Zwerm scheppen, waarmee?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door elmook » di 03 apr 2007, 20:43

Voor het geval ik dit voorjaar de kans krijg mijn eerste zwerm te scheppen...

'In de boekjes' staat dat een zwerm geschept wordt met een kieps. Ik vraag me af: waarom is dat eigenlijk? Omdat dat makkelijk gaat? Omdat de bijen daarin zacht vallen? andere redenen? En meer nog: kan het ook met iets anders? Een emmer? een kastje met een vaste bodem? Wat al je niets bij je hebt, is er iets wat altijd in de buurt is en als noodoplossing gebruikt wordt?
Alvast weer bedankt,

Elmar

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door LWPisa » di 03 apr 2007, 21:54

Ik heb mijn eerste zwerm geschept met een vuilnisbak.
Emmer of koelbox met geimproviseerde ventilatie moet ook kunnen. Een lege 6-ramer is ideaal...

L.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door de vos roger » di 03 apr 2007, 22:10

Ik heb in het verleden nog eens een zwerm "geschept" in een kartonnen doos. Bij ons op de marktplaats op een zonnige namiddag waar de terrasjes vol volk zaten kwam plots een bijenzwerm langs en nestelde zich onderaan een tafeltje.
Paniek alom natuurlijk,iedereen vluchtte weg voor het gevaar.
Ik die ook toevallig [;)]wat verderop op een terrasje zat zag het gebeuren en heb de zwerm onder veel belangstelling in een kartonnen doos geschept.

roger

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door Oude Essink » wo 04 apr 2007, 11:13

Vuilnisemmers, dozen e.d. zijn te gebruiken, als je de zwerm intikt of -veegt en vervolgens snel afsluit en weer vertrekt. Je mag dan hopen, dat de moer is meegekomen; de achtergebleven bijen (speurbijen, alsnog ontsnapte bijen) ben je kwijt en laat laat je aan haar lot en dat van de omstanders over.

Afbeelding
Als je wilt, dat de moer meekomt en er geen bijen achter blijven, is de "kieps" zeer aan te bevelen. De zwerm nestelt zich bovenin en alles wat nog rondvliegt komt ook naar binnen. Daarna opdoeken en meenemen.
hennie oes

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door labrador » wo 04 apr 2007, 22:05

....heeft iemand ervaring met een zgn. schepzak?
Een lange stok met een "zak" aan het einde?
Ik meen dat ik eens iemand op dit forum daarover heb zien schrijven...

Aangezien ik iet wat last heb van hoogtevrees [:I] leek mij dit een gepaste oplossing[;)]

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door Oude Essink » do 05 apr 2007, 09:46

Hallo Jaap,
Als het een mooie klassieke zwerm is, waar je de zwermzak zo onder kunt houden, is het een fluitje. Ik gebruik hem ook, als de zwerm te hoog hangt. Een zwerm die rond een stam zit krijg je er niet in.
De zwerm van de zak in een kast overhevelen is lastiger; met eigen creativiteit een oplossing bedenken!
hennie oes

Afbeelding

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door de vos roger » do 05 apr 2007, 10:42

Jammer dat ik het moet zeggen Hennie,maar zo'n kieps (schepkorf)is wat verleden tijd.Het ziet er allemaal nogal nostalgisch uit,maar echt praktisch en doeltreffend is toch wat anders.
Als je een zwerm schept met zo'n kieps op de middag,of juist na de middag en je laat die ter plaatse staan ,dan is de kans groot dat die zwerm zich in de namiddag terug verplaatst uit je korf.
Met zo'n schepbak gemaakt uit dun en licht materiaal met afneembaar deksel en op de zijkanten voorzien van verluchtingsgaten met fijn gaas en op de voorkant een gleufje met koninginnerooster zal de zwerm met koningin eenmaal erin de bak niet meer verlaten.Vorig jaar tweemaal meegemaakt bij het vegen van een moeilijke zwerm die rond een paal hing dat de koningin buiten op het rooster kwam aangevlogen,het was ze maar beet te nemen in een kooitje te steken en de bak in.De werksters die rondvliegen kunnen door de koninginnerooster naar binnen,alleen de rondvliegende darren blijven buiten op het rooster.Bij het verhuizen van de bak moet alleen het gleufje vooraan afgesloten worden.Echt zeer praktisch zo'n zwermbak.

Afbeelding
roger

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door LWPisa » do 05 apr 2007, 12:00

Dat is een handig ding.

L.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door Oude Essink » do 05 apr 2007, 14:30

Jammer dat ik het moet zeggen Hennie,maar zo'n kieps (schepkorf)is wat verleden tijd.
Hallo Roger,
Wat is verleden tijd, als je het over bijenteelt hebt:
Afbeelding
In het oude Japan deden ze het
.
Afbeelding
in het oude Slovenië deden ze het; met een soort pollepel

Ik deed en doe het met de kieps en van de honderden zwermen die ik schepte in de loop van de tijd is mij er nimmer, nimmer een teruggevlogen; tegen de schemer hangen ze allen bovenin de korf en zelfs zonder opdoeken kun je hem meenemen.
Alleen als de moer niet is meegekomen, gaan ze naar de oude plaats terug en krijg je een herkansing. Dat gebeurt ook bij welke methode en met welke middelen ook.
Overigens vind ik jouw zwermkastje een mooi apparaat; ik hecht aan traditie (past ook bij mijn leeftijd) en houdt de kieps in ere; werkt uitstekend en ik vindt er niets "jammers" aan.[;)]
hennie oes

Afbeelding

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zwerm scheppen, waarmee?

Bericht door de vos roger » do 05 apr 2007, 19:58

Ja Hennie.....er moet altijd iemand de laatste der Mohikanen zijn nietwaar?[;)]

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten