Lattenkast & winterbehandeling

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Lattenkast & winterbehandeling

Bericht door Bart de Coo » wo 29 dec 2010, 17:06

Afbeelding


Het is me niét gelukt. Nu hoop ik dat iemand een bruikbaar advies voor mij heeft.

Ik heb vandaag geprobeerd om oxaalzuur te druppelen op de volken in mijn lattenkasten. Natuurlijk was ik bang dat de bijen omhoog zouden komen, waardoor ik de latten niet meer tegen elkaar aan zou kunnen schuiven zonder bijen te pletten. En dat gebeurde helaas ook. Het probleem werd zo groot, dat ik de hele onderneming gauw heb afgeblazen.

Maar wat nu? Hoe geef ik de bijen in deze kasten een behoorlijk winterbehandeling? Ik overweeg de toepassing van een 'zomerbehandeling', dus 30gram oxaalzuur oplossen in een liter water, de raten uitnemen en de bijen gewoon benevelen. Op die manier kan ik de bijen een beetje terug jagen tussen de latten, zodat ze niet zo opstuiven en zodat ik ze niet hoef te pletten.

Of is een verdamper een beter idee? Zal ik dat eens proberen?

Wat denken jullie? Voor de goede orde, ik heb er net zo weinig ervaring mee als iedereen. Ik heb de kasten een jaar geleden gebouwd en ik heb er het afgelopen seizoen voor het eerst mee gewerkt. We zijn dus allemaal even bleu en onbevangen, neem ik aan.

Bedankt alvast!

Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Lattenkast & winterbehandeling

Bericht door Kroese » wo 29 dec 2010, 18:16

Bart de Coo schreef: Het is me niét gelukt. Nu hoop ik dat iemand een bruikbaar advies voor mij heeft.

Bart de Coo
Kun je niet met een dikke injectienaald op een paar plaatsen tussen de latten doorsteken, zonder ze ver uit elkaar te halen?

Verdampen is denk ik in dit geval gemakkelijker. Er is vast wel iemand waar je ff zo'n ding kan lenen.

suc6

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Lattenkast & winterbehandeling

Bericht door Dirk C » wo 29 dec 2010, 19:11

Bart,
Het valt me wel op dat je geen handschoenen aan hebt of een bril op hebt. :o :hand:
Hoewel het maar een 3,5% oplossing is kan ik je verzekeren dat je het goedje niet in je ogen wil hebben.
Voor je eigen veiligheid zou ik zeggen, een veiligheidsbril opzetten is geen overbodige luxe!

groeten,
Dirk

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Lattenkast & winterbehandeling

Bericht door de vos roger » wo 29 dec 2010, 21:41

Bart ,
dat druppelen kan op enkele minuten gedaan zijn als je het goed aanpakt.
Je zegt dat de bijen naar boven komen en dat je de latten dan niet meer tegen elkaar kunt schuiven .
Probeer eens het volgende, steek je beroker aan, behandel je bijen en als de bijen naar boven komen geef ze een klein beetje rook zodat ze zich terug trekken zodat je de latten terug tegen elkaar kan schuiven .
Dat moet lukken ! :be9:

****Bij ons in Vlaanderen zijn al heel wat meldingen van gestorven bijenvolken , het zal een trieste zaak worden.
groetjes
roger

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: Lattenkast & winterbehandeling

Bericht door cefas » zo 02 jan 2011, 21:36

Mijn club heeft het gehad over het gezamenlijk aanschaffen van een verdamper, maar.... het winteroxaalzuurmoment voor dit seizoen is alweer achter de rug. De verdamper krijg je volgens mij nooit door de vlieggaten. Misschien kun je de onderkant voor een dagje dichttapen op een stukje van vijf cm in het midden na om dan onder de tbh oxaalzuur te verdampen. Ik hoop dat al het gif de kast in kringelt en niet in je gezicht.....
Cefas
(Ik heb mijn tbh! Vier uur bouwen (alle eer aan mijn zwager de timmerman) en hij is prachtig. 90 cm lang (zie biobees.com), 24 toplatten en twee separatoren, puntdakje, stevige poten. Zwermen, wie van jullie het eerst komt heeft een paleisje!)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lattenkast & winterbehandeling

Bericht door Bart de Coo » zo 02 jan 2011, 21:46

Goed nieuws! Ik hoop vanzelf een keer te horen wat je ervan vindt, van imkeren met zo'n kast, bedoel ik.

Ik heb inmiddels geprobeerd te verdampen met 3gr. poeder op een omgekeerd conservenblikje. Gaatjes erin geboord voor de luchttoevoer en een waxinelichtje eronder gezet. Lijkt aardig gelukt te zijn. Maar ja, of de damp ook door de hele kast gegaan is, geen idee. Het conservenblikje stond namelijk náást het nest en niet eronder natuurlijk. Misschien dat ik nog eens een foto plaats.

Overigens weer wat ontdekt. Die grote raten van de lattenkast zijn breekbaar als glas in de winter. Naast het nest hangen wat lege en bijna lege raten. Daarvan nam ik er één weg. Die brak onmiddellijk af, terwijl hij helemaal leeg was: er zat geen snippertje voer in. Kun je nagaan.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Menno
Berichten:25
Lid geworden op:vr 15 mei 2009, 03:35
Imker sinds:2009
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Lattenkast & winterbehandeling

Bericht door Menno » zo 09 jan 2011, 18:45

Bart de Coo schreef: Ik heb inmiddels geprobeerd te verdampen met 3gr. poeder op een omgekeerd conservenblikje. Gaatjes erin geboord voor de luchttoevoer en een waxinelichtje eronder gezet. Lijkt aardig gelukt te zijn. Maar ja, of de damp ook door de hele kast gegaan is, geen idee. Het conservenblikje stond namelijk náást het nest en niet eronder natuurlijk.
Je hebt in je TopBar toch een bodemventilatie rooster zitten?
Daar kan je toch een mooi passend bakje onder maken waarin je kan verdampen?

Alternatief lijkt mij anders zo'n mooie Duitse verdamper met gasbrander en luchtbedpomp
Dan blaas je de verdampte oxaalzuur gewoon door het vlieggat naar binnen. :)

Groeten Menno

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lattenkast & winterbehandeling

Bericht door Bart de Coo » zo 09 jan 2011, 20:35

Menno,

Misschien werkt het allemaal wel, maar ik wil het zo graag oersimpel houden allemaal. Zo heb ik het dus gedaan:

Afbeelding

De foto is niet zo supermooi, zoals je ziet. Er vliegt een bij in de weg en ik heb wat dode bijen weggeveegd. Nou ja, het idee is duidelijk.

Ik stak het waxinelichtje aan, legde het deksel voorzichtig op de kast en ben een metertje of tien verderop gaan staan, met mijn rug in de wind. Natuurlijk was ik er niet helemaal gerust op dat mijn kast niet in de fik zou vliegen. Verder was ik bang dat het kaarsje bijen zou aantrekken, maar dat is allemaal niet gebeurd. Ik heb dit gedaan bij duidelijke dooi, dus bij enkele graden boven nul. Ik zag de dampen en walmen werkelijk aan alle kanten uit de kast naar buiten komen. Daardoor vraag ik me af of de damp wel door de hele wintertros heen gegaan is. Ik weet het niet. Ik hoop de komende jaren nog eens wat meer te ontdekken over de principes achter de oxaalzuurverdamping.

Groet,

Bart

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Lattenkast & winterbehandeling

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 23 mar 2011, 12:01

Kan je niet aan de onderkant van de kast een luikje maken waar je een bakje onder kan hangen waar je de verdamper in zet?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Lattenkast & winterbehandeling

Bericht door AndreasH » do 24 mar 2011, 10:42

Of een vlieggat wat je 'eruit' kan halen waardoor je de verdamper er alsnog in kan hangen?
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten