Lattenkast: stand van zaken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: Lattenkast: stand van zaken

Bericht door Bart de Coo » do 08 sep 2011, 22:47

Jean-Luc,

Groeten uit Oost-Gelderland, waar de lokale media helemaal uit hun pan aan het gaan zijn over de aardschokken van vanavond. Er ging inderdaad een flinke dreun door mijn huis. Dit was dan de eerste keer van mijn leven dat ik live een echte aardschok heb meegemaakt. Maar ter zake.

Ik heb jouw berichtje aan mijn vrouw laten lezen. Die herkende een groot deel van het verhaal. Ze is wat beter thuis in dit soort dingen dan ik. Maar wat ze nog niet wist was dat je de foto's ook achteraf kunt corrigeren. Zeer hartelijk dank voor de moeite. Heel vriendelijk.

Groet,

Bart

adriedeklein
Berichten:2
Lid geworden op:ma 20 sep 2010, 21:18
Contacteer:

Re: Lattenkast: stand van zaken

Bericht door adriedeklein » di 01 nov 2011, 17:45

Hallo Bart,

Hoe doe je het wintervoeren met een lattenkast? Ik heb er zelf ook een gemaakt.

Groeten A3

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lattenkast: stand van zaken

Bericht door Bart de Coo » di 01 nov 2011, 19:01

Goede zaak. Het legertje lattenimkers breidt zich uit.

Ik gebruik van die voerbakken ter grootte van laat ons zeggen drie bakstenen. Het zijn van die bakken met een helling naar het voer toe. Daar zit dan een schotje voor zodat de bijen niet kunnen verzuipen. Bovenop twee luikjes, het ene kort, het andere lang. Het korte bedekt de toegang, het lange bedekt de suikerbak. Bijvullen doe je door het lange luikje open te klappen. Enfin, je weet wel welke bakken ik bedoel.

Die bakken plaats ik gewoon in de kast, naast het nest. Dat staat prima stabiel op de schuine wanden van de kast. Vervolgens dek ik de ruimte boven de voerbak af met lege latten. Het gebeurt bijna altijd dat de bijen een beetje gaan bouwen aan de eerste lege lat naast het uitgebouwde nest. Nou ja, jammer dan.

Kortom, voeren doe je ín de kast, náást het nest. Snap je?

Verder heb ik nog wel eens een pak suikerdeeg doormidden gesneden. Dan legde ik een half pak onder het nest. Daarvoor was ruimte zat.

Dan laat ik ook nog wel eens spullen schoonlebberen door de bijen, zegeltjes, stukken raat, zeven, enzovoort. Dat doe ik weer naast het nest. Dan dek ik de ruimte weer af met lege latten.

Meer weet ik even niet te vertellen.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten