Vereenvoudiging van de Aalster methode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
r.alting
Berichten:15
Lid geworden op:di 22 mei 2007, 21:43
Locatie:Nederland
Contacteer:
Vereenvoudiging van de Aalster methode

Bericht door r.alting » zo 30 mar 2008, 13:52

In de praktijk zal blijken dat nauwkeurig volgens de Aalster methode te imkeren nogal tijdrovend is voor de imker om vegers of vliegers te maken, vooral als je meer dan 1 à 2 volken hebt. Je kunt dan ook eenvoudigweg van een volk op 20 ramen de bovenbak naast de onderbak zetten met een nieuwe bodem en deksel, waar de koningin in zit weet je dan niet, als je dan 12 dagen wacht kun je doppen gaan breken en zul je merken dat dit niet nodig is in de bak waarin de koningin zit, de oude koningin wel voldoende ruimte geven anders gaat ze toch nog zwermen. Vaak blijkt het op deze manier kunstzwermen maken toch te lukken en het bespaart je natuurlijk heel veel tijd.
Geplukt van het internet.Wat vinden jullie van deze methode?
René

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Vereenvoudiging van de Aalster methode

Bericht door jaap » zo 30 mar 2008, 18:58

Vroeger toen ik begon met imkeren heb ik deze methode van mijn leermeester Stapesea geleerd en ik doe nu niks anders meer.Stapensea heeft dit de Texelse methode genoend en heeft er nog een boekje over geschreven.Het bevalt mij zeer goed.

jager

J.L.Trip
Berichten:69
Lid geworden op:do 30 okt 2003, 10:28
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Vereenvoudiging van de Aalster methode

Bericht door J.L.Trip » zo 30 mar 2008, 19:22

...... zul je merken dat dit niet nodig is in de bak waarin de koningin zit, de oude koningin wel voldoende ruimte geven anders gaat ze toch nog zwermen.
Dat is nu juist het probleem, je moet weten waar koningin zit om voldoende ruimte te kunnen geven, dus toch zoeken, zoals bij de eigenlijke Aalster methode.

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Vereenvoudiging van de Aalster methode

Bericht door jaap » zo 30 mar 2008, 20:31

Het zoeken naar een koningin doe ik niet.Ik zorg er voor dat in ieder geval eitjes in elke broedbak zit. en in de bak waar de doppen zitten daar is geen koningin.

jager

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Vereenvoudiging van de Aalster methode

Bericht door dickvanleeuwen » zo 30 mar 2008, 21:12

Altijd handig te weten waar iets geplukt is:

http://www.xs4all.nl/~jwesterv/imkeren%20les%205.htm

r.alting
Berichten:15
Lid geworden op:di 22 mei 2007, 21:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vereenvoudiging van de Aalster methode

Bericht door r.alting » zo 30 mar 2008, 22:20

Ja Dick, had ik er inderdaad even bij moeten zetten.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Vereenvoudiging van de Aalster methode

Bericht door LWPisa » ma 31 mar 2008, 10:38

Het klinkt me in de oren als een "walk away split"...in feite een grote aflegger...lekker extensief maar je moet ze wel in de gaten houden en tijdig van nieuwe eieren of iets voorzien als je geen functionerende moer hebt na een week of 2. Het is wel een beetje onhandig om niet te weten waar de moer zit, dan kan je slechter plannen.

L

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vereenvoudiging van de Aalster methode

Bericht door Dirk Blanken » ma 31 mar 2008, 19:09

Als je zonder meer de twee bakken naast elkaar zet en het afgenomen gedeelte naast de vroegere kast zet dan zal het weggezette gedeelte afvliegen naar de oorspronkelijke plaats.
Dus of de moer krijgt veel vliegbijen of de aflegger.
Bovendien blijft de onderbak achter met vaak geen of zeer weinig voer.
Dus als je zoiets doet dan zal je voor de deling toch tenminste het voer en stuifmeel en dan gelijk ook maar het broed moeten verdelen.
En dan als je deelt op deze manier moet je het afgenomen gedeelte eigelijk ook wegbrengen naar een andere stand i.v.m. afvliegen.
Dus klopt de methode niet.
Het is veel eenvoudiger om een aflegger te maken en die flink extra bijen bij te slaan als het op de zelfde stand blijft staan.
Dan weet je waar de moer zit die ruimte moet hebben(onder).





dertiende

r.alting
Berichten:15
Lid geworden op:di 22 mei 2007, 21:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vereenvoudiging van de Aalster methode

Bericht door r.alting » di 01 apr 2008, 19:04

Ik ben bang dat ik de moer niet kan vinden, Wat moet je dan?
De veger spreekt mij het meest aan, Maar ja dan moet je de moer opzoeken.
René

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vereenvoudiging van de Aalster methode

Bericht door Oude Essink » di 01 apr 2008, 19:16

Renée, plaats een moerrooster tussen de 2 bakken en kijk een paar dagen later waar de moer doorgaat met leggen; je hebt dan het probleem tot één bak terug gebracht. laat de vliegbijen afvliegen op de bak met moer; de andere bak komt dus elders in de stal met een paar ramen jonge larfjes; genoeg voer en genoeg jonge bijen.
In de bak met moer, kan honing binnengehaald worden: veel vliegbijen en weinig broed; in de andere bak wordt een nieuwe moer aangezet.


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten