Schilderen van geoliede kasten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Schilderen van geoliede kasten

Bericht door alfa vulgaris »

Stradivarius?
bij mje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 20 mar 2010, 16:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schilderen van geoliede kasten

Bericht door bij mje »

Is er iemand die weet waarom deze lijnolie vernis waarover gesproken wordt schimmelt? Het wordt verkocht om op onze kasten te smeren. Doen we iets verkeerd?
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Schilderen van geoliede kasten

Bericht door alfa vulgaris »

Ik gebruik zelf geen lijnolie maar pantserbeits (klinkt leuker dan het is)

Ik heb het vermoeden dat de schimmels al vaak in het hout aanwezig zijn vooral in multiplex. Ze hebben mij wijsgemaakt zodra je een schimmel haar omstandigheden veranderd wil ze voortplanten dus gaat ze groeien om sporen te produceren.

Ik behandel de binnenkant van de houten kast niet.Het vocht van het volk condenseert tegen de wand en het hout neemt het als een spons op,maar het kan niet naar buiten door de verflaag dus moet ik tot mei wachten voor m'n kast weer mooi goudgeel is opgedroogd.

Het liefst behandelde ik de kast ook met propolis tinctuur aan de binnenkant maar kan nog geen geschikte alcohol vinden. Men mag het dan met spiritus doen maar ik wil geen pyridine in m'n bijenkast.
Het zal wel een fles wodka doorstoken worden. Het impregneren lijkt me wel het handigst om dit met een goed gedroogde kast te doen anders komt het vocht er nooit meer uit lijkt me.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten