Koninginnenmof ?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Koninginnenmof ?

Bericht door Albert Stoter » za 01 dec 2012, 13:00

Deze kwam ik net op internet tegen, en kende ik nog niet. In het engels wordt dit een 'queen muff' genoemd. Hebben we daar al een goed nederlands woord voor?

Afbeelding

Bedoeld om ook veilig in de buitenlucht handelingen met de koningin te kunnen doen zonder dat je het risico loopt dat ze je ontglipt en wegvliegt.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Koninginnenmof ?

Bericht door Primus » za 01 dec 2012, 14:48

Ik gebruik daar altijd een plasticzak voor dat gaat ook prima.

chaussie
Berichten:97
Lid geworden op:do 24 jan 2008, 17:23
Locatie:Deventer
Contacteer:

Re: Koninginnenmof ?

Bericht door chaussie » zo 02 dec 2012, 01:06

de paar keer per jaar dat ik dat nodig heb ga ik of in de auto zitten of ik gebruik mijn imkerskap er voor

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koninginnenmof ?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 dec 2012, 10:13

Het lijkt mij wel handig dat als je heel oud bent (=90+), krakkemiggerig ziet en niet meer zo snel bent met je handen :D . Alle gekheid op een stokje. Zeker als je veel jonge! koninginnen ineens moet merken is het denk ik wel handig. Met name die jonge koninginnen gaan nog wel eens op de vleugels.
Als ik eens een woestige koningin heb dan merk ik haar ook in een mijn imkerkap. Een merkbuisje heb ik nog wel maar gebruik ik nooit meer. Dit jaar gebeurde het me nog eens dat een koningin mij in een onoplettend moment net iets te snel af was: ze glipte me door de pallets heen waar mijn bijenkasten opstaan. Dus ik foeterend op de grond. Op sommige delen paste mijn hand niet tussen de spleten. Ik nog meer foeteren. Uiteindelijk heb ik haar met een stokje en een beetje handig manoevreren haar terug weten te sturen naar ene grijpbare plaats of zeg maar gerust: opgevist. Iets wat de merkmof had kunnen voorkomen. Zullen we er merkmof van maken? Is een mooiere alliteratie.

gr
JP

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Koninginnenmof ?

Bericht door Albert Stoter » zo 02 dec 2012, 11:48

Merkmof klinkt inderdaad goed JP, maar is dat de enige te bedenken toepassing?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten