"Flachzargen" bedrijfsmethode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: "Flachzargen" bedrijfsmethode

Bericht door marc » zo 14 aug 2011, 11:56

pieter1 schreef:De methode wil ik zeker gaan uitproberen... het liefst met 8 raams kasten.
Waarom ? dan verlies je toch het voordeel van minder hoge kasten doordat je al snel een romp meer nodig hebt.
jossmits schreef:Ik ben om de redenen als eerder genoemd door Marc en Pieter een voorstander van gedeelde broedkamers.
Met die opmerking dat in het seizoen het broed hier op 1 romp wordt gehouden (broedbeperking). Na de laatste honingafname gaan de kasten in winteropstelling en mag de moer vrij haar gang gaan. Dan kan je wel spreken van een gedeelde broedruimte en een wintertros die over verschillende lage rompen zit met een handige uitwisselingsstraat tussen.
Als je in het seizoen met gedeelde broedkamers werkt, heb je nog dezelfde nadelen als de simplex en DN imkers (nog 2 rompen nakijken), dan blijf je beter bij een grote DB broedkamer.

Ik ben al een tijdje tussendoor bezig met een dossiertje over deze werkwijze, ik wil dat voor de winter afronden.
Kan er iemand een leuke nederlandse naam bedenken voor het 'flachzargen' systeem ? naar analogie met 'lattenkast' (TBH).
Honingkamersysteem, lage rompensysteem... vind ik persoonlijk zwak

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: "Flachzargen" bedrijfsmethode

Bericht door pieter1 » zo 14 aug 2011, 20:07

marc schreef:
pieter1 schreef:De methode wil ik zeker gaan uitproberen... het liefst met 8 raams kasten.
Waarom ? dan verlies je toch het voordeel van minder hoge kasten doordat je al snel een romp meer nodig hebt.
Ik ga beide proberen (8 en 10 raams), en kijk dan wat me het beste bevalt.
marc schreef: Ik ben al een tijdje tussendoor bezig met een dossiertje over deze werkwijze, ik wil dat voor de winter afronden.
Heb je dat dossiertje ook ergens op je website staan, ben er wel nieuwsgierig naar.
marc schreef:Kan er iemand een leuke nederlandse naam bedenken voor het 'flachzargen' systeem ? naar analogie met 'lattenkast' (TBH).
Honingkamersysteem, lage rompensysteem... vind ik persoonlijk zwak
Dat is best lastig...

Bretschko methode?

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: "Flachzargen" bedrijfsmethode

Bericht door marc » zo 14 aug 2011, 22:13

pieter1 schreef: Heb je dat dossiertje ook ergens op je website staan, ben er wel nieuwsgierig naar.
Komt erop als het klaar is.

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: "Flachzargen" bedrijfsmethode

Bericht door marcv » zo 14 aug 2011, 23:28

jossmits schreef:Bij genoemde oplossing blijft mijn bezwaar van dadant de enorm zware honingkamers.
Heb je het dan over 12 of 10-raams Dadant? Voor 10 raams vind ik "enorm zwaar" toch wel wat overdreven. Is een Dadant 10 HK eigenlijk wel veel zwaarder dan simplex?

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: "Flachzargen" bedrijfsmethode

Bericht door semar » ma 15 aug 2011, 11:46

naam;

1 lage kast,

2 horizontale kast?

Semar(Dominique)

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: "Flachzargen" bedrijfsmethode

Bericht door Bouna » ma 15 aug 2011, 12:09

marc schreef: Honingkamersysteem, lage rompensysteem... vind ik persoonlijk zwak
Marc,

Wat dacht je van Imkeren zonder "romp-slomp" ?

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: "Flachzargen" bedrijfsmethode

Bericht door semar » ma 15 aug 2011, 14:38

dat klinkt als een reklame slogan!

:lol:

semar(dominique)

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: "Flachzargen" bedrijfsmethode

Bericht door marc » di 16 aug 2011, 00:32

marcv schreef: Is een Dadant 10 HK eigenlijk wel veel zwaarder dan simplex?
Daar zit geen verschil in, in raatopppervlak komt een HR dadant-blatt bijna overeen met een BR simplex of DN.
Het type kast, hout of EPS, maakt natuurlijk ook wat uit.
bouna schreef: Wat dacht je van Imkeren zonder "romp-slomp" ?
Een goeie :D

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: "Flachzargen" bedrijfsmethode

Bericht door jossmits » di 16 aug 2011, 10:46

Marc,
Hebben we het eigenlijk wel over hetzelfde? Een honingkamer simplex/spaarkast heeft ongeveer 22 liter inhoud, Een honingkamer dadant blatt ongeveer 29 liter inhoud. Dat vertaalt zich in ongeveer 5 kilo meer gewicht voor een volle dadant blatt honingkamer tov een volle simplex/spaarkast honingkamer.
Een tijdje geleden schreef iemand op dit forum dat een volle dadant us honingkamer ongeveer 30 kg zou wegen, Ik schat dat een dadant blatt honingkamer in de buurt van 25 kilo zal zijn en een volle honingkamer spaarkast/simplex in de buurt van de 20 kilo. Voor mij zijn dat toch flinke verschillen. Dit zijn nu voor mij nog geen onoverkomenlijke verschillen, maar toch iets om over na te denken. Ik hoop, over een jaar of tien, als ik een eindje in de zeventig ben, ook nog te imkeren. Ik ben bang dat de 25 kg van de Dadant me dan toch wat te zwaar wordt.
groeten,
Jos

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: "Flachzargen" bedrijfsmethode

Bericht door marc » di 16 aug 2011, 11:35

Ja Jos, in dit onderwerp over de 'flachzargen methode' vergelijk ik tss de Simplex broedramen en DB honingramen. De meesten werken met simplex of DN toch met 1 raammaat, de broedramen.
De methode opzetten met simplex honingkamers is zinloos want dan zit je op een bepaald moment met het controleren van het broed over 3 à 4 rompjes.
Van de DBplus kast kan ik je zeggen dat een lege honingkamer 2.25 kg weegt, en een met honing gevuld raam +/- 1.65 kg. Totaal weegt deze gevulde 11R honingkamer dus een 20 kg.
Als we het over de oude dag hebben, mogen we zeker ook de hoogte van de kasten niet vergeten :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten