wanneer vliegt een veger?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:
wanneer vliegt een veger?

Bericht door jvanveldhuisen » ma 27 mei 2013, 11:40

Afgelopen zaterdag (25-5) een veger gemaakt van mijn volkje.
Precies op tijd: er waren al veel gesloten moerdoppen. Gelukkig liep de oude moer nog rond en kon ik haar pakken.
Ik heb 9 BR afgeslagen in een nieuwe tuinkast. Er staan er nu dus 2 naast elkaar.

ONDER het oude volk heb ik een rooster gelegd en de moerdoppen laten zitten.
Ik ga er vanuit dat ik na 1 week de tuters/kwakers wel zal horen. Mocht er eerder een moer uitlopen: zwermen kunnen ze niet vanwege het rooster (ik gebruik een plaatrooster hiervoor (onderkant). Onder een HK gebruik ik een draadrooster)

De veger heb ik 2 voerramen meegegeven, 1 klimraam en 3 Kunstraat. Rest opvulblokken. Staan dus op 6 BK ramen
Alleen had ik verwacht dat er veel vliegbijen terug zouden vliegen naar de oude kast.
Dit heb ik niet geconstateerd. Sterker: ze vliegen niet.

Misschien vandaag met dit mooie weer. Ze bouwen wel, want op de varroalade zie ik veel verse wasdeeltjes liggen. 2 straatjes rechts en 1 links van het midden. Dat klopt dus omdat daar het klimraam hangt. Verder nog iets gevoerd (versuikerde honing die spontaan vloeibaar werd op de warme dekplank)

Kan het zo zijn dat de vliegbijen al "gevlogen" waren voordat ik met de dekplank de nieuwe kast afsloot? Dit zou betekenen dat er nu alleen maar jonge bijen in zitten. Als dat zo is, heb ik een sterke veger gemaakt.... (ik kan door plexiglas dekplaat alles goed bekijken)

Wat mij verder opviel: Het oude volk zat een partij honing in te dampen... terwijl er nauwelijks wat te halen viel..... Dus de zwermbijen (hadden de maagjes al vol met honing voor 3 dagen) geven de honing weer terug .... Is dit een juiste conclusie?

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: wanneer vliegt een veger?

Bericht door Alex Mönch » ma 27 mei 2013, 19:35

Je hebt dus met het rooster ook al je darren opgesloten....ik zou hier niet voor kiezen.
Gewoon het tuten en kwaken in de gaten houden.
Indampen betekent verse nectar...mogelijk hebben ze toch een goede dracht gevonden.
Indampen doen ze vrij snel...ze doen er 1 nacht over om het meeste in te dampen.

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:

Re: wanneer vliegt een veger?

Bericht door jvanveldhuisen » ma 27 mei 2013, 22:10

Alex Mönch schreef:Je hebt dus met het rooster ook al je darren opgesloten....ik zou hier niet voor kiezen.
Gewoon het tuten en kwaken in de gaten houden.
Indampen betekent verse nectar...mogelijk hebben ze toch een goede dracht gevonden.
Indampen doen ze vrij snel...ze doen er 1 nacht over om het meeste in te dampen.
Dat klopt. Maar als ik tuten/kwaken hoor, zal ik ook zeker alle doppen breken en het rooster verwijderen. (na 16.00 uur 's middags natuurlijk)
Het is meer bedoeld dat er geen zwerm afkomt als ik aan het werk ben.

Overigens hebben vandaag de eerste bijen voor gevlogen (oriënterend) Dus het is goed gelukt. (was ook zo lang geleden dat ik een kunstzwerm heb gemaakt..)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 49 gasten