Bijen verwarmen de kast niet?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door marc » do 13 dec 2012, 21:34

De kasttemperatuur (in de ruimte buiten de tros) neemt gradueel af van de trosrand (6 tot 10*C) naar de binnenwand van de kast.
De temperatuur aan de binnenwand hangt natuurlijk af van het isolatievermogen van die wand en de buitentemperatuur (en de afstand van de tros tot die wand).
De laagste temperatuur, die hier de voorbije jaren in de DBplus kast gemeten werd met de buitenste censoren, was - 2.6°C tijdens de winterpiek op 6.01.2009 toen hier de buitentemperatuur naar een recorddiepte van - 21.2°C zonk ! Stellen dat de temperatuur buiten de tros gewoon de buitentemperatuur is, is dus totaal verkeerd. Gelukkig maar.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door alfa vulgaris » do 13 dec 2012, 21:40

marc schreef:Stellen dat de temperatuur buiten de tros gewoon de buitentemperatuur is, is dus totaal verkeerd.
Anders was de woningnood inderdaad in één klap opgelost :lol:

lekker honing zoeken :whistle:

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 14 dec 2012, 09:02

marc schreef: De temperatuur aan de binnenwand hangt natuurlijk af van het isolatievermogen van die wand en de buitentemperatuur (en de afstand van de tros tot die wand).
De laagste temperatuur, die hier de voorbije jaren in de DBplus kast gemeten werd met de buitenste censoren, was - 2.6°C tijdens de winterpiek op 6.01.2009 toen hier de buitentemperatuur naar een recorddiepte van - 21.2°C zonk ! . Gelukkig maar.
Hoe is dit te vertalen naar een spaarkast ?? :think:

Ik denk dat wanneer men met zo'n twintig mensen in een ( onverwarmd ) schuurtje gaat staan , de deur open laten natuurlijk en op deze manier ( met de lichaamstemperatuur ) die ruimte verwarmen , te vergelijken is .

Jaap v P

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door Primus » vr 14 dec 2012, 10:53

Marc,


Heb je ook de test gedaan met een kast waar geen bijen in zaten? Ik denk dat een goed geisoleerde kast zoals die van u ook dan een enorm temperatuurverschil (binnnen/buiten)laat optekenen.
De boeren stopten vroeger de bietenkuilen ook toch af met stro en stopsel om niet te laten bevriezen en bij mijn weten gaven bieten die maanden gerooid zijn geen warmte af en toch bleven die vorstvrij. Volgens mij is het niet zo eenvoudig vast te stellen als sommigen wel denken.
Imkersgroeten

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door Wim Joosten » vr 14 dec 2012, 11:00

Primus schreef:Marc,


Heb je ook de test gedaan met een kast waar geen bijen in zaten? Ik denk dat een goed geisoleerde kast zoals die van u ook dan een enorm temperatuurverschil (binnnen/buiten)laat optekenen.
De boeren stopten vroeger de bietenkuilen ook toch af met stro en stopsel om niet te laten bevriezen en bij mijn weten gaven bieten die maanden gerooid zijn geen warmte af en toch bleven die vorstvrij. Volgens mij is het niet zo eenvoudig vast te stellen als sommigen wel denken.
Imkersgroeten
Toch wel. Citaat uit: http://www.irs.nl/userfiles/ccmsupload/ ... Sept02.pdf
Tijdens de bewaring van suikerbieten treden suikerverliezen op. Dit komt doordat de bieten ademen. Daarbij wordt suiker en zuurstof omgezet in koolzuur, water en warmte.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door marc » vr 14 dec 2012, 11:17

@ Jaap
De binnenwanden van een houten kast zijn een stuk kouder, zodat de warmte gradueel sterker zal zakken van tros naar die wand. Daardoor is o.a. het stralingsverlies van de tros naar die wand een stuk groter en zullen de bijen dus evenredig harder moeten opwarmen om hun temp. te behouden. We kunnen stellen dat hoe slechter de wandisolatie van de kast, hoe dichter we bij de toestand van die tros aan een boomtak komen. Maar zelfs daar zal je rond de tros een kleine temperatuurgradient kunnen meten.
Ik kan geen vergelijkbare cijfers van diezelfde winterpiek voor houten kasten voorleggen, ik had toen al geen enkele houten kast meer. Ik kan eens kijken naar een meetresultaten van vroegere jaren.
Ik weet wel van vroegere metingen dat in houten kasten de situatie op een zonnige dag omsloeg voor de censors tegen de 'bezonde' wand. Die wand was toen gedurende korte tijden zelfs warmer dan de troswarmte. De 'gevoeligheid' van een donkere houten wand is ook groter, je kon aan het meetresultaat zien wanneer er wolken een tijdje voor de zon kwamen. Dikwijls kon je uit de meting aan de zonzijde ook niets afleiden omdat de tros tegen die wand aan zat, aan de andere zijde uiteraard wel.

Je voorbeeld zou een mooi studieproject zijn. Voor berekeningen in passiefwoningen (zeer sterk geïsoleerde woningen) wordt soms al rekening gehouden met warmtebronnen als lampen, toestellen, bewoners... Je voorbeeld is natuurlijk niet vergelijkbaar met een bijentros. De mens is geen bij he. Als het koel wordt, kunnen wij enkel onze huid aanpassen (haartjes, kippenvel..) om ons eigen warmteverlies tegen gaan en zo 'passief' wat bijdragen aan de omgevingstemperatuur. De bij kan 'actief'' warmte uitstralen en daardoor haar omgeving opwarmen.

Eerder werd gevraagd naar het nut van metingen. Wat leren ze ons?
Wel in de eerste plaats bewijst het dat een goed opgevatte isolerende kast voor een veel beter binnenklimaat zorgt door hogere, minder schommeldende temperaturen waardoor een wintervolk veel minder energie (voedsel) verliest. In de tweede plaats moeten we een grote temperatuurafname buiten de tros zo veel mogelijk vermijden. Dat kan ook weer door het isolerend vermogen van de wanden te verhogen maar zeker ook door ervoor te zorgen dat de afstand van tros naar die wanden zo klein mogelijk is. Daarom kan men beter een volk in de herfst in een te kleine kast huisvesten dan dat ze op dat ogenblik al overschot aan ruimte hebben. Is zeer belangrijk voor de energietoestand van het wintervolk. Daar wordt dikwijls nog te weinig aandacht aan besteed. We zien dat volken in afleggers of Mini-Plus beter de winter door komen dan in grote kasten, wel dat is één van de redenen.

@Primus
Wim antwoordde al. De reacties die in dergelijke organische hopen onstaan zijn exotherm (er komt warmte vrij). Dat zie je goed in de winter als je die hopen ziet dampen (daarom dekt men bietenhopen af) of steek je hand maar eens in de grashoop van je maaiveld of in je compostbak.
In een kast zonder bijen is de temperatuur gelijk aan de buitentemperatuur.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 14 dec 2012, 15:01

Marc.

Ik ben natuurlijk een imker van het oude stempel :D en heb veel van mijn Vader geleerd . In die tijd was hij een van de weinigen die niet van de ; Simplexkast " af wilde stappen omdat die beter isoleerde en droger was dan de nieuwere ; Spaarkast " . Zelf heb ik nu zowel ; Simplex, Spaar , en één kunststof kasten . Laat ik dan niet zo'n geweldige waarnemer zijn , maar ik ondervind met geen enkele type problemen met de uitwintering van mijn volken . Tegenwoordig ben je niet meer ; In " wanneer je het niet over energiezuinig hebt :think: zo ook in de Bijenwereld , maar of de Volken daar zo veel profijt van hebben is voor mij nog maar de vraag .

Ik citeer even ; We kunnen stellen dat hoe slechter de wandisolatie van de kast, hoe dichter we bij de toestand van die tros aan een boomtak komen. einde citaat

Dan kunnen wij het gerust eens zijn dat niet de gehele kast door de Bijen verwarmd wordt , enkel dat er wat warmte verlies optreed waardoor de omgeving wat opwarmt , zoals in de honderden jaren hiervoor ook gebeurde .

Ik citeer je weer even ;
je voorbeeld is natuurlijk niet vergelijkbaar met een bijentros. De mens is geen bij he. Als het koel wordt, kunnen wij enkel onze huid aanpassen (haartjes, kippenvel..) einde citaat

Ook hier zet ik mijn vraagtekens bij , wanneer wij ( ik en mijn partner ) het koud krijgen , ontdoen wij ons van zo veel mogelijk isolatiemateriaal :roll: , en kruipen zo dicht mogelijk tegen elkaar :naughty: om zodoende van elkanders warmte te profiteren :violin: , op deze manier doen de Bijen dat toch ook ? met grote groepen , en hoe groter de groep hoe minder moeite het is om voldoende warmte te produceren :oops:

Jaap v P

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door m.kolsters. » vr 14 dec 2012, 15:13

Goed zo Jaap en zo doen wij het ook.
Dit is nog een een uitleg, na 43 jaar liggen wij nog kort bij een met dit weer lekker warm hè.

Ook citeer ik dat de deken wegslaan je het snel koud hebt, ook de kastopen maken is als een deken weg doen.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door marc » vr 14 dec 2012, 16:21

Ik heb niets tegen imkers van de oude stempel, Jaap, integendeel. Zij ondervonden en handelden ernaar, daar kon je heel veel van leren.
Tegenwoordig kan dat allemaal berekender worden uitgelegd, maar het is daarom niet minder waar en hoeft de oude gewoonten ook niet altijd tegen te spreken.
Het grote probleem is dat er de laatste 100 jaar heel wat met de bijen zelf en hun omgeving is veranderd wat toch wel een andere kijk op de overwintering vraagt.

Ik gun je nog veel koude dagen met je partner :D
Maar ik neem toch aan dat je dan nog onder de dekens kruipt. In open lucht zou je anders enkel je afkoeloppervlak wat verminderen (waar je elkaar raakt) maar uiteindelijk toch afkoelen.
Je houdt dan dus je onmiddellijke omgeving (onder de dekens) zo warm mogelijk en je ligt ook nog eens in een kamer, in een huis of wat dan ook.
Beeld jullie twee bijtjes eens in met laken en deken, met enkel een laken en zonder iets. Het gaat net zo met een bijentros, in een goede isolatiekast, een houten kast of aan een boomtak.

Als de bijen enkel maar een stukje van hun kast zouden verwarmen, zou dat betekenen dat ze in een heel grote kast zouden zitten (een tros in een schuur) en immens veel energie zouden verliezen.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen verwarmen de kast niet?

Bericht door Oude Essink » za 15 dec 2012, 18:45

Beschouw de bijenmantel rond de tros als een voldoende isolerende lekkere deken; die mantel past zich aan aan de hoeveelheid koude; hoe kouder hoe kleiner het manteloppervlak en hoe minder warmteverlies door uitstraling; teveel isolatie van de kastruimte buiten die mantel verhoogt alleen maar het vochtgehalte en het risico van meer schimmelvorming. ik zie weinig in dat isoleren, tenzij het volk te klein is om in te wineren.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten