gezonde bijen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:
Re: gezonde bijen

Bericht door m.kolsters. » vr 29 feb 2008, 15:38

Hennie er zijn meer imkers dan dat er hier op deze bladzijden staan,
dan pas krijg je een beter overzicht en of we anders kunnen werken.
Het moet toch zo kunnen zijn dat er geen bijen uit vallen,
en dat elke imker het nieuwe jaar blij in kan gaan.
Zou best leuk zijn.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door Gerard van Gastel » vr 29 feb 2008, 18:56

Misschien kan Maarten alsnog reageren en zijn methode beschrijven

citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
Als we de 'makke' varroa's willen promoten hebben we nodig:
-niet te grote volken
-broedpauzes
-niet te intensieve bestrijding want daardoor worden juist de virulente varroa's relatief bevoordeeld

--------------------------------------------------------------------------------



Wellicht kan men dit in andere methodes dan meenemen.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door maartenkleijne » za 01 mar 2008, 20:51

Ik imker met in principe alleen honingkamers.
Voor een haalvolk 2 stuks. Dan een rooster erop en 1 of meer honingkamers. Als de volken uit de kast puilen beschouw ik de moer als hyperactief, want ik moet niks hebben van te grote volken. Is onnatuurlijk en vooral goed voor de varroa's.

In het voorjaar afleggers maken met de vliegers. Als het afgevlogen volk met doppen sterk genoeg is nog eens 3-ramers eruit halen. (Ik heb 3- en 6-ramers met verhogde bodem oor honingramen.)
Dus in het voorjaar als het even kan verdriedubbelen. En dan natuurlijk selecteren op:
-niet te agressief, want daar heb ik een hekel aan
-een voorspoedige vitale ontwikkeling
-een lekkere bak met honing
Alleen standbevruchting.
Maar ik haal elk jaar 1 of 2 volken van buiten erbij om fris bloed te houden.

Ik bestrijd met oxaalzuurdruppels de volken die bij de vereniging staan.
De bijen thuis bestrijd ik zo weinig mogelijk. Ik merk geen verschil in overleven tussen goed of minder goed bestrijden. 6-7 jaar geleden wel toen ik pas ophield met goed bestrijden: krabbelaars alom en regelmatig dode volken. Ik denk dat ik inmiddels gezegend ben met makke varroa's en bijen die daar best tegen kunnen.
Ik zie ook elk jaar wel een rondje darrenbroed (met varroa's) trekken door de bijen, tot geluk van de koolmezen. Ze doen dat 's nachts en je moet vroeg opstaan om de koolmezen voor te zijn.

Ik doe laat inwinteren (niet voor eind september) omdat er in de Gooische dorpen nog tot en met oktober volop dracht is. Ook in november en tot half december wordt er nog volop stuifmeel opgehaald. Aan stuifmeel geen gebrek dus, zeker 10,5 maanden per jaar.

ik ben eigenlijk een vrij slordige weekendimker maar de bijen laten mij niet in de steek.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door m.kolsters. » zo 02 mar 2008, 17:43

Ja Maarten zo kan ik ook van een ander nog leren.
Ik imker met 3 broedbakken te veel bijen dus in een bak.
Maar bij een controle haal ik het darren broed weg met een ontzegelvork en kijk dan hoeveel varoa er op zit(1/2 minut geduld dan kan je ze tellen)
Als er teveel op zit maak ik het raam geheel leeg en klop het uit tegen een boom ,dan het raam terug en wachten op de volgende darren.
Deze weer nakijken en als nodig weer herhalen.
Grtoetjes

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door willem » zo 02 mar 2008, 22:22

maartenkleijne schreef:
Ik imker met in principe alleen honingkamers.
Maarten
Met simplex hoogte(140mm) of 160mm en wat is de lengte?
Groeten, Willem

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door maartenkleijne » zo 02 mar 2008, 22:32

Gewoon simplex honingkamers met dito ramen.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door willem » zo 02 mar 2008, 22:51

Maarten
Bedankt voor je snelle antwoord, ik wil het met segeberger honingkamers gaan proberen.

Bidding
Berichten:67
Lid geworden op:vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door Bidding » di 04 mar 2008, 00:13

En hier begon het mee, dit onderwerp:
------
Waar om een heel onderwerp over ziekten,waar om geen over gezonde bijen.
Men blijft maar discussieren over ziektens maar begin ook een over gezonde bijen.
Wat heb je gedaan om ziekte te voorkomen.
Hoe winter je in.
Waar mee behandelen.
Is het een probleem dat had voorkomen kunnen worden.
Willen we niet van iemand leren.
Of willen we niet elkaar leren of helpen,
en gewoon zeggen hoe het moet.
Ik heb gezonde bijen een imker.
-----


Mijn uitgangspunt is:
Bijen zijn bijen en ze weten zelf het best wat ze doen!
Daarom: Ondersteunen ze en anders .... niets doen!


Ik heb zelf het imkeren geleerd van zeer ervaren imkers en ben toen ook actief bezig geweest in en met de bijen.
Ongeveer vier jaar geleden zijn we verhuisd en had ik geen tijd meer voor het ene volkje (andere drie waren de winter ervoor verdwenen!) dat ik nog over had en meegenomen heb naar mijn 'nieuwe' achtertuin.

Afijn ....... 4 jaar kang hebben de bijen in een BK+HK gestaan zonder dat ik er zelf ook maar iets mee gedaan heb (behalve dat ik voor de winter even keek of ze voedsel hadden, en dat was steeds zo...)

Ook dit jaar vlogen ze weer vroeg uit en haalden volop stuifmeel... dus koningin aanwezig.

Ik heb afgelopen week een volkje carnica's opgehaald omdat ik dit jaar weer wat intensiever met het imkeren aan de slag wil (meeste klussen aan nieuwe huis zijn klaar ...[;)])

Maar goed....gezien het vier jaren lang overleven en leven van mijn oude (welliswaar steeklustige!) volkje begin ik me wel af te vragen of al die, goedbedoelde, bestrijdingen en ingrepen eigenlijk wel ten goede komt om de beestjes waarom het gaat ???

Want laten we eerlijk zijn: Een volkje dat het vier jaar lang goed doet zonder enige ingreep moet toch wel bzzzzzz-gezond zijn....:D

Lex

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door Gerard van Gastel » di 04 mar 2008, 08:49

Lex,

jij concludeert dat het volkje na 4 jaar het nog 'goed doet' maar wat versta je daaronder? Dat het nog leeft en waarschijnlijk een koningin heeft?

Bidding
Berichten:67
Lid geworden op:vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door Bidding » di 04 mar 2008, 19:22

Hallo Gerard,

Ach, ,,, ik probeerde alleen wat te relativeren...
Het gaat er af en toe behoorlijk pittig en ook persoonlijk aan toe bij dit onderwerp en ik heb dan de neiging om voor mezelf de dingen in perspectief proberen te zetten.

Ook ik heb steeds ingegrepen toen ik nog meerdere volken had en actief was. Nu ik het weer ga oppakken zal ik dat ook weer gaan doen.
Mede om bijvoorbeeld ook andere imkers, als ik bijvoorbeeld samen ga reizen, te 'beschermen'.

Ik vind het echter wel belangrijk om alleen in de volken te werken als dat echt nodig is. Ik ben ervan overtuigd dat de bijen het ook heel goed zonder mijn, vaak goedbedoelde, ingrepen kunnen redden.
Dus ingrijpen doe ik zo min mogelijk en met respect voor de levenswijze van de bijen.

Maar ik grijp toch in omdat IK wil dat er niet onbeheerst gezwermd wordt, omdat IK graag zoveel mogelijk honing wil winnen, omdat IK wil dat ze niet te steeklustig zijn, omdat IK .............

Wat ik duidelijk wilde maken is dat ik een volkje heb dat IK naar mijn idee jaren 'verwaarloosd' heb maar dat leeft, een drukbezette majesteit heeft, en dat volop broed aanzet.

Dus ....... zou ik denken dat de bijen naar BIJENmaatstaven gezond zijn, anders had er wel natuurlijke selectie plaatsgevonden en was het volkje uitgestorven.

Of het volkje naar ONZE maatstaven gezond is ........ dat is weer een ander verhaal.

Lex

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten