Lattenkast: stand van zaken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Lattenkast: stand van zaken

Bericht door Bart de Coo »

Man, wat een heisa. Dat foto's uploaden is geen sinecure. Collega-forumbeheerders, dit moet anders geregeld worden, maar dat had ik al eens gezegd.

Overigens maakt mijn cameraatje op dit moment slechte foto's. Ze zijn veel te donker. Ik heb een Panasonic DMC-FX10. Ik heb alle foto's moeten bewerken om ze toonbaar te krijgen en sommige heb ik moeten weggoien omdat ze veel te donker waren. Mocht een goede amateurfotograaf weten wat ik verkeerd doe, dan hoor ik het graag.

Desalniettemin, leun achterover; kijk en lees. Commentaar, suggesties, ideeën en vragen zijn zeer welkom.

Afbeelding

Dit zijn ze dan, volledig in bedrijf, mijn drie lattenkasten. Twee winters geleden gebouwd, vorig jaar twee ervan gevuld met knollen van voorzwermen en dit jaar nam ik ook de derde en laatste in gebruik. Mijn ideaal was om te imkeren met rommel en afval. Dat was een waardeloos ideaal. De kasten werken op dit moment prima, maar als ik ooit nog eens nieuwe ga bouwen ter vervanging van deze, dan ga ik beter spul gebruiken. Dat zal vanzelf duidelijk worden.

Deze kasten zijn gemaakt van een oude boekenkast van de Ikea: 'Ivar', je kent hem vast. Inferieur vurenhout dus. Voor de buitenkant gaat dat prima, zoalng je het hout maar goed bewerkt, maar voor de bouwschotten gaat dat niet prima, omdat die kromtrekken. Bovendien werkt dat vuren veel te veel, waardoor het rondom de bouwschotten gaat kieren.

Ik heb de vlieggaten aan de lange zijde gemaakt, omdat ik hoofdvolk en kunstzwerm wil huisvesten in dezelfde drie kasten. Op die manier heb ik geen extra materiaal nodig. Omdat beide volken onder één dak zitten en de kasten voorzien zijn van vlieggaten in het midden, is het eenvoudig mogelijk om de beide volken te verenigen.

Afbeelding

De deksels zijn gewoon plat, zoals je gezien hebt. Dat werkt prima. In het deksel zit een flinke plak isolatiemateriaal en rondom de buitenkant heb ik van dat asfasltspul aangebracht met een grote gasbrander. Veel latten zijn verzaagde planken uit de opslag van een handvaardigheidlokaal, vandaar die bonte bende. Voor de latten kun je rustig inferieur spul gebruiken. Dat luistert veel minder nauw. De Praxis verkoopt trouwens latten van 1,8 dik en 3,5 breed, precies wat je nodig hebt.

Afbeelding

Het gereedschap. Dat je een beroker nodig hebt, snappen we. Alhoewel, lattenkastgoeroe Philip Chandler (biobees.com) beperkt zich tot de plantenspuit. Schijnt ook goed te werken. Verder gebruik ik altijd een kastbeitel om de latten los te wrikken: ze worden goed vastgekit. Ik heb altijd een ganzenvleugel bij de hand, die volgens mij veel beter werkt dan een vegertje. Dan heb je een of ander gekarteld mes nodig om incidenteel wat raat los te snijden van de wanden. Dat probleem is heel klein. De schuine wanden lijken inderdaad goed te werken. Een korfmes bewijst ook goede diensten, omdat je daarmee lekker diep in de kast kunt komen. Heel soms zit er wel een kantraat vast aan de korte wand. In dat geval is een korfmes ook handig. Soms gebruik ik het korfmes ook nog om wat rommel van de bodem te schrapen of te verwijderen.

Afbeelding

Omdat ik van dat inferieure materiaal heb gebruikt en de kast rondom de bouwschotten kiert, zoals ik al zei, is enig lapwerk met schuimrubber onvermijdelijk. Verder trekken die bouwschotten krom, als je ze van vuren maakt. Ik had het kunnen weten. Dus heb ik er maar zo'n latje tegenaan geschroefd om ze recht te houden. Het werkt gelukkig. Het verdient niet de schoonheidsprijs, ik weet het, maar iemand moet het baanbrekende werk verrichten, niet waar?

Afbeelding

Voordat ik de raten ga bekijken, schuif ik de latten een stuk uit elkaar. Nu kan ik heel mooi de latten er een voor een uitnemen en inspecteren. Je begrijpt al dat het sluiten van deze kast een geduldig karweitje is, omdat je geen bijen wilt pletten. Om dat bijen pletten te voorkomen, gebruik ik natuurlijk wat rook. Verder jutter ik met de latjes en probeer ik ze vlak langs elkaar omlaag te schuiven, zodat de bijen óf op, óf onder de lat terechtkomen. Het is geduldig werk dus, maar het lukt verder prima.

Afbeelding

Als je de ene lat met raat wegschuift van de andere, dan blijken de bijen op de beide raten zich altijd aan elkaar vast te klampen. Ik maak de bijen voorzichtig van elkaar los en ik probeer de raat net ver genoeg weg te hangen, zodat de bijen zich niet opnieuw aan elkaar gaan vastklampen terwijl ik andere raten bekijk. Op die manier kun je de raten er ongehinderd uitnemen. Overigens zijn de bijen in deze kasten opvallend zachtaardig. Ik heb zeer sterk de indruk dat dat aan het ontwerp van de kast ligt. Je schuift de raten in horizontale richting van elkaar weg en vervolgens verliezen de bijen op die raat het contact met de bijen op de raten ernaast; dat zal er zeker iets mee te maken hebben.

Afbeelding

Ik vind de raten toch opvallend stevig. De kans dat een raat afbreekt is klein. Als de raat niet al te zwaar is en hij is een keer bebroed geweest, dan kun je hem afslaan alsof het een bespannen raampje is. Het gevaar van breuk is er eigenlijk alleen als de raat vers is en ramvol zit met honing en broed. Dan is het oppassen geblazen.

Afbeelding

Afgelopen winter heb ik drie bevruchtingskastjes gemaakt. Ze zijn gemaakt van piepschuim. Ik heb ze met polyurethaanverf ingesmeerd, op advies van een forumdeelnemer. Ik geloof dat het 'willem' was. Als je het piepschuim onbehandeld laat, dan bestaat natuurlijk de kans dat de bijen aan dat piepschuim gaan knagen. Het is niet gebeurd. Op deze manier heb ik twee Buckfast-moeren van Hennie Kroese aan de praat gekregen. Ik heb ze ingevoerd door de raten van de lattenkast een stuk uit elkaar te hangen en de kast ongeveer een half uur lang in die toestand te laten. De bijen lijken dan volkomen weerloos te worden. Dan hang je de raat uit het bevruchtingskastje met de leggende moer erop zo in de lattenkast.

Afbeelding

Als de bijen aan weerszijden van het nest veel ruimte krijgen, dan blijven ze maar bouwen. De raten worden dan niet veel langer dan deze, terwijl er naar onderen toe echt ruimte zat is. Het is mij dit seizoen niet gelukt om er honing uit te krijgen, omdat het broed zich over alle raten verdeelde. Vervolgens vraten ze in de beroerde zomer hun hele voorraad op. Afgezien daarvan vond ik dat er niet zo overdreven veel honing in zat. Het zou zomaar kunnen dan zo'n volk veel te veel honing omzet in raat. Maar in principe kunnen in mijn lattenkasten de raten uitgroeien tot formaatje combiraam, wat incidenteel ook wel gebeurt. Volgend seizoen wil ik de bijen dwingen naar onderen te bouwen, door ze niet al te veel ruimte te geven in de breedte. Vervolgens zit ik te vlassen op de toepassing van verticale koninginnenroosters om slingerbare honingraten te krijgen. Dat slingeren wil ik gaan doen met de 'labordoos'. Daarvan heb ik er drie gemaakt. Googel die term even en je weet meer.

Voeren is geen probleem: zet er een voerbak in. Maar varroabestrijden is wel een probleem. Als het volk broedloos is, kun je natuurlijk gewoon benevelen met oxaalzuur. In het geval van oxaalzuur ben ik er ook niet zo bang voor dat je je honing verpest. Bestrijden met mierenzuur of thymovar in juli is lastiger. Ik heb daar wel trucjes voor. Je kunt een plak tymovar met een punaise op de achterwand vastprikken en op een of andere manier de gaasbodem afsluiten. Je zou ook mierenzuur kunnen verdampen met een Nassenheider verdamper die je onderop een lat gemonteerd hebt. Maar in die gevallen ben ik toch bang voor verontreinigingen in de honing. Immers, álle raten zijn in potentie te oogsten honingraten! Daarom beperk ik de bestrijding maar tot twee keer per jaar oxaalzuur: één keer in de late lente en één keer in de winter, als de volken broedloos zijn dus. Dat moet maar goedgaan.

Helemaal niemand heeft mij om al dit gezwam gevraagd. Toch hoop ik dat je het met plezier gelezen hebt. Ach, voor de draad ermee, ik ben gewoon een beetje trots op mijn kasten.

Groet,

Bart
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Lattenkast: stand van zaken

Bericht door semar »

je bent geheel bij de filosofie van de kasten gebleven. :clap:
van afval/goedkoop materiaal. ze zijn ten slotte voor afrika ontwikkeld!

leuk project, gaat daar niet heel veel tijd inzitten om zo te imkeren Bart?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lattenkast: stand van zaken

Bericht door jawi »

Interessant en goed geschreven stuk Bart!
Bouwen ze bij de bevruchtingskastjes de raatjes niet vast aan de zijkant?
Jan-Willem
daphne i.o.
Berichten: 5
Lid geworden op: di 14 jun 2011, 20:56
Contacteer:

Re: Lattenkast: stand van zaken

Bericht door daphne i.o. »

Bart, wat een prachtige kasten heb je gemaakt! en lekker ruim. Ook duidelijk beschreven voor een dilettant zoals ik.Wat is de achterliggende gedachte van de schuine zijden?
De keuze van je materiaal is inderdaad jammer: een meubelstuk voor binnengebruik is zelden/nooit verlijmd met watervaste houtlijm; daar gaan de problemen ontstaat. En wat je camera betreft: misschien staat er in je gebruiksaanwijzing wel hoe je kunt resetten naar de fabrieksinstellingen.
mvg
daphne
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Lattenkast: stand van zaken

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Leuk en leerzaam stuk! Ik blijf toch wel erg geintereseerd in een lattenkast.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lattenkast: stand van zaken

Bericht door Bart de Coo »

Dank voor de reacties, mensen. Leuk.

Dominique,

Nee, ik heb niet de indruk dat dit meer tijd kost. Ik zou haast zeggen, integendeel, omdat je geen raampjes hoeft schoon te maken en omdat je niet hoeft te zeulen met materiaal. Alleen het sluiten van de kast is wat omslachtig, maar ja.

Jan-Willem,

Ik heb ze niet de tijd gegeven om de raten vast te bouwen aan de wanden van het bevruchtingskastje. Als dat toch gebeurt, dan zou ik daar niet zo bang voor zijn. Gewoon voorzichtig de raten lossnijden van de wand met een kastbeitel of een gekarteld mes. Dat kan nooit zo'n klus zijn.

Daphne,

Er zijn verschillende redenen voor de schuine zijden. De belangrijkste is dat de bijen niet zo de neiging hebben om de raten vast te bouwen aan de wand. Langs het grootste deel van de raat nemen ze de bijenruimte in acht. Het vastbouwen gebeurt bijna alleen maar bij latten die volledig uitgebouwd moeten worden. Op een van de foto's hou ik een raat in mijn handen die ik teruggesneden heb, om die opnieuw te laten uitbouwen. Bij zulke raten ben ik nauwelijks bang dat ze die vastbouwen. Als het toch gebeurt, blijft het probleem heel klein: gewoon van onder naar boven lossnijden met een gekarteld mes bijvoorbeeld.

Verder zorgen de driehoekige raten ervoor, dat het meeste gewicht dicht onder de lat komt te zitten: het zwaartepunt ligt bij deze raatvorm hoog. Dat verkleint de kans op brekende raten aanzienlijk. Tot slot is het zo dat door de schuine wanden de raten veel makkelijker uitneembaar worden. Had je rechte wanden gehad, dan had de rand van de raat 'all the way up' langs de wanden van de kast geschuurd. Bij schuine wanden zit de raat onmiddellijk los: het optillen van de raat betekent ook onmiddellijke verwijdering van de wanden.

Santu,

Nog bedankt voor je vette tip, met de hartelijke groeten aan Dominique en Eugeen voor hun constructieve denkwerk onderaan het onderwerp 'top bar hive', een paar dagen geleden geplaatst. De vraag was hoe ik in deze kasten verticale koninginnenroosters krijg. De mooiste oplossing gaf jij: snij/breek/verdeel een koninginnenrooster in vieren, dan hoef je nauwelijks op maat te werken. Maak vierkante gaten in de bouwschotten en voorzie de gaten van een kwart koninginnenrooster, met krammetjes of. Zo hoef ik het bestaande materiaal alleen maar een beetje aan te passen. Ik zou dan de uitgezaagde stukken moeten bewaren om de schotten voor de winter weer mooi dicht te maken. Geweldig. Dat is het.

Groet,

Bart
Gebruikersavatar
Hans van Mechelen
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 22:58
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Lattenkast: stand van zaken

Bericht door Hans van Mechelen »

Hoi Bart,

Ik ben dit jaar ook aan de lattenkast begonnen. Vorig najaar gebouwd en dit jaar in gebruik genomen. Ik deel je mening dat het voor zowel de bijen als de imker rustiger bijen houden is. De bijen zijn naar mijn mening veel rustiger bij het behandelen. Voor de imker is het rustiger omdat je veel minder met spullen loopt te slepen. Een broodmes (om de raampjes los van elkaar te halen en eventueel raat van de kant los te snijden), een ganzenvleugel en een beroker. Dat is alles! Geen sluitblokken, raampjes, broedbakken, honingkamers, schuiflades e.d. Dat is heerlijk!

Ik heb enkele foto's geplaatst in picasa en 2 filmpjes. Ik hoop dat jullie die te zien krijgen. Je moet wel even doorklikken om ze allebei te zien.

https://picasaweb.google.com/117066014132602903047/TBH#

De kast is ongeveer 1,2 lang en de inhoud is zodanig dat de maat van een raampje kleiner is dan een Dadantbroedraam en groter dan een spaarkastbroedraam. In de toplat een zaagsnede gemaakt en daarin een stukje raat als voorbouw. Ik heb haaks op de lat een latje van 12 cm gemaakt ter ondersteuning van het raat. Tot op heden bevalt dat best.

De kast heb ik voorzien van een raampje en dat is wel heel bijzonder om zo naar binnen te kijken. De kast zelf is van steigerplanken gemaakt. Qua prijs loopt dat wel weer op. De vliegopening zit aan de kopse kant en voor een tweede volk heb ik een zijingang gemaakt. Dat is in verband met de plaats van de tbh op de bijenstand het meest praktisch.

Honing heb ik ook niet uit de kast gehaald maar dat komt meer door de slechte zomer. Op het moment dat de bijen wat nectar binnen haalden, sloegen ze dat inderdaad boven het broed op. Maar ik ben ze nu aan het voeren en dan zie je dat als er grotere hoeveelheden opgeslagen worden, ze dat achteraan doen. Dus ik hoop volgend jaar met een goede dracht de honing van achteren weg te kunnen halen.

Voor de mijten bestrijding wil ik 2 plaatjes thymovar in stukken knippen en met een punaise aan het houten latje prikken dat haaks op de toplat zit. Ik ga kijken of dat werkt.

Helaas is het niet allemaal hosanna. Ik heb in het achterste deel een zwerm gedaan. Tussen het voorste volk en het achterste volk zaten 2 tussenschotten. De bijen hebben elkaar toch bereikt door onder de tussenschotten door te kruipen met als gevolg een grote vechtpartij waarbij de zwerm het niet heeft overleefd. Triest om die ontdekking te doen. Daar ga ik dus verandering in aanbrengen.

Voor de lol heb ik ook koninginneteeltkastjes gemaakt in de vorm van een mini topbarhive. Drie kastjes heb ik op die manier dit jaar gebruikt voor de koninginneteelt en heb er drie mooie buckfastmoerjes aan overgehouden.

groeten

Hans van Mechelen
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Lattenkast: stand van zaken

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Bart de Coo schreef: Santu,

Nog bedankt voor je vette tip, met de hartelijke groeten aan Dominique en Eugeen voor hun constructieve denkwerk onderaan het onderwerp 'top bar hive', een paar dagen geleden geplaatst. De vraag was hoe ik in deze kasten verticale koninginnenroosters krijg. De mooiste oplossing gaf jij: snij/breek/verdeel een koninginnenrooster in vieren, dan hoef je nauwelijks op maat te werken. Maak vierkante gaten in de bouwschotten en voorzie de gaten van een kwart koninginnenrooster, met krammetjes of. Zo hoef ik het bestaande materiaal alleen maar een beetje aan te passen. Ik zou dan de uitgezaagde stukken moeten bewaren om de schotten voor de winter weer mooi dicht te maken. Geweldig. Dat is het.

Groet,

Bart
Bart,

Graag gedaan! En je hebt het zelf nog mooier uitbedacht dan ik had gedaad. Met het "luikje" voorkom je overbodig materiaal.
pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lattenkast: stand van zaken

Bericht door pieter1 »

Hoi Bart, mooie foto reportage!
Deze link kwam ik nog tegen, misschien ken je de site: http://www.bushfarms.com/beestopbarhives.htm
jean-luc
Berichten: 13
Lid geworden op: do 08 sep 2011, 15:00
Contacteer:

Re: Lattenkast: stand van zaken

Bericht door jean-luc »

Bart, ik heb wat info opgezocht over jouw toestelletje . Het heeft , zoals alle automatische compactjes achteraan een knopje met een + en - op.Als je die aktiveert kan je bij donkere foto's corrigeren naar meer belichten , naar de plus dus,bvb +1 of +2 of in kleinere stappen.Je kan met dit toestelletje 2 stops overbelichten, de foto dus 4x lichter maken.Ik neem aan dat je na het nemen van de foto even op play controleert of ie gelukt is , en dan kan je navenant corrigeren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 46 gasten