Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door semar »

albert,
zou die föhn niet eerder zijn om de was warm/zacht te maken
zodat hij er met dat draadje doorkomt?

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door Albert Stoter »

Hallo Semar,
Volgens de ondertiteling op 3 minuten en 36 seconden ("A fan is used to move bees to downside of the top box.") gaat het echt om het naar beneden blazen.
Vriendelijke groet, Albert Stoter
Marco en Ingrid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door Marco en Ingrid »

Ja dat filmpje zag er niet echt gebruiks vriendelijk uit. die föhn(?) leken ze te gebruiken om de was los te smelten en gelijk de
bijen naar beneden te jagen.
Maar wat een mooi gezicht om die volle raten te zien. !!


ps aangaande bijen uit laat die ik heb (ja ik heb er ook een stuk of 5 ) die werken kompleet niet, de bijen gaan door openingen heen en terug.
nog een reden om een blazer te nemen ;-)

groet, Marco
www.myrangensbigard.se
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door Oude Essink »

de bijen gaan door openingen heen en terug
Bij een goede uitlaat, die bovendien goed geplaatst is, is zulks uitgesloten; ze kunnen maar één kant op: van boven naar beneden; om omgekeerd te gaan, zet de geur ze voor de verkeerde ( gesloten) opening; of er zijn klepjes die de terugtocht blokkeren.

hennie oes
Marco en Ingrid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door Marco en Ingrid »

Hoi Hennie

ik heb het maar 1 jaar geprobeert en ik zal niet zeggen dat er heel veel bijen nog in zaten maar wel teveel..
Maar zal het volgend seisoen op de de volken proberen die ik thuis heb staan.
mvg Marco
www.myrangensbigard.se
Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door Miles »

Ik heb ook kunnen meemaken dat tijd geld is voor de professionele imker.

Dit jaar heb ik een week stage gelopen bij een professionele imker in Zuid-Frankrijk (2.000 volken), daar werkte ze niet met een bladblazer. Wat ze gebruikten was een soort deksel met een soort spons erin, vervolgens zat daar een sterke aroma in (amandel). Zo'n fles hadden ze ook mee voor het geval de geur eruit begon te raken.

Het is frappant om te zien hoe snel dat werkt.. We hebben met zn 3en 200 honingkamers opgehaald die dag (nouja, met zn 3en.. Eigenlijk met twee man, want ik kon/kan er nog niks van) Geen idee of dat veel is 200 honingkamers, maar ze waren ook nog eens verdeeld over een stuk of 8 bijenstanden verspreid over de regio Haute-garonne.

De geurdeksels, om ze zo maar even te noemen, werd erop gelegd, en naar de volgende kast. Er waren stuk of 6 van die deksels, en op het moment dat de laatste er op was gelegd konden ze de honingkamers totaal leeg inladen, geen enkele bij was er meer in die honingkamer te vinden.

Nu zal het wel zo zijn dat jullie deze methode kennen, maar dit bericht is vooral om te laten weten dat niet alle grote imkers met bladblazers werken.
Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door Eugeen »

Weer blijkt maar eens dat in een commercieel landbouwbedrijf, waar tijd geld is, weinig aandacht wordt besteed aan dierenwelzijn. Alleen nog maar het idee van een bladblazer...
En het plaatsen van een 'stankspons' neemt waarschijnlijk evenveel tijd in beslag als het plaatsen van een bijenuitlaat. In België wordt het gebruik van een repellent trouwens sterk afgeraden, vermits honing met een afwijkende geur nog hoogstens mag dienen als bijenvoer of als bakkershoning. Honing neemt sowieso al heel gemakkelijk vreemde geuren op. Als mijn schoonmoeder vroeger de bijkeuken schuurde alvorens te gebruiken als slingerlokaal, diende ze dit minstens een dag op voorhand te doen en de ramen en deuren wagenwijd open te zetten. Zelfs de frisse geur van schuurzeep was teveel voor de gevoelige neus van mijn schoonvader en bij uitbreiding voor zijn honing.
Groeten,
Eugeen
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door semar »

is dat niet de oude carboollap?
waar in de jaren 70tig mee werd gewerkt door een flink aantal imkers?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door Miles »

Eugeen schreef:Weer blijkt maar eens dat in een commercieel landbouwbedrijf, waar tijd geld is, weinig aandacht wordt besteed aan dierenwelzijn. Alleen nog maar het idee van een bladblazer...
En het plaatsen van een 'stankspons' neemt waarschijnlijk evenveel tijd in beslag als het plaatsen van een bijenuitlaat.
Inderdaad, er was naar mijn idee nog maar weinig contact met het echte vak. Je had meer het gevoel dat je in een fabriek aan het werken was.

Als ik het goed begrepen heb, is een honingkamer leeg met een bijenuitlaat na een dag? Met die spons ging het daarentegen in enkele minuten.. Maar (Semar) inderdaad, ik heb van andere imkers ook meegekregen dat ze niet geloven in die sponsen, vaak krijgt de honing die geur mee..
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bladblazer in plaats van bijenuitlaat

Bericht door A.A. Staals »

Miles schreef:
Met die spons ging het daarentegen in enkele minuten....
Met die spons gaat niets, maar wel met het middel wat er in zit. Was dat zoals eerder door Semar genoemd carbol?

ad staals
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 40 gasten