bierkistsluiting, hoe werkt dat?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ljklaassen
Berichten:2
Lid geworden op:zo 22 mei 2011, 11:22
Contacteer:
bierkistsluiting, hoe werkt dat?

Bericht door ljklaassen » zo 22 mei 2011, 11:33

Voor het vervoeren van mijn bijenkast heb ik een mooie spanband gekocht bij de imkerwinkel met een zogenaamde bierkistsluiting.
Zelfs na veel ploeteren is het me niet gelukt de band op de goede manier om de kast te krijgen.
Kan iemand me uitleggen wat de uitgangspositie is? Moet de gesp languit liggen, of in de vorm van een Z? En door welk gaatje moet het uiteinde dan?
Beetje lastig uitleggen zonder beeldmateriaal, als ik het doorheb zal ik een filmpje op Youtube zetten.

Vriendelijke groet, Lauw Klaassen

hofstede
Berichten:100
Lid geworden op:zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bierkistsluiting, hoe werkt dat?

Bericht door hofstede » zo 22 mei 2011, 11:46

Leg de riem op tafel en de de sluiter leg je mat de bovenkant op de riem haal de riem door het bovenste gat en daar na door het onderste gat doen de riem om de kast en trek de de riem aan en haal de sluiter over .

Groet Jan

ljklaassen
Berichten:2
Lid geworden op:zo 22 mei 2011, 11:22
Contacteer:

Re: bierkistsluiting, hoe werkt dat?

Bericht door ljklaassen » do 21 jul 2011, 21:49

Het is gelukt Jan, maar wel na veel proberen. Ik heb een filmpje gemaakt dat ik na montage op youtube zal zetten.

Om de uitgangspositie goed te krijgen is het goed om te weten dat de gesp uiteindelijk helemaal languit uitgestrekt komt te liggen (dus geen z) met de bolle kant naar boven. Voor de uitgangspositie klap je de hendel 180 graden om, zodat hij met de holle kant naar boven komt te liggen en met de bolle kant op het andere deel van de gesp.

En nu komt weer iets moeilijks, door welk gaatje moet het uiteinde van de riem, nadat je hem onder de kast door hebt gehaald? De riem gaat onder de gesp door en komt door het gaatje omhoog wat voor de riem het verst weg is en vervolgens gaat het puntje van de riem door het andere gat weer naar onder. Nu kan je de riem al goed aantrekken en als je de hendel weer omklapt, trek je de riem helemaal strak. :clap:

Succes, Lauw

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: bierkistsluiting, hoe werkt dat?

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 16 aug 2011, 11:47

Dag Lauw,

Goed beschreven hoe het moet.
Ik moet ieder voorjaar ook weer nadenken hoe die dingen werken, maar als je het eenmaal door hebt.. zijn ze reuzehandig.

Jaap

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: bierkistsluiting, hoe werkt dat?

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 26 aug 2011, 15:46

Hehe, nu snap ik eindelijk hoe dat ding werkt! Ik kwam er met mijn vrouw niet uit. Hij zit nu wel om mijn kast en een beetje vast, maar dus niet goed genoeg.

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: bierkistsluiting, hoe werkt dat?

Bericht door TubaLeoVoet » ma 29 aug 2011, 21:40

Heb je dan geprobeerd om je vrouw vast te sjorren met een bierkistsluiting ?? :lol: :lol: :lol: :be7:

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: bierkistsluiting, hoe werkt dat?

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 01 sep 2011, 11:47

TubaLeoVoet schreef:Heb je dan geprobeerd om je vrouw vast te sjorren met een bierkistsluiting ?? :lol: :lol: :lol: :be7:
hahahaha.... :lol: Mag dat niet dan?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten