stoomwassmelter

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

stoomwassmelter

Bericht door Bjorn »

Dit jaar wil ik mijn materiaal uitbreiden met een stoomwassmelter.
Nu zijn er nogal wat verschillende op de markt , sterk variërend in prijs.
Aangezien Imkeren een hobby is en ik op termijn wil werken naar 10 volken denk ik niet dat ik mij moet wenden naar de meer professionele toestellen van +/- 1000 €.
Ik dacht meer aan de toestellen in kunststof van +/- 160 € of in inox van rond de 300 € met externe stoomgenerator .

Wat is het voordeel van de inox versies t.o.v. de kunststofversies (ik denk aan levensduur) ?
Zijn er zaken waar je echt rekening mee moet houden als je een stoomwassmelter aanschaft ? Nadelen/ voordelen van bepaalde modellen.

Toestellen die je moet verwarmen op een gasbekken zijn energiezuiniger maar dan zit je wel met het gesleur van de gasflessen.

Ik weet dat er veel mensen voorstander zijn van een zonnewassmelter , die plan ik ook nog aan te kopen maar ik zou eerst een stoomwassmelter nemen om onafhankelijk te kunnen werken van het jaargetijde.

Graag jullie bevindingen zodat ik er op termijn niet achter hoef te komen dat ik een miskoop gedaan heb.

vriendelijke groeten
Bjorn
Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: stoomwassmelter

Bericht door Eugeen »

In een ander topic iets over mijn stoomwassmelter:http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 5&start=10 Ik snij mijn oude raampjes uit en smelt de raat mét de ijzerdraadjes in een panty, in mijn stoomwassmelter. De raampjes zelf worden later afgekookt in een grote ketel om ze daarna eventueel te herstellen en te herbedraden.

Groeten ,
Eugeen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten