Bijenhal

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Schoutuh
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 24 mei 2013, 21:31
Contacteer:

Re: Bijenhal

Bericht door Schoutuh »

Ziet er goed uit. Daar kan je echt wat heel moois van maken.
:clap: :be3:

Gr

Ronald
Asti
Berichten: 11
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 20:15
Contacteer:

Re: Bijenhal

Bericht door Asti »

Oh beters bjorn! Sowieso klinkt 'eigen grond' al erg fijn. Vol zetten met drachtplanten nu of is er genoeg al in de buurt voor ze?
Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhal

Bericht door Bjorn »

enkele sfeerfoto's van deze avond , de bloemenzaadmengeling staat volop in bloei ( momenteel vooral phacelia).
Foto0050.jpg
Foto0051.jpg
MVG Bjorn
Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Bijenhal

Bericht door Nicolas Jacob »

Wat is de oppervlakte van jouw terrein? Lijkt wel erg groot, mooie mogelijkheden :)
woutDR
Berichten: 178
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Bijenhal

Bericht door woutDR »

Nicolas Jacob schreef:Wat is de oppervlakte van jouw terrein? Lijkt wel erg groot, mooie mogelijkheden :)

idd groot ruwe schatting 40x120m?
Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhal

Bericht door Bjorn »

woutDR schreef:
idd groot ruwe schatting 40x120m?
:P oppervlakte = +/- 2100 m2 = 26 m breed en +/- 110 m lang maar loopt op een punt.

Bedoeling is om aanplantingen te voorzien maar ik weet niet recht hoe hier aan te beginnen.
Ik heb te weinig plantenkennis.

MVG Bjorn
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bijenhal

Bericht door Ewout »

Ik zou eens contact opnemen met Marc Misotten van Beeplants: http://www.bieenkorf.be/beeplants.htm
Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhal

Bericht door Bjorn »

Ewout schreef:Ik zou eens contact opnemen met Marc Misotten van Beeplants: http://www.bieenkorf.be/beeplants.htm
Dat heb ik reeds gedaan ;) , hij heeft me reeds wat info gegeven.
Mijn probleem is niet zo zeer welke planten maar de inplanting. M.a.w. hoe deel ik het stuk in.

MVG Bjorn
Pjotr
Berichten: 50
Lid geworden op: za 15 jun 2013, 10:31
Contacteer:

Re: Bijenhal

Bericht door Pjotr »

Bjorn schreef:Het stuk grond heb ik gekocht , mag ik mee doen wat ik wil mits enkele voorschriften te respecteren .

MVG Bjorn
Ik zou als ik jou was toch maar eerst even het bestemmingsplan bekijken.
Grasland mag niet zomaar omgezet worden naar akkerland en ook tuinen mag je niet overal zomaar aanleggen, een siertuin is namelijk een andere bestemming dan agrarisch.
(Of er op gehandhaafd wordt is ook nog een ander verhaal)
Er zijn overigens ook gemeente die bereid zijn om een bijenstand of bijenhal apart te bestemmen waardoor je een groter bouwwerk neer mag zetten.


De website waar het actuele bestemmingsplan van elke Nederlandse gemeente staat is http://www.ruimtelijkeplannen.nl .
Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhal

Bericht door Bjorn »

Pjotr schreef:
Ik zou als ik jou was toch maar eerst even het bestemmingsplan bekijken.
Grasland mag niet zomaar omgezet worden naar akkerland en ook tuinen mag je niet overal zomaar aanleggen, een siertuin is namelijk een andere bestemming dan agrarisch.
(Of er op gehandhaafd wordt is ook nog een ander verhaal)
Er zijn overigens ook gemeente die bereid zijn om een bijenstand of bijenhal apart te bestemmen waardoor je een groter bouwwerk neer mag zetten.


De website waar het actuele bestemmingsplan van elke Nederlandse gemeente staat is http://www.ruimtelijkeplannen.nl .
Ik heb vooraleer ik ook maar iets gebouwd heb alles netjes aangevraagd bij de gemeente (bijenhal + bijentuin). Dit heeft een 2 tal maanden geduurd, nu heb ik een mooi bundeltje van de verschillende instanties (België) met enkele beperkingen
Vb 5 m vrijhouden ,geen bomen struiken van tegen de slootkant om deze machinaal te kunnen reinigen met kraan e.d.

Het stukje grond staat ook niet gekend als grasland maar als landbouwgrond.

mvg Bjorn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten