vierkante kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:
vierkante kast

Bericht door jossmits » ma 13 jun 2011, 13:55

Ik imker onder andere met warre kasten met latten (en raampjes). Een probleem bij de kasten met latten is dat bij grote dracht de bijen de raten uit de bovenste bak vastmaken aan de latten van de bak eronder. Dit gebeurt niet bij twee bakken met broed, daar blijft ruimte tussen de raten en de latten.
Als oplossing wordt genoemd het schilderen van de latten aan de bovenkant met lijnolie, Ik probeer dat uit, maar heb niet veel vertrouwen in die oplossing. Binnenkort begint hier de b;loei van de zonnebloem, wat hier een grote dracht is. Ik wil dan het volgende uitproberen. Ik wil de bovenste bak een kwartslag draaien, zodat de raten van die bak een hoek van 90 graden vormen met de latten van de bak eronder. Dat is met een warre-kast mogelijk, omdat de binnenmaten van de bakken 30 bij 30 cm zijn.
Is er iemand die ervaring heeft met vierkante bakken en deze methode. Ik meen er ergens iets in nederland of frankrijk over gelezen te hebben als een alternatief voor een moerrooster. De moer zou dan niet in de bovenste bak gaan. Ik kan dat echter niet meer vinden.
Ik denk dat deze techniek zou kunnen werken voor mijn doel. Tenzij iemand zegt: vooral niet doen om die of die reden wil ik dit binnenkort uitproberen.
groeten,
Jos

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: vierkante kast

Bericht door semar » ma 13 jun 2011, 14:04

heb dit ook gelezen ik dacht in schotman.
een andere oude truck die je kunt proberen:
leg een doek op het broednest en laat alleen de randen vrij de werksters zouden dan om de doek heen gaan en de moer niet.

werk zelf met dadant-us dan kun je ze ook draaien. ik gebruik dit om de kasten waar ik achter moet staan in de zomer in warme bouw te zetten (is fysiek voor mij makelijker en de bijen maakt het niets uit) ik gebruik wel gewoon een moerrooster.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: vierkante kast

Bericht door jossmits » di 14 jun 2011, 08:02

dat zou inderdaad ook kunnen werken. Het lijkt een beetje op de beschrijving van de tussenplank bij de Bevan-hive, Die volgens mij ook voor d is gemaakt om het vastmaken aan de latten beneden te voorkomen. Alleen zit daar de opening in het midden, wat dan voor dat doel minder goed is, Juist in die opening zullen ze verder bouwen. Met dat doek zit de opening aan de zijkanten. dat zal, denk ik, wel helpen. Toch denk ik dat een kwart slag draaien van de bovenste bak voldoende zou moeten zijn.

Overigens heb ik bij het zoeken naar oplossingen gekeken naar Bevan. Ik heb daarbij gezien dat in de imkerpedia een paar dingen staan die niet overeenkomen met het boek van Bevan. Ik moet dat eens op een rijtje zetten en ook hier ter discussie zetten zodat eventueel imkerpedia kan worden aangepast. Het gaat dan over de middenplank, de raatafstand en het stukje startersraat op de latten (itt tot wat in imkerpedia staat gebruikt Bevan dat volgens mij niet).

groeten,
Jos

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: vierkante kast

Bericht door semar » di 14 jun 2011, 10:33

Jos, wie is bevam?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
kbrnld
Berichten:36
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 10:23
Locatie:Culemborg
Contacteer:

Re: vierkante kast

Bericht door kbrnld » di 14 jun 2011, 11:08

Voor achtergrondinfo over Edward Bevan en zijn kast zie Imkerpedia: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Bevan's_Hive

En hij heeft ook nog een boek geschreven, Jos noemt die al zonder de link:
http://books.google.com/books?hl=en&id= ... &q&f=false

groet,

Kees-Jan
Woorden zijn als bijen. Ze hebben honing maar ook een angel.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: vierkante kast

Bericht door semar » di 14 jun 2011, 11:45

bedankt.

intresant, maar ik houd het bij losse bouw :)


Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: vierkante kast

Bericht door Albert Stoter » di 14 jun 2011, 12:36

jossmits schreef:Overigens heb ik bij het zoeken naar oplossingen gekeken naar Bevan. Ik heb daarbij gezien dat in de imkerpedia een paar dingen staan die niet overeenkomen met het boek van Bevan. Ik moet dat eens op een rijtje zetten en ook hier ter discussie zetten zodat eventueel imkerpedia kan worden aangepast. Het gaat dan over de middenplank, de raatafstand en het stukje startersraat op de latten (itt tot wat in imkerpedia staat gebruikt Bevan dat volgens mij niet).
Dat zou hardstikke mooi zijn Jos. Bedenk wel dat er van het boek van Bevan verschillende edities bestaan die inhoudelijk van elkaar afwijken. Het lijkt mij zinnig om vooral uit te gaan van de laatste editie.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: vierkante kast

Bericht door jossmits » di 14 jun 2011, 13:14

Albert,
Ik kan niet vinden welke editie ik heb, ik denk de amerikaanse, want het gaat over 7 latten. Bovendien heb ik het gedownload via Amazon (US) op mijn kindle.
Zo gauw ik tijd heb zal ik een stukje schrijven,

Groeten,
Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten