methode ongeknipte moeren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:
Re: methode ongeknipte moeren

Bericht door hans hoogendoorn » ma 19 mei 2008, 09:14

Els, als ik je goed begrijp maak je van dit eerste volk (je kweekvolk) een vliegende starter met bijen en gesloten broed.
Je hangt eitjes in van je voorkeurvolk en de bijen kunnen vrijelijk straks larfjes uitzoeken om nieuwe koninginnen te maken.

Je starter wordt vanzelf pleegvolk. Wij hangen de aangeblazen larfjes tussen open broed.
Hang jij dan nog open broed in om eventuele mijten af te vangen ?

De doppen verdeel je na (10-)12 dagen over de volken,
die door de verwijderde moer en open broed de dop graag ontvangen.
De aanparing vindt plaats vanuit je produktievolken en gelijktijdig.

Simpel en slim. Daar zitten heel bruikbare ideeën in.
Heb je doppen over, dan splits je makkelijk nog een aflegger voor reserve.
Kun je zo van één van de volken afnemen en elders plaatsen.

Ik maak me wel wat zorgen over de verzorging van al het open broed bij de weggenomen moeren. Of zie ik dat verkeerd ?

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: methode ongeknipte moeren

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 19 mei 2008, 11:00

Hans, dit valt meer onder mijn bedrijfsmethode dan het onderwerp ongeknipte moeren.

5 dagen voordat in het kweekvolk het raam met eendags eieren gaat, wordt de moer in de onderste broedkamer opgesloten. (dag -5)
Dag -1: eenmaal bebroed raam in het centrum broednest teeltmoer.
Dag 0: raam door de teeltmoer belegd. (zoniet alles 1 dag opschuiven, langer dan 2 dagen hoeft nooit).
Dag 0: de broedkamer met moer + broed opzij zetten. Bodemplank laten staan.
Dag 0: de BK die daar bovenop stond controleren op doppen, deze wegbreken (de hierop volgende bakken behoeven niet gecontroleerd te worden, heb ik de week daarvoor al gedaan). In deze bak is broed aanwezig van 6 dagen en ouder, dus hopeloos moerloos. In het centrum, tussen het oudere open broed, gaat nu het teeltraam met de 1-dags eieren. De overige bakken gaan er in de oude volgorde weer bovenop.
Bovenop de laatste bak wordt de dekplank vervangen door een gesloten separator en de BK met de moer en alle bijen en broed gaan hier op. (dus niets afslaan, bijvoegen of wat dan ook, ook niet controleren, evt. aanwezige doppen worden afgebeten). De vliegbijen gaan zelf terug naar het hoofdvolk en door de opstijgende warmte van het hoofdvolk wordt het broed voldoende warm gehouden.
Ca dag 15: doppen worden uitgesneden en met 2 of 3 bijen in een kluisje gedaan en in het volk teruggehangen. Honingsuikerdeeg hoeft er niet bij, ze worden gevoerd.
Dag 17: alle doppen lopen op dezelfde dag uit. (dat was dus even plannen toen ik nog werkte om deze dag in het weekend te laten vallen)

Een dag of 5 na het inhangen van het teeltraam kijk ik wel altijd even hoeveel doppen er zijn aangezet, anders gaat er nog een raam met eieren in. (ook goed voor de spreiding ivm slecht weer tijdens de bevruchting)

Doordat de oude moeren tijdig uitgehaald worden behoeven ze niet geknipt te worden. Overlarven hoeft niet, dus ook geen beschadiging van larven mogelijk, geen starter maken, geen 6-ramers meer nodig, etc. etc..
De larven hebben vanaf het allereerste moment optimale verzorging, er is immers een overdaad aan broedverzorgende bijen en ook vliegbijen die vers stuifmeel binnen brengen. En de bijen maken zelf uit welk ei voor hen het aantrekkelijkst is.

Maar het allergrootste gemak voor mij is dat het razend snel gaat, dus ook uit te voeren in plensbuien of als het heel hard waait (mijn bijen staan een eind van huis en staan zonder bescherming). En voor het uitsnijden kan ik een droog en windstil moment uitzoeken. Extra bevruchtingskastjes worden uit hetzelfde volk gevuld.

Kortom, na m'n eerste imkerjaren geklungeld te hebben met 3-ramers, 6-ramers, afslaan, luisteren naar kwakers en tuters, etc. is dit allemaal niet meer nodig. Het enige dat ik hoef te doen tot het moment dat de jonge onbevruchte moeren in de volken gaan, is eenmaal per week de controleren. En dat doen de meeste imkers toch al in de zwermperiode.
Probeer het eens uit met 1 volk.

Groet,
Els

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: methode ongeknipte moeren

Bericht door hans hoogendoorn » ma 19 mei 2008, 15:28

Bedankt Els voor je uitvoerige en heldere antwoord. Ik ga er wat mee doen.
Toevallig ben ik met twee volken een methode aan het uitproberen (kan daar dus nog weinig over zeggen)
waarbij de oude koningin in een nieuwe BK onder het rooster opnieuw mag beginnen met 3 uitgebouwde raat en de rest kunstraat.
Het oorspronkelijke volk staat er bovenop met een vluchtgat voor de darren.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: methode ongeknipte moeren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 19 mei 2008, 16:59

Hoi Els ea.

idd een doeltreffende!! maar simpele!! methode.
In feite komt het op hetzelfde neer als je K. oogst van red-cellen en waarbij de K. er twee weken geleden is afgegaan.
Voordeel hierbij is dat je de afkomst zelf kan bepalen......en bovendien maar 1 raam 'naar de mallemoeren' helpt....ivm uitsnijden....
Ook hoef je maar 1 raam te controleren ipv alle.

JP

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: methode ongeknipte moeren

Bericht door Oude Essink » ma 19 mei 2008, 18:32

'naar de mallemoeren'
een mallemoer is een eileggende werkster!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: methode ongeknipte moeren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 19 mei 2008, 19:13

Of betekent het ook nog zoiets als kapot gaan?

jp

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: methode ongeknipte moeren

Bericht door Minne Bonnema. » ma 19 mei 2008, 23:00

Om te voorkomen dat een moer op wieken gaat, is een ingreep voor de zwermdrift toeslaat nodig.
Wacht men tot er belegde doppen in het volk aanwezig zijn,dan neem je het risico dat ze vertrekt.
Het op wieken gaan is een foute handeling van de imker, de moer treft geen blaam.

Tijdens toen ik nog niet van de grote ruif leefde, heb ik diverse methodes op het imkers menu gehad, maar nooit een moer geknipt.
Tegenwoordig maak ik een veger van de schiermoer, laat dat volk daarna besturen door een F1 moer.
Van het F1 volk(en)maak ik ook een veger, maar dop het hoofd volk op de elfde of twaalfde dag geheel.
En hang er een raam eitjes in van de schiermoer zodat je F1 volken houdt.
Bovendien pas je op deze manier een broedstop toe, geef je de varroamijt even een tik mee.
Vgr Minne

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: methode ongeknipte moeren

Bericht door hans hoogendoorn » vr 11 jul 2008, 08:04

Als ik mag samenvatten : De methode ongeknipte moer bestaat uit een waterdichte zwermverhindering.

Een overeenkomst in de tot nu toe gelezen methoden is zwermverhindering voor de zwermdrift
en een maagdelijke koningin in het oude volk op bruidsvlucht laten gaan.
Zo leerde ik dat in mijn beginjaren en zag dat wel eens mislukken.

Is dit een specifieke methode van Carnica imkers ?

Doordat mijn omgeving min of meer Buckfast is heb ik BFjes en beluister ik meer de gewoonte om het volk zo veel mogelijk intact te laten. Om te kunnen selecteren op zwermtraagheid moet je de moer er het hele seizoen oplaten niet ?

Ook wordt dit gedaan omdat een moertje in haar 2e jaar productiever is met een positieve werking op het grote volk.
Wel wordt het volk gedurende het seizoen wat afgemolken om de afleggertjes van de koninginneteelt te vullen.

Dat werkt ook zwermvertragend naar gelang de grootte van de ingreep.
Hierbij worden de jonge moeren gekweekt in afleggers en dat heeft mijn voorkeur ivm minder risico voor het hoofdvolk.
De jonge moeren komen in de afleggers rustig op gang en laten al het een en ander van hun kwaliteiten zien.
Hun productieve jaar schuift hierdoor naar het eerder genoemde 2e jaar.

Ik hanteer deze laatste methode, die ik nog niet geheel kniploos doe.
Wat experimenten deze zomer hebben leuke resultaten opgeleverd.
Nog wat gevarieerd toegepast en me nog niet voldoende eigen.

Het principe had ik al genoemd :
Een koningin onder het rooster met enkele nieuwe uitgebouwde ramen aangevuld met kunstraat is weer een poosje zoet.
Het volk er weer bovenop. Doppen (wel wegnemen/herhuisvesten) of geen doppen = geen probleem.
Wel een klein ontsnappingsgat voor de darren.

jeroenk
Berichten:16
Lid geworden op:za 24 mei 2008, 23:24
Contacteer:

Re: methode ongeknipte moeren

Bericht door jeroenk » za 12 jul 2008, 10:07

Hoi Diskussianten,

Het is rotweer en dus is er even tijd.
Mag ik nog twee argumenten geven voor het knippen van de moer

1. Bij zwermlustige volken kan je dan je inspektieperioden van 9 naar 14 dagen oprekken. Je bent hooguit de moer kwijt. Handig voor vakantie, lui imkeren en groot-imkerij;


2. Als de moer haar rugnummer kwijtraakt weet je toch nog zeker of het nog dezelfde moer is of haar opvolger. Ook een (stille) moerswisseling kan je dan opmerken (en dat komt veel vaker dan je denkt!).

Jeroen

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: methode ongeknipte moeren

Bericht door hans hoogendoorn » za 12 jul 2008, 19:49

Hoi Jeroen

de diskussie gaat hier niet over het wel knippen uit b.v. imkergemak,
maar over het per sé niet knippen b.v. tbv dierenwelzijn of het júist dán oplopen van een moerwissel,
en hoe ziet de daartoe gebruikte bedrijfsmethode er uit.

vrgr Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten