Imkerjack

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Imkerjack

Bericht door O Peatey »

Na 2 jaar gebruik van een krijgertje en dat ik inmiddels ben kwijtgeraakt, wil ik nu een nieuw imkerjack aanschaffen.
Wie kan mij adviseren cq wat zijn de voor- en nadelen van de diverse jacks en pakken die worden aangeboden?
Ik zie ook aanzienlijke prijsverschillen tussen de diverse modellen bij onze Wageningse vrienden.
Graag jullie reacties.
Groet,
Pieter
TubaLeoVoet
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Re: Imkerjack

Bericht door TubaLeoVoet »

dat is erg persoonlijk en kan je best "al passend" beslissen. ik geef persoonlijk de voorkeur aan een overall, omdat die lekker op zijn plaats blijft zitten, ook al moet je 100 maal door je knieën. Dat is namelijk het probleem bij mannen met een buikje : niks blijft zitten, ook al sjor je het vast met elastiek , broeksriem, bretellen, suspensoirs, veiligheidsspelden, houtlijm, propolis,... :mrgreen:
Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Imkerjack

Bericht door jawi »

Ik zou proberen alleen met een kap te werken, stukken comfortabeler, zeker op warme dagen.
Jan-Willem
Menkveld
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 09:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Imkerjack

Bericht door Menkveld »

Dag Pieter,
Ik had een overall gekocht toen ik mijn eerste bijenvolk had die me bijna dood staken. Ik vond de hoed te strak op mijn hoofd zitten en werkt onplezierig. Die is nu buiten gebruik. Ik gebruik een jack. bevalt wel, maar het gaas voor het gezicht plooit doorlopend en dat vind ik hinderllijk. Ik zag een plaatje voor op het boek "bijen houden , hoe doe je dat" waarbij het gaas strak in een venster zit, en dat spreekt mij wel aan.
Ik werk nu met een beroker, maar ik zie ook veel voordelen van een pijp, omdat je dan je handen vrijhoud en een dikke korst bijen op het raam iets uit elkaar kunt drijven, maar je kap moet er wel op aangepast zijn. Verder ben ik nog niet.
groeten, Evert
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkerjack

Bericht door Franschman »

Ik zal proberen enige zinnige dingen te zeggen en ik spreek uit ervaring.
[u]Bijenkap[/u]
Bij korte bezoeken van goedaardige volken is een kap prettig.
Als je een kap neemt met een hoed, kan een nadeel zijn bij wind, afwaaien of scheefwaaien. Als je gezegend bent met veel haar of een groot hoofd kan een probleem zijn de kleine hoed inhoud, ook grote maten 'vallen klein'.
Het amerikaanse rechthoekige model heeft dat minder maar is wat zwaarder
Als je een bijenpijp aan de kap wil laten hangen in het vizier kan dat net naar verloop van tijd vreemd gaan doen en de hoed kan gaan verschuiven.
Goede voortanden zijn bij een Dathépijp nodig ! Hou daar rekening mee !

Bijenoverall.
Is het meest afsluitend en je hebt ze met een soort rubberen halsband om steun te geven aan een kap of met een rits waar een kap mee wordt vastgezet
Het aantrekken kan een hele heissa zijn vooral als je wat groter bent( langere pijpen) Voor eenkort bezoek aan de bijen vind ik ze af te raden. Beroepsimkers werken er wel mee in France.

Bijenjack
Jacks trekken gemakkelijker aan dan een overall. Het Engelse Sheriff model wordt tegenwoordig gekopieerd en heeft een prettige wat vooroverhangende kap
Het originele model is vrij duur maar van een sterke stof. Het is daardoor niet helemaal katoen en dat kan in een warm land zoals Frankrijk wel eens problemen geven. Mensen met een lange rug hebben het nadeel dat jacks kunnen gaan 'opkruipen' bij regelmatig buigen. Zoek, als je hier voor kiest voor een voldoende lang lijf. Ik heb het 'lijf' laten verlengen.

Samengevat: Bij langer werken in normale( qua gedrag en stekerigheid )bijenvolken is een jack een goede keus.
Voor korte bezoeken met een Dathépijp zou ik kiezen voor een kap al dan niet op een jack te bevestigen.
Dat is dan de voordeligste keus.
Let op: Op een Sheriff-model kan je feitelijk niet werken met een pijp. Hier is een beroker gewenst !

Belangrijk is dat de kap te wassen moet zijn, want zo'n doorgezweet kopje vinden de bijen niet leuk :be5: Katoen kan gaan krimpen in de wasdus hou met de maatvoering daar rekening mee !

Met de complimenten van de Consumentenbond :lol:
Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Imkerjack

Bericht door O Peatey »

Bedankt allemaal voor jullie welgemeende adviezen.
Ik heb het Engelse model gekocht bij het Bijenhuis; dit is nog enigszins betaalbaar (E 75) t.o.v. het Sherrif-model van E 149.
Het is een prettig zittend jack met een rits voor en een afritsbare kap. Ik heb vanochtend met Bisonkit 2 stukjes leer van 2,5x2,5 cm op het gaas gelijmd (sandwich: leer-gaas-leer) en na drogen er met een houtbeitel een kruis doorheen geslagen van 1,5 x 1,5 cm. De 4 flapjes die zo ontstaan bieden een mooie doorgang voor mijn Dathe-pijp (ook een krijgertje van Baldi Dekker), een echte koperen met houten mantel.
Verder gebruik ik mijn jack zo weinig mogelijk. ik loop meestal wel een paar steekjes op, maar dat is niet erg, maar gezond.
Het zijn er in elk geval minder dan ik mijn vrouw geef. Zij krijgt 3x per week 20 steken op haar rug tegen de MS, en met een positief resultaat in nu 2 jaar tijd.
Groet,
Pieter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten