zwermen na 1 augustus

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
zwermen na 1 augustus

Bericht door Oude Essink » do 05 aug 2004, 15:37

Op 1 Augustus, aldus de oude "leer", eindigt het bijenjaar en maken de immen zich op voor de lange winterzit. De gehele maand september pleeg ik in het buitenland door te brengen; eind augustus moet bij mij de inwintering gereed zijn; heidedracht is er derhalve niet bij; begin augustus regel ik de volken die ik wil laten overwinteren; dit keer betekende dat onder andere het verenigen van drie volken die ik al eerder keurig bij elkaar had gezet.
Op een tienramer met volk 1 de broedbak met volk 2 op tien ramen; krant ertussen (doe ik anders nooit, maar vooruit, het gaat om drie volken!) op volk twee broedbak met volk 3 op zes ramen en weer krant ertussen. De drie moeren waren nagenoeg gelijkwaardig en goed aan de leg; veel te heet om ze op te zoeken.
twee dagen erna (eergisteren) zijn de dames gaan zwermen; aan de struik hing een omgekeerde kameel met twee bulten; grote bult, kleine bult.
Ik heb ze in twee korven geschud; de grote bult in een jaagkorf; de kleine bult in een schepkorf; beide onder de struik geplaatst.
resultaat toen het ging schemeren:

Afbeelding

Zonder een bij te pletten (hoe??) heb ik ze weer naar stal gebracht;
de jaagkorf naar de oorspronkelijke tienramer 2; de schepkorf terug in de oorspronkelijke zesramer. Vanochtend controle en wat zie ik: ieder volk stond weer op haar oorspronkelijk plaats op oorspronkelijke sterkte; misschien, als ik alle bijen gekleurd had, had ik het kunnen beleven dat zelfs alle bijen naar de uitgangspositie waren teruggekeerd. Wondere wereld der bijen.
Morgen nieuwe poging wagen, maar dit keer toch maar twee moeren uitvangen. Ik heb de broedstoof weer warm gezet.
hennie oes
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten