Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:
Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door Robbert » zo 18 dec 2011, 15:05

In een eerder artikel kwam het bijenvolk van het witte huis ter sprake.
http://www.whitehouse.gov/blog/2010/06/ ... house-bees

Grappig dat ze de kast ook wit gemaakt hebben maar het meest hilarische wat ik zag was de bladblazer waarmee ze de bijen tussen de ramen uit blazen om de honing te kunnen oogsten. Iemand al een keer uitgeprobeerd?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door Bart de Coo » zo 18 dec 2011, 15:29

Ja, dat wil zeggen Kees van Holland, bij wie ik een aantal jaren geleden de korvencursus volgde. Kees had/heeft de gewoonte om de honingkamertjes van de Uddeler korf schoon te blazen met de bladblazer. Het lukte maar matig. Die bijen kunnen zich best goed vastklampen, zo bleek.

Zo hadden we een aantal jaren geleden de Nederlands/Canadese bijenhoudster Ria van den Berg hier op het forum. Bij haar bleek deze methode overbekend. Zo deed zij het al jaren. In Canada is er soms al heel vroeg sneeuw, begreep ik. De laatste honing wordt daar ook met de bladblazer afgenomen. Dat is erg handig, vertelde Ria hier, want als die bijen uit de honingkamer dan naar buiten geblazen worden en ze vallen in de sneeuw, dan zijn ze meteen dood.

Kortom, er is niet zo heel veel bezwaar tegen. That's how the professionals do it. Als amateurtje heb ik echter tijd genoeg. Ik kies er dus voor om een en ander wat rustiger aan te doen. Honingkamers van de Uddeler korf klop ik rustig leeg en honingkamers van de spaarkast maak ik leeg met een bijenuitlaat of ik neem de ramen er een voor een uit, sla ze af en veeg de laatse bijen eraf met de ganzenvleugel. Zo doe Kees Verrips het trouwens ook. Wel met een twee man, vertelde hij.

Mijn enige bezwaar ertegen is gewoon dat het een rotgezicht is. Ik wil best geloven dat het kan en dat de volken het allemaal prima overleven, maar ik vind het onethisch. Zo behoren wij onze bijen niet te behandelen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door Erik Konijn » zo 18 dec 2011, 15:37

Waarom staan die bijen zo hoog op die staander? Lijkt mij niet echt makkelijk werken. :be8:

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door semar » zo 18 dec 2011, 17:42

witte kasten zijn in amerika toch net zo gewoon als groene bij ons?
ivm, met de fele zon in veel staten (reflecteerd veel warmte).
bij ons is groen een mooie schutkleur. :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten:70
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door wilgenroosje » zo 18 dec 2011, 20:58

Robbert schreef:... wat ik zag was de bladblazer waarmee ze de bijen tussen de ramen uit blazen om de honing te kunnen oogsten. Iemand al een keer uitgeprobeerd?
Zelf geen ervaring mee en ook niet direct van plan die op te doen, maar enkele weken geleden gaf beroepsimker Henk Heller in Austerlitz een lezing over zijn bedrijfsmethode voor de NBV-groep Utrecht. Hij vertelde daar ook een bladblazer te gebruiken, zich te realiseren dat het wel grof overkomt, maar nooit bijen aan te treffen met geknakte vleugels of andere schade.

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door Marco en Ingrid » zo 18 dec 2011, 22:40

Hoi !
Zelf wil ik volgend jaar gaan werken met zo´n bladblazer, dat moet veel tijd gaan besparen.
http://www.youtube.com/watch?v=FR-_kReJ7As

Een zweeds filmpje over hoe dat er uit ziet. ikdenk dat de grotere imkers zich niet redden als dit niet zouden gebruiken.
Zelf hoop ik rond de 75 volken te eindigen volgend jaar, en dan wil ik niet alles met de hand doen zoals dir jaar met mijn 27 volken..
Was geen leuke klus..

groet, Marco
www.myrangensbigard.se

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door jasper-k » zo 18 dec 2011, 23:01

als je die zweed zo bezig ziet met die blazer, wat een torens van kasten trouwens!, valt vooral op dat het inderdaad verschrikkelijk snel gaat om de honingkamers eraf te halen en bij vrij te krijgen.
ziet er alleen wel verschrikkelijk "lomp" uit, als ze dit bij de partij voor de dieren zien :lol:
Voor het oog is er zo ook niks ambachtelijks meer bij en ook het gevoel van in de natuur werken is wel weg op die manier.

ik hou het voorlopig maar even bij de ouderwetse manier.

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door Robbert » zo 18 dec 2011, 23:28

Marco en Ingrid schreef: dat moet veel tijd gaan besparen.
Dat geloof ik niet. Je bent zo een paar minuten bezig per kastdeel en je krijgt enorm veel bijen in de lucht die vervolgens snel afkomen op de gewonnen honingkamers. Je veroorzaakt ook onnodige stress en heb je wel eens gehoord wat voor een takke herrie die krengen maken? Wat zeg je?

Voor 1 volk kan ik het geloven dat je het doet maar als je er meer dan 1 doet zal het binnen no-time zwart zien van de bijen. Over tijd gesproken, kan je beter 48-uur van te voren een extra dekplank plaatsen met daarin een bijenuitlaat. Dan komt er geen bij meer bij kijken en kun je ze zonder bijen afnemen.

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door Marco en Ingrid » zo 18 dec 2011, 23:50

Hoi robbert

Ik ben met je eens dat die apparaten veel lawaai maken, maar dat is dan ook het enigste waar ik het met je eens ben :-)
Heb je een volk of 15 dan kun je het makkelijk zonder bladblazer doen, absoluut.
Maar heb je ,net als de man op het filmpje, rond de 300 volken. dan kun je niet zonder bladblazer.
je gaat geen bijen uitlaat bij zoveel volken plaatsen of het met de hand doen. voor dit soort imkers is tijd geld.
Het gaat enorm snel zoals je op het filmpje ziet, veel sneller als met de hand/veer in iedergeval als ik het doe.
met bladblazer gaat een bak leeg in 30 sec. deze man heeft er nog een scherm voor hangen om juist het "zwart zien in de lucht" te voorkomen.
Alle "grote" imkers gebruiken dit als enigste methode om de bijen er snel uit te krijgen en het lijkt me sterk dat ze er naast zitten...
Maar natuurlijk ziet het er niet zo vriendelijk uit ,maar ja dit is dan ook bijen houden als beroep en niet als hobby.heb je 1 of 2 plaatsen met elk 8 volken of heb je 40 plaatsen die ook nog eens vaak meer als 50km uit elkaar liggen.dan zie je dat je niet veel aan de reistijd kan doen maar wel aan de tijd die je nodig hebt ter plaatse.

Groet, Marco
www.myrangensbigard.se

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door Albert Stoter » di 20 dec 2011, 10:24

Ik zag onlangs op youtube een filmpje over de Japanse traditionele bijenhouderij waar bij het oogsten van de honing de bijen ook (weinig traditioneel lijkt me) uit de bovenste kamer werden geblazen.

De Japanse traditionele bijenhouderij (met een eigen ondersoort van de Aziatische honingbij) werkt op een methode die veel overeenkomsten heeft met de methode met de Warré kast.

Dat betreft dus vaste bouw, en dan is een bijenuitlaat niet echt handig.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten