warre kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:
warre kast

Bericht door jvanveldhuisen » ma 21 mei 2012, 14:31

beste allemaal,

Zijn er imkers die Warre kasten gebruiken en de daarbij behorende bedrijfsmethode?
Wat kunnen jullie mij er over vertellen? Hoe bevallen deze kasten?

Het gaat mij niet zozeer om de honing maar wel om de "gezelligheid" van bijen om't huis.
De aanschaf van deze kasten valt mee qua prijs.
De methode zoals Warre deze omschrijft past mij ook wel; kastje eraf, kastje eronder en klaar!
Maar er zullen toch best wat ervaren imkers op dit forum snuffelen die hier wat over kunnen zeggen?

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: warre kast

Bericht door jossmits » ma 21 mei 2012, 19:56

Ik gebruik nu een aantal jaren warre kasten. In nederland heb ik altijd met spaarkasten gewerkt, in Frankrijk ben ik begonnen met Dadant (blatt) kasten waar ik er nu nog 3 van heb.
Als je de warre methode wilt volgen kan dat ook met 6 raams spaarkasten. Die hebben per bak ongeveer dezelfde inhoud als een warre-bak. Ik experimenteer met 1 set van 3 bakken 6 raams spaarkasten die ik nog heb van vroeger uit nederland.
Het eerste jaar heb ik precies de warre methode gevolgd. In de loop der tijd heb ik die methode steeds aangepast zodat ik nu op een methode zit die veel lijkt op mijn manier van werken in het verlesen in nederland met de spaarkasten.
Ik winter in op 2 bakken met alleen latten. In februari controleer ik de onderste bak, die dan leeg is (het volk zit dan in de bovenste bak) of ik daar raat moet vervangen. Ik laat het volk op die twee bakken. Aan het begin van de voorjaarsdracht zet ik op die twee bakken een derde bak met ramen! voor de honing.Telkens wanneer die derde (honing) bak vol is slinger ik die en zet de geslingerde bak terug. Ik zet zelden een extra honingkamer, ik geef er de voorkeur aan om ,als die ene bak vol is, te slingeren
Eind mei begin juni verwissel ik de twee onderste bakken, de onderste bak wordt dan de middelste bak en dus na de laatste keer slingeren de bovenste bak. Daarmee kan ik het volgende jaar februari die bak controleren op oude raat.
Ik slinger voor het laatst eind juli-begin augustus na de zonnebloemdracht. Ik behandel dan tegen varroa met een van de in frankrijk toegelaten middelen. In de praktijk is dat apivar of apiguard.
Deze methode van werken bevalt me prima.

Jos

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:

Re: warre kast

Bericht door jvanveldhuisen » di 22 mei 2012, 14:55

Dag Jos,

Bedankt voor de info!

Op welke wijze doe jij aan zwermverhindering?
Warre's methode (dacht ik) is simpel de bakken uit elkaar te halen. In de enen zit de koningin, in de andere worden redcellen aangemaakt.
Of laat jij ze gewoon zwermen?

Leg jij een kon rooster onder de HB? Of dat niet?

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: warre kast

Bericht door jossmits » wo 23 mei 2012, 08:35

Het principe van zwermverhindering bij warre is vooral gebaseerd op veel ruimte onder het broed. Eventueel moet er een vierde bak onder. (ik ken een imker die dit principe ook bij Dadantkasten gebruikt. Hij zet gedurende het zwermseizoen een lege honingkamer, zonder raat, onder zijn broedkamer.)
Het delen van de kast is vooral bedoeld om het aantal volken te vermeerderen.
Overigens is het bij breken van doppen bij warre (met latten) heel eenvoudig. De doppen zitten altijd aan de onderkant van de raten. Het is een kwestie van de bakken naar voren kantelen (niet opzij, want dan zouden de raten kunnen breken) en je kunt de doppen zien zitten.
Ik gebruik geen moerrooster. Dat kan, wanneer je de oorspronkelijke warre methode toepast, wat last opleveren. Het kan dan wat lang duren voordat alle broed uit de bovenste bak verdwenen is. Een oplossing is om de bovenste (honing) bak een kwartslag te draaien, zodat de raten in een hoek van 90 graden komt te staan tov de raten eronder. Dit kan omdat de bakken precies vierkant zijn. De koningin legt dan niet meer in de bovenste bak. Dit lost ook een ander probleem op. Bij heel grote dracht bestaat soms de neiging om de raten uit de bovenste bak vast te maken aan de latten van de bak eronder, wat oogsten heel lastig maakt. Bij de gedraaide bak gebeurt dat niet, en als het zou gebeuren dan zitten de raten niet erg vast.
Zoals eerder gezegd werk ik in de honingkamer sinds vorig jaar met ramen.
Het vastmaken van de raten aan de zijkant van de bak valt enorm mee. In de onderste (broed) bak komt dat bijna niet voor en kun je de raten altijd zonder problemen uit de kast halen. In de bovenste broedbak wordt de bovenste 10 cm van de raten vaak aan de de zijkanten van de bak vastgemaakt. Als je de kast kantelt kun je met een lang mes ze van onderen makkelijk van de zijkant lossnijden.

Groeten,
Jos

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:

Re: warre kast

Bericht door jvanveldhuisen » wo 23 mei 2012, 09:44

Dag Jos,

Fijn dat je jouw ervaringen hier wilt delen. Kunnen we wat van opsteken!
Ik begon er niet over, maar jij gaf het aan: het vastmaken van de raten aan de zijkant van de kast. Eigenlijk is dit een soort nadeel begrijp ik.
Een nadeel, waarbij je direct de oplossing geeft; even kantelen en met een mes los snijden.

gezien de methode ga ik er een beetje vanuit dat dit soort handelingen niet vaak voor zullen komen. 1 x per jaar?

Zwermvermindering:
Het is mij nog niet helemaal duidelijk welke wijze jij dat nu doet. Je hebt het over doppen; werk jij met natuurlijke zwermen of kunst zwermen?
Dit onderdeeltje van Warre vind ik belangrijk. Stel, ik werk liever met een kunstzwerm; bakken splitsen? of vorm van Aalster methode?

Zwerm opzetten
Een natuurlijke zwerm, zet je die meteen op 2 bakken of op 1 bak?

Nou, ik hoop weer dat je mij wat wijzer zult maken,

Groeten,
Jaap

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: warre kast

Bericht door jossmits » wo 23 mei 2012, 11:55

Jaap
Hoe vaak je de raat van de kanten los moet maken hangt af van hoe vaak je de raten uit de kast wilt halen. In principe is dit als je precies de warre-methode volgt nooit.
Er zijn warre kasten waar ik vorig jaar de volgende handelingen heb uitgevoerd: eind van de winter de onderste broedkamer (die toen leeg was) enkele raten vervangen. Vervolgens aan het begin van de dracht een honinkamer geplaatst en telkens wanner die vol was vervangen. Begin augustus de laatste honing afgenomen en de apivar strips gehangen. Na 8 weken die strips weer uitgenomen. Je ziet geen enkele keer de raten uitgenomen.
Ik doe niet echt aan zwermverhindering. Ik gebruik meestal natuurzwermen. De methode van splitsen werkt goed. het is ook mogelijk iets te doen dat op de aalster methode lijkt.
Zwermen zet ik altijd meteen op twee bakken, tenzij het een heel kleine zwerm is.

groeten
Jos

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: warre kast

Bericht door martin b » vr 25 mei 2012, 18:45

Jaap dat van/////kastje eraf, kastje eronder en klaar!

Dat werk hier in NL niet zo makelijk, we zijn hier te afhankelijk van het weer en tussen haakjes aanbot van dracht.

ik werk nu een aantal jaren ook met de warrekast en je kan alleen een volle bak honing er afhalen als je een langdurige dracht heb.

Want er zit natuurlijk ook broed in de ramen, als die is uitgelopen en vervangen door honing, dan pas kun je oosten.
Dus miniemaal 3 weken lang een goede dracht.
Een keer gehad dat er zoveel honing binnen kwam dat ik de onderste bak kon oosten, door plaats gebrek hadden ze daarde honing maar in gedaan, gewoon leuk om te zien.

Maar verder is het wel een makelijke mannier van bijen houden zoals Jos ook al zegt.
met een groet van martin

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: warre kast

Bericht door jossmits » vr 25 mei 2012, 21:40

DE opmerking van Martin is juist. In Frankrijk heb ik vaak voldoende dracht om de bak boven eraf te halen en een lege onder terug te zetten, of dat in Nederland werkt betwijfel ik. Ik heb inmiddels mijn eigen methode met gewoon een honingkamer plaatsen. Bovendien wordt onderschat hoeveel honing het kost om onnodig raat te vervangen: 1 kilo was is wel 5 tot 6 kilo honing.
Onderstaand nog een link naar de site van een franse beroepsimker die met Warre werkt. Het is wel in het frans. De video's spreken denk ik voor zich.
http://ruche-warre.com/

groeten,

Jos

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:

Re: warre kast

Bericht door jvanveldhuisen » ma 28 mei 2012, 15:39

Heel erg bedankt voor de reacties.

Ik heb maar eieren voor mijn geld gekozen en toch maar een mooie nieuwe tuinkast aangeschaft.
Ander geld, maar meer imkeren. Ik denk dat dit beter bij mij past.

In de toekomst wil ik zeker eens een warrekastje proberen. Maar laat ik eerst maar eens zien of ik het niet verleerd ben allemaal ; :roll:

Rikkie
Berichten:58
Lid geworden op:zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie:Huizen
Contacteer:

Re: warre kast

Bericht door Rikkie » ma 28 mei 2012, 18:19

Sinds 7 mei is de warré kast bewoond en inmiddels hebben de bijtjes al 8 raten gebouwd. De eerste rand is dus zo goed als klaar. We verwachten dat er een dezer dagen ook jonge bijen geboren worden.
Het is prachtig om dit wonder van dichtbij te bekijken. Toch voel ik me wel een beetje een indringer hoewel ik de kast niet openmaak, maar door het luikje voor het glas weg te halen zie je toch dat je daar op reageren.Met name in de onderbak, waar nog geen raat zit. Dan vliegen ze tegen het glas aan (au..)
Ik heb al verschillende keren geprobeerd om een foto te uploaden, maar het lukt niet. Net of ik geen rechten heb om dat te mogen doen. Ik weet dat ik apart moet inloggen, maar dat lukt dus niet, ondanks de duidelijke instructie op dit forum.
groeten
Rikkie
:hive:
"Wat voor dag is het vandaag?” vraagt Winnie de Poeh.
“Het is vandaag.” antwoordt Knorretje.
“Dat is mijn favoriete dag.” zegt Winnie de Poeh"
http://www.imkersverenigingblaricum.nl
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten