RVS honingpersen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
RVS honingpersen

Bericht door Bart de Coo » za 29 dec 2012, 12:35

Als u geïnteresseerd bent in een echte, oerdegelijke honingpers van RVS, eentje die speciaal ontworpen en gemaakt is voor het persen van honing, dan graag even uw aandacht.

Op de foto's ziet u een honingpers die ik afgelopen jaar een paar keer geleend heb. Hij beviel mij voortreffelijk. Ik weet dat er een aantal exemplaren in den lande rondzwerven. Ik heb geen idee hoe die dingen ooit hier gekomen zijn. Ik begrijp min of meer dat er ooit een partijtje nagemaakt is naar een Duits voorbeeld. Een professioneel bankwerker is bereid om een reeks van deze persen te maken. Deze bankwerker is een zzp'er en een deel van het werk moet gedaan worden door scholieren. Om die twee redenen moet er sprake zijn van 1. een gegarandeerde afname en 2. een aanbetaling. De definitieve prijs, of zelfs een richtprijs, is nog niet te geven, omdat die afhangt van een aantal factoren, waaronder de prijs van RVS.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zodra we weten wat de richtprijs is, moeten we afnemers gaan verzamelen. Pas dan, en niet eerder, kunnen we met de productie beginnen. We streven naar een bedrag onder de €500 euro. Maar dan heb je ook wat! Een prachtig bezit voor particulieren of verenigingen waarvan de leden op de heide reizen, want met name voor het persen van heidehoning is deze pers ideaal.

De pers bestaat uit vier grote onderdelen: een standaard, een spindel, een kooi en een bak. De kooi en de bak moeten van RVS zijn: die komen in contact met de honing. De standaard is voorzien van een houten inklapbare treeplank, waar je tijdens het persen op staat. Op die manier blijft de pers natuurlijk op zijn plaats staan tijdens het persen. Als de treeplank neergelaten wordt, dan wordt de pers een stukje opgetild, waardoor de wieltjes van de grond komen en waardoor de pers een beetje schuin komt te staan.

Wat zal ik eens als aanbetaling vragen? €300 euro? Nou vooruit, €300 euro!

Voor vragen kunt u hieronder terecht. Ik sta u graag te woord. Als u nu al weet dat u er eentje wilt bestellen, mailt u dan naar b.decoo@baudartius.nl


Met een vriendelijke groet,

Bart de Coo


Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: [Te Koop] RVS honingpersen

Bericht door willem » ma 31 dec 2012, 11:55

@Bart wat zijn de afmetingen van de korf ? diameter, hoogte.
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: [Te Koop] RVS honingpersen

Bericht door alfa vulgaris » ma 31 dec 2012, 13:57

Ik heb deze apparaten in het verleden wel gezien op scheepswerven waar ze werden gebruikt om poetslappen uit te persen en dat werkte heel goed.
Je kon heel gemakkelijk het vet uit de lappen persen en ze waren niet stuk te krijgen.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: [Te Koop] RVS honingpersen

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 31 dec 2012, 23:13

Ik heb een keer met zo'n pers mogen werken (mogelijk dezelfde), werkt heel erg goed! Helaas is de prijs boven mijn budget en kan ik hem ook niet kwijt. Schitterend ding!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: [Te Koop] RVS honingpersen

Bericht door Bart de Coo » zo 06 jan 2013, 13:18

Besten,

De prijs gaat meevallen! Ik heb overdreven! Het is de bedoeling om de prijs onder de €500 euro te houden. Kijk eens aan. Toch nog maar eens overwegen, Santu?

Van de links die Gerard geeft, ben ik niet zo onder de indruk. Die persen die daar te koop aangeboden worden zijn allereerst erg klein. Bovendien moet honingpersen met de nodige krachtsinspanning gebeuren en daar houden deze persjes weinig rekening mee. De persen die ik op de foto's zie hebben alleen maar boorgaten in de poten zitten. Kennelijk moet je de pers dan met bouten vast gaan zetten op een plank of zo tegen het 'wandelen'. Ik bedoel dat je moet voorkomen dat pers meedraait met het persen, als een moer die meedraait met het aandraaien van de bout. Zo'n gemonteerde plank onder de pers is omslachtig en onhandig, want dan kun je de pers lastig kantelen. Afgezien daarvan maken de beide persen een wat iele indruk op mij, beetje made in Taiwan bedoel ik.

Willem,

De afmetingen heb ik niet genoteerd. Maar je moet toch uit de foto's het nodige kunnen opmaken. Je kunt hem ongeveer voor driekwart vullen. Dat betekent ongeveer acht spaarkast-honingraampjes per keer: een volledige honingkamer haal je net niet. Tien witverzegelde honingbakken in één dag haal je met gemak.

Groet,

Bart

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: [Te Koop] RVS honingpersen

Bericht door jjmvaningen » zo 06 jan 2013, 14:02

een (veel) lichter uitgevoerde versie staat ook op marktplaats (zondag 6 januari 2013, 14.03uur).
zie ook:
http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inr ... ousPage=lr

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: [Te Koop] RVS honingpersen

Bericht door Bart de Coo » zo 06 jan 2013, 14:40

Veel te klein. Veel te weinig ruimte tussen de kooi en de wand: die honing kan nergens heen. Je zult dus met engelstjesgeduld moeten wachten tot het persje is leeggestroomd, voordat je hem weer kun aandraaien. Let in dit verband ook even op dat piepkleine tuitje. Verder kun je de drie poten niet vastzetten, waardoor de pers bij grote kracht op de spindel, zoals bij honingpersen altijd het geval is, gaat meedraaien. Schattig persje hoor, heus, voor als je wat druivenranken langs je muur hebt. Voor grote partijen honing persen is dit ding ongeschikt.

Bart

ambiorix
Berichten:19
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 07:05
Locatie:Wannegem-Lede (België)
Contacteer:

Re: [Te Koop] RVS honingpersen

Bericht door ambiorix » di 08 jan 2013, 09:39

Wat is het voordeel van zo een pers tegen over een gewone slinger?
Want door het persen maak je de honingraten toch kapot? Of is dit enkel voor imkers met gevlochten korven?

groetjes
andries een beginende imker ;)

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: [Te Koop] RVS honingpersen

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 08 jan 2013, 11:17

Met een pers maak je inderdaad de raten kapot, maar hiermee haal je wel alle heidehoning uit de raten. Bovendien zit er een flink smaakverschil tussen geperste en geslingerde heidehoning. De geperste variant is veel lekkerder.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten