Groot persprobleem

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Wietske
Berichten:4
Lid geworden op:do 20 okt 2011, 08:50
Contacteer:
Re: Groot persprobleem

Bericht door Wietske » do 11 okt 2012, 20:08

Hallo,
Misschien heb ik wel een antwoord op de vraag hoeveel je nog uit de ramen kunt persen.
Ik zou samen met Bart mijn honing uit de raten persen, maar het liep allemaal niet helemaal als gepland.
Daarom heb ik dus mijn ramen geslingerd. Had 11 broedkamerramen om te slingeren. Hieruit heb ik 11 kg geslingerd. Nu was het mijn eerste keer dat ik heidehoning moest slingeren, dus kreeg ik niet alles er goed uit. Daarom heb ik de ramen ook nog geperst, met DIE pers, en zo nog eens 8 kg honing eruit gekregen. Dat vind ik eigenlijk best nog wel veel.
Het is daarnaast ook nog eens een leuk experiment om te proeven wat het smaakverschil daadwerkelijk is.

gr.
Wietske

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Groot persprobleem

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 12 okt 2012, 08:14

Hoe ervaarde jij het smaakverschil? Ik vond dat erg groot.
Mijn mentor, toch een zeer ervaren rot, heeft mijn raten met heidehoning geslingerd. In totaal had ik een kilo of 9, dat vond ik tegenvallen. De geslingerde raten verklaarden dat ook wel, daar zat nog heel wat honing in, ik denk nog wel een kilo of 5. Ik zit er echt serieus aan te denken de volle HK-ramen na ieder jaar te persen i.p.v. te slingeren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten