Rust in de lattenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Albert Stoter » ma 14 jun 2010, 18:56

Bart de Coo schreef:
Zijn die toplatten samen met raat te zwaar om ze op de juiste plaats te laten zakken (in plaats van naar de juiste plaats te schuiven)?

Ik snap de vraag eerlijk gezegd niet helemaal. Waar ben je precies bang voor? Dat een zware raat afbreekt als je hem aan de lat uit de kast tilt? Nee, dat gaat prima; ik ben nergens bang voor.

Nou Bart, ik ben echt wel eens ergens bang voor, maar in dit geval niet, en ik veronderstel daarover ook niets bij jou.

Ik vraag me gewoon af waarom je de toplatten terugschuift. Je kunt ze toch ook iets (iets meer dan een toplat hoog) optillen en dan op de juiste plaats (direct tegen die naastliggende toplat) laten zakken. In het laatste geval is de kans op bijen pletten, zo is me uit ondervinding gebleken, aanzienlijk kleiner. Eigenlijk alleen nog, buiten je zicht, onder de oortjes (maar als je de toplat met raat langzaam iets verend laat zakken, dan maken de bijen zich ook daar snel genoeg uit de voeten).

Het terugschuiven is volgens mij alleen handig als je meerdere toplatten (die reeds tegen elkaar zitten) tegelijkertijd terugschuift.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door martin b » di 15 jun 2010, 21:24

Even wat aan vulling,
tot nu toe op slechts 3 plekjes braamraat, zal beslis wel meer worden, de wanden staan 78 graden schuin, mijn kasten zijn maar 60 cm lang, de inhoud is iets minder dan 2 broedbakken (spaarkast), toplatten zijn net zo breed en lang als van een normaal raampje, er pas een honingkamer op, de bovenrand maat van de tbh gewoon aangepast, dan moet wel het dak aangepast worden, maar ik maak gewoon een aangepaste honingkamer, langer dus, dan kan er gewoon de standaard honingraampjes er in.

Door op de tbh een honing kamer te zetten, kan ik gewoon de honing slingeren, in plaats het op een andere manier te moeten doen.
Door de grote hoef er ook maar 1 op, en de raampjes hang ik verder uit elkaar zodat de koningin geen broednest er in gaat maken. Zodat er ook geen koninginnerooster tussen hoef.

Net als Bart heb ik de zwerm niet gevoerd, had wel een bakje klaar staan voor als het weer slecht zou worden. Ook heb ik geen bouwschot er ingehangen, van de winter wel, heb graag dat ze zich zo natuurlijk mogelijk ontwikkelen(holle boom principe). Het volk mag zich rustig ontwikkelen tot een wintervolk.

martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Bart de Coo » vr 18 jun 2010, 11:34

Joselito heeft bij nader inzien gelijk en ik moet bij nader inzien niet al te luchtig over het probleem van de afbrekende raten heen stappen.

Op dit moment loopt er een gesprek op http://www.imkerforum.de over het afbreken van raten in de lattenkast, of 'Oberträgerbeute' op zijn Duits. Daar komen verstandige reacties op: inspecteer de kast niet te vaak; wees heel zuinig met voeren zolang de bijen bouwen, omdat veel voeren slappe raten geeft; maak de kast niet te breed; werk bij voorkeur met het Keniase type lattenkast (=schuine wanden) en niet met het Tanzaniaanse type (=rechte wanden).

Als er een raat onder het gewicht afbreekt van de lat, dan kan dat echt een ramp veroorzaken. Ik heb nu verschillende keren gelezen over het 'domino-effect': het schijnt wel eens te gebeuren dat een raat abreekt, onderin de kast komt te liggen, met zijn volle gewicht tegen een naast gelegen raat begint te drukken, waarop die raat ook weer afbreekt, enzovoort. Ik moet er even niet aan denken!

Verder gaven ze daar een link naar een schitterende site:

http://www.top-bar-hive.de/



Groet,


Bart

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door LWPisa » zo 20 jun 2010, 10:47

Prachtig! Ik vind de toplattenkast een goed en mooi systeem maar de raten uit de grotere versies zijn nogal onhandelbaar en een verticale scheiding in broed/honing gedeelte is moeilijk. Ik blijf bij een synthese tussen ramen en natuurbouw, die kan je tenminste neer zetten en vaak bouwen goede volken de raat aan de onderkant van het raam ook vast waardoor je ze ook in het verticale vlak kan kantelen zonder dat veel risico op afbreken.

Als je puur honing wil winnen op een "tropische manier" dus met veel kleinere volken die je zelden open maakt dan zijn ze de goedkoopste optie.

Voor koude gebieden zoals NL zou ik iets verzinnen waardoor de toplatten "binnen de kast" vallen, een extra lat aan de bovenkant, waar een goed sluitende deksel over past om de ventilatie in de winter te beperken.

L

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door cefas » zo 20 jun 2010, 15:04

Misschien met een soort Albertkast ter grootte van een broedkamer? Wellicht kan er gewoon met alleen spaarkasttoplatten gewerkt worden.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Bart de Coo » zo 04 jul 2010, 23:17

Vandaag weer een leuke ontdekking gedaan. Die moet ik even kwijt.

In een van mijn beide lattenvolken trof ik gisteren gesloten doppen aan. Oei. Aan de andere kant, zoiets zie je aankomen. Als je een voorzwerm opzet en je laat ze hun gang gaan, dan zwermen ze bijna altijd opnieuw. Je kunt ruimte geven wat je wilt. En dan te bedenken dat ik al 3 (!) grote raten darrenbroed had afgenomen en dat ik al het hele nest een keer had geruild met het veel kleinere nest van de buren.

Dus ik besloot maar eens een veger te maken. Die huisvestte ik aan het andere uiteinde van de kast. Maar daar hadden de dames duidelijk geen zin in. Toen ik 's avonds voorzichtig nog eens ging kijken of het gelukt was, bleek de hele veger terug naar huis gegaan te zijn. Shit. Wat nu, wat nu?

Vanmiddag besloot ik dus een vlieger te maken. Ik heb de moer dus op haar plaats gelaten en het hele broednest naar de andere zijde van de kast verhuisd. De veger kreeg weinig bijen van me en alle terugkerende vliegbijen uiteraard. Vanavond nog eens heel voorzichtig gekeken. Perfect gelukt.

Waarschijnlijk gaan vliegers in mijn lattenkasten dus veel beter werken dan vegers. De laatste wandelen namelijk doodleuk over de buitenkant van de kast naar huis.


Groet,


Bart

gelmer
Berichten:7
Lid geworden op:wo 06 mei 2009, 20:09
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door gelmer » ma 15 nov 2010, 21:39

Na het lezen van dit forum ben ik gaan zoeken op you tube naar een lattenkast (top bar Hives). Man, man wat mooi!!! Ik heb in middels zelf 2 kasten in elkaar getimmert, en kan niet wachten op het voorjaar. En.. Raathoning.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Bart de Coo » vr 19 nov 2010, 15:21

Mooi hè! Maar vergeet de nadelen niet. Varroa bestrijden kan lastig zijn, reizen is volstrekt uitgesloten en de honingwinning kan nog wel eens een probleem worden. Ik overweeg nu om eens van de winter een hulpmiddel te maken voor het slingeren van de raten. Ik vind persen of stukslaan niet zo'n goed idee. Met pershoning krijg je altijd zoveel belletjes in de honing. Bovendien gaat de honing snel gisten door het vele stuifmeel dat je meeperst.

Maar ook ik kan niet wachten tot het voorjaar. Ik ben heel benieuwd hoe mijn lattenvolken het gaan doen volgend jaar.

Bart

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door willem » vr 19 nov 2010, 19:49

Bart de Coo schreef:...... Bovendien gaat de honing snel gisten door het vele stuifmeel dat je meeperst.
Dat is nieuw voor mij, waar haal je die kennis vandaan ?
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door semar » za 20 nov 2010, 10:50

pers en stamp honing is het beste krachtvoer voor een volk. en gratis en in tegenstelling tot feedbee achtige producten weet je wat er in zit!!

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten