Spaarkast 8 of 10 ramen?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Groenenberg
Berichten:2
Lid geworden op:wo 13 apr 2011, 14:54
Contacteer:
Spaarkast 8 of 10 ramen?

Bericht door Groenenberg » wo 13 apr 2011, 15:13

Sinds januari doe ik de beginnerscursus en in mei krijg ik mijn eerste 2 volken.
Gisteren ben ik bij "de Werkbij" geweest om mijn eerste kast te halen. Een spaarkast van "de werkbij". Mooie kast, goed hanteerbaar en zonder losse bodem.

Nu heb ik mij een 8 raams kast laten aansmeren. Het verhaal erachter is dat een 10 raams kast eigenlijk iets te groot is voor ons wisselvallige klimaat. (Klonk logisch) Maar ja, dat is de theorie. Maar hoe is de praktijk? Iemand ervaring met deze kasten?

t.z.t. moet ik nog een tweede kast aanschaffen. Wat zal ik dan doen, nog een acht-raams of toch beter een 10 raams?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Spaarkast 8 of 10 ramen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 13 apr 2011, 15:41

Poging 2:

Er is niks mis met een 8 raams spaarkast, maar dat die beter is aangepast op ons wisselvallig klimaat is b*llshit, klets- of verkoperspraat. Zelf heb ik met allerlei verschillende kasten en raamformaten gewerkt. Bijv. spaar, simplex, segeberger, korte (=rampzalig) en lange oren, Duitse Hofmann, honing- en broedkamerramen, combi, multiplex, red cedar, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9 10 en 11 ramers. Je wordt er vindingrijk van.
Grootnadeel van een 8 raamskast is de uitwisselbaarheid. Zeker als je bijv. tweedehandsmateriaal wilt kopen. Een 8 raams kast, zeker als het een productief volk betreft mag wellicht te klein zijn. Het wordt dan stapelen in de zomer met bakken. En dat is dan ook niet handig. Maar zeker voor beginners, oude imkers of vrouwen (oh jee wat zeg ik nu weer? Hoop niet dat alle vrouwen van dit forum nu over mij heen vallen, maar vrouwen zijn fysiek nu eenmaal minder sterk). is het imkeren met 8 raamskasten wellicht heel handig.
JP

Bjorn
Berichten:124
Lid geworden op:vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Spaarkast 8 of 10 ramen?

Bericht door Bjorn » wo 13 apr 2011, 15:44

Aangezien de meeste imkers met 10 of 11 raams kasten werken denk ik dat dit van grootte wel zal meevallen .
Is een 8 raams kast geen tussenmaat om afleggers te laten doorgroeien naar 10 of 11 ramen ?

Een vaste bodem is volgens mij echt niet interessant , gezien je die toch 2 x per jaar moet(kunt) zuiver maken en dan is het wisselen van een bodem de gemakelijkste oplossing.

groeten

Bjorn

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Spaarkast 8 of 10 ramen?

Bericht door petro » wo 13 apr 2011, 15:46

Kom ik er nog door?! :shock:
Dat noem ik inderdaad "aansmeren".
10 raams kasten zijn uitstekent te gebruiken en moeten nog vaak vergroot worden(bijzetten broed of honingzolders.)
Een achtramer is wat dat betreft niet zo'n goede keus(te klein!)en het verhaal van ons klimaat??????Sorry dat plaats ik onder de noemer l#lkoek!
Petro

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Spaarkast 8 of 10 ramen?

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 13 apr 2011, 16:35

Gisteren was ik bij de werkbij en kwam iemand tegen die net twee 8 raams kasten aan het inladen was. :lol:
en dacht toen nog : 8 raams is een niet zo veel gebruikte maat maar eigenlijk is het wel een mooie maat.
Je kunt er vergers en zwermen in doen die je niet na twee weken hoeft over te hangen in en 10 raams kast.
En wat gebeurd er op de 2 buitenste ramen buiten de toptijden van goede dracht? Niet veel en in de winter verschimmelen ze.
Je moet alleen wat meer in de hoogte denken en dus eerder honingkamers plaatsen.
Volle bakken zijn goed handteerbaar ook als ze vol zitten.
Wel zou ik als ik op 8 ramen imkerde geen HK formaat maar altijd BK formaat als honingkamer nemen.

Jaap

Gerd
Berichten:19
Lid geworden op:wo 17 jun 2009, 09:33
Locatie:Kranenburg, Germany
Contacteer:

Re: Spaarkast 8 of 10 ramen?

Bericht door Gerd » wo 13 apr 2011, 16:37

Geheel mee eens. Ik werk met houten Segebergers en die hebben zelfs 11 ramen. En alhoewel in niet in Nederland woon zal het klimaat niet heel veel schelen (net over de grens bij Nijmegen).

Gebruikersavatar
Hego
Berichten:82
Lid geworden op:di 17 feb 2009, 16:38
Locatie:Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: Spaarkast 8 of 10 ramen?

Bericht door Hego » wo 13 apr 2011, 16:51

Mij lijkt de 8-raams kast met vaste bodem zeer handig voor bestuivingsimkers. Door het lichtere gewicht en de vaste bodem gaat het verplaatsen makkelijker.

Als honingimker vind ik een 10-raams kast (met losse bodem) handiger. Mocht het tillen van de 10-raams kast een probleem zijn, dan kan een 8-raams kast of een kunststof kast een oplossing zijn.
Henri

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Spaarkast 8 of 10 ramen?

Bericht door A.A. Staals » wo 13 apr 2011, 19:32

Ik werk al vele jaren met 8 raams kasten. Vaste bodem voor bestuiving, losse bodem voor de hoofd volken. De hoofdvolken twee broedbakken en een broedbak als honingkamer. De ruimte tussen kantraam en kastwand is bij mij 1 cm zodat ramen makkelijk zijn uit te nemen. (zelden wordt raat aan de wand gebouwd). Deze kasten zijn handzamer dan 10 raams kasten. Al veel navolging in onze vereniging.

ad staals

Gebruikersavatar
Hego
Berichten:82
Lid geworden op:di 17 feb 2009, 16:38
Locatie:Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: Spaarkast 8 of 10 ramen?

Bericht door Hego » wo 13 apr 2011, 20:47

A.A. Staals schreef:Ik werk al vele jaren met 8 raams kasten. Vaste bodem voor bestuiving, losse bodem voor de hoofd volken. De hoofdvolken twee broedbakken en een broedbak als honingkamer. De ruimte tussen kantraam en kastwand is bij mij 1 cm zodat ramen makkelijk zijn uit te nemen. (zelden wordt raat aan de wand gebouwd). Deze kasten zijn handzamer dan 10 raams kasten. Al veel navolging in onze vereniging.

ad staals
Ad,

Hebben deze kasten voor de rest hetzelfde ontwerp als de standaard spaarkast?
Henri

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Spaarkast 8 of 10 ramen?

Bericht door A.A. Staals » wo 13 apr 2011, 21:03

Precies het zelfde. Heb ik in 1992 laten maken in het bijenhuis. (kastjes zijn 32,5 cm breed)

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten