonde bijen een imker.
ik ook.


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten