reacties: De Golz kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
reacties: De Golz kast

Bericht door Hans van der Post. » di 14 aug 2012, 23:31

Even een nieuwe topic maken voor reacties.
Ewout schreef:
Oude Essink schreef:Het regende en onweerde hier in de Betuwe; heb een artikel op de voorpagina gereed gemaakt; heb je toch even tijd en concentratie voor nodig.
Hoi Hennie! Leuk om te lezen! Ik kan jammergenoeg geen reacties plaatsen bij het artikel, maar je schrijft dat Bremer er een andere raammaat op nahield. Dat is niet het geval, ook hij werkte in Kuntzsch hoch (een spelfout is bovendien zo gemaakt ;))
Van stapelkast naar bungalow: rugvriendelijk en modern.
Deze zin van Hennie is mij uit het hart gegrepen.
Regelmatig hoor ik van oudere imkers dat de bakken zo zwaar zijn. Heb al eens met een schuin oog naar de Golz kast gekeken.
Een kast waar je een fatsoenlijk volk in kan huisvesten. Als je nu gebruik maakt van de duhoka ramen en de honingruimte van standaard broedraam zou eens een goed alternatief zijn van de Golz kast.
Dit idee kreeg ik een maand geleden.
Foto's moet ik nog maken de kast is op het dak gebruiksklaar en wordt voor de winter bevolkt.
!Hans.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: reacties: De Golz kast

Bericht door Ewout » wo 15 aug 2012, 07:15

Leuk om te zien hoe deze kast snel aan populariteit aan het winnen is. Persoonlijk vind ik de bremerbeute slimmer dan Golz, er is bovendien meer informatie over te vinden (het boek van Bremer staat geheel online). Ook voor jonge ruggen zie ik een groot voordeel; de bijen worden zo min mogelijk verstoort doordat je enkel met losse raampjes werkt. Ook plet je veel minder snel bijen. De raammaat is een delicaat twistpunt, ik ben er wel van overtuigd dat Kuntzsch geschikter is. De kunststof Kunesa raampjes zien er bovendien heel handig uit (super snel inspannen), en zijn niet eens zo duur (euro of 2 per stuk). Op landlive.de zijn er interessante discussies te vinden over dit onderwerp met veel verbetervoorstellen. Ook vind je daar een leuk blog met uitgebreide verkenning van de varianten en verbeterpunten.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: reacties: De Golz kast

Bericht door Oude Essink » wo 15 aug 2012, 10:51

Hans / Ewout,
dank voor de aanvullingen; verwijzing naar het boek van Bremer heb ik toegevoegd. Zelf experimenteerde ik ook met de warmbouwvariant van Bremer en ook dat levert goede ervaringen op.
hennie oes

Jannes

Re: reacties: De Golz kast

Bericht door Jannes » wo 15 aug 2012, 15:10

Leuk om te zien, had er wel eens van gehoord, maar nooit verder op in gegaan.
Zijn er mensen die ze in gebruik hebben in Nederland? En, is de raammaat ook op onze norm? of is het dan te klein voor een groot (carnica/buckfast) volk?
Het lijkt me leuk ook eens mee te werken, alleen om voor dat experiment een volledig ander model kast te bouwen is altijd vervelend.

Ik heb net mijn kaste arsenaal compleet, 9 spaar, 13 zeven-raams een stuk of 6 zesramers en 4 drieraams allen model spaarkast...

Zou leuk zijn als iemand of enkele imkers die deze kast gebruiken, er een topic over starten en bijhouden! Kunnen we kijken of het écht zo mooi werk en misschien meer imkers overstappen op deze kast.

Kijk er naar uit!
Jannes

Wimmels
Berichten:51
Lid geworden op:di 27 mar 2012, 22:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:35
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Friesland - Jubbega
Contacteer:

Re: reacties: De Golz kast

Bericht door Wimmels » wo 15 aug 2012, 15:47

Jannes schreef:Leuk om te zien, had er wel eens van gehoord, maar nooit verder op in gegaan.
Zijn er mensen die ze in gebruik hebben in Nederland? En, is de raammaat ook op onze norm? of is het dan te klein voor een groot (carnica/buckfast) volk?
Het lijkt me leuk ook eens mee te werken, alleen om voor dat experiment een volledig ander model kast te bouwen is altijd vervelend.

Ik heb net mijn kaste arsenaal compleet, 9 spaar, 13 zeven-raams een stuk of 6 zesramers en 4 drieraams allen model spaarkast...

Zou leuk zijn als iemand of enkele imkers die deze kast gebruiken, er een topic over starten en bijhouden! Kunnen we kijken of het écht zo mooi werk en misschien meer imkers overstappen op deze kast.

Kijk er naar uit!
Jannes
Het principe van de kast is vrij simpel, als je een grotere kast wil kun je hem gewoon langer maken of een grotere raammaat nemen.

Je hebt in principe 2 rails met ramen waar een kast omheen is gebouwd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: reacties: De Golz kast

Bericht door Hans van der Post. » wo 15 aug 2012, 16:02

Wimmels schreef: Je hebt in principe 2 rails met ramen waar een kast omheen is gebouwd.
Je kunt het ook omkeren is wat gemakkelijker maken. :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: reacties: De Golz kast

Bericht door Ewout » wo 15 aug 2012, 16:36

Willem de Jong heeft ook een Golz kast gebouwd, met spaarkast formaat ramen
Martin B heeft er ook een aantal, waaronder een bijzondere op wielen

nog wat mensen hier op het forum (Dirk Blanken, Rene K,..) gebruik de zoekfunctie, er is al veel over gezegd. Ik raad iedereen aan om het duitse forumtopic door te lezen, staat bomvol goede informatie en ervaringen. Je methode zal je iets aan moeten passen (openen van de honingkamer, inwinteren), maar dat staat uitstekend beschreven in het boek van Bremer. Bij de Werkbij zag ik dat ze de Golz kast hebben staan, evenals het bijbehorende bedrijfsboekje van W. Golz.

bee-aware
Berichten:37
Lid geworden op:za 21 jul 2012, 01:08
Contacteer:

Re: reacties: De Golz kast

Bericht door bee-aware » do 16 aug 2012, 05:52

Ewout je noemt martin en die heeft een tbh of tlk omgebouwd tot raampjes.
Dusdanig dat ie een honingkamer kon plaatsen.
Van horizontaal toch tot verticaal en zodoende het principe nog verder verlaten.
Zijn waarom wil ik ook wel horen.
Want de rug is een veel gebruik argument en terecht naar mijn idee.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: reacties: De Golz kast

Bericht door jossmits » do 16 aug 2012, 11:02

interessant deze Golz kast.
Ik vraag me af of het volgende ook niet zou werken.
Je neemt een 12 raams Dadant kast. Raam nummer 9 vervang je duur een raam waarvan de bovenste helf vervangen is door een dichte plaat. Het deel met de 8 ramen zou dan moeten functioneren als broekamer, het deel met de 3 ramen als honingkamer. Ik vermoed dat als je het volk invoert in het broedkamerdeel (de 8 ramen) dat de koningin keurig in dat deel blijft en niet naar het honingkamerdeel gaat. De 8 (dadant) ramen zijn groot genoeg voor het broed -een raatoppervlakte van ca 95 dm2- Je hebt dan geen moerrooster, voor de rest zou het moeten functioneren als de Golzkast. De broedkamerramen van de Dadant pasten in mijn oude nederlandse slinger en ook in de nieuwe slinger die ik in Frankrijk heb gekocht.
Ik heb alleen 10 raams Dadant kasten (3 stuks) en voor de rest Warre-kasten, waar ik al mee experimenteer, anders zou ik dit wel eens willen proberen.

Jos

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: reacties: De Golz kast

Bericht door Tieme » do 16 aug 2012, 13:23

Het zou me wel wat lijken als ik niet met de bijen hoefde te reizen. Een lange kast met allemaal raampjes in warmbouw.
Een Golzkast zou ik niet willen en alleen maar omdat ik het er niet uit vind zien. Dat is natuurlijk een gekke reden, maar het oog will ook wat.

Ik zou liever een kast maken zoals de Tanzaniaanse, hetgeen een lattenkast is met in plaats van latten raampjes, en vanwege de raampjes ook niet meer trogvormig maar rechthoekig. Een lange balk dus. vlieggat voorin, en dan weet je dat het broed achter het vlieggat zit en achter het broed de honing. Als je dan met afstandhouders werkt, kun je achter het laatste broedraam een hangend moerrooster inschuiven en op die manier de (nodige?) manipulaties uitvoeren. Lijkt me een prachtig systeem. Maar als we het dan toch anders doen waarom niet spaarkasten die we met een soort eierkistsluiting naast elkaar aan elkaar kunnen vast klikken. Dan heb je een modulaire platte kast zodat je kleine volkjes niet in een moloch hoeft te huizen.

Best leuk om over na te denken....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten