Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 06 aug 2013, 10:27

Elders was te lezen dat ik door mijn reserve materialen ben. Ook in voerbakken.
Wie heeft de tip voor mij om zelf gemakkelijk van wegwerpspullen een prima werkende voerbak te maken?

Ik ken natuurlijk al de jampot op zijn kop (maar is zo klein).
Een emmer op zijn kop met gaatjes erin (heb ik al eens geprobeerd, maar loopt toch wel te snel leeg of de bijen krijgen het er niet goed uit en bovendien is een volle emmer toch ook wel lastig te hanteren).

Ideeen?

gr.
JP

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door Tieme » di 06 aug 2013, 11:25

Hi JP,

Gewoon een emmer met suikerwaterop de toplatten zetten en een hand stro erin.
Dat werkt perfect.
Je hebt alleen wel een broedkamer nodig om de emmer in te zetten.
De voeremmers passen goed. Dekplant kan er nog op en er is dan voldoende ruimte.

Groeten,

Tieme

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door imker Marinus » di 06 aug 2013, 11:55

Waarom worden die mommersbakken niet meer verkocht? Die houten voerbakken bedoel ik. De vraag sluit niet naadloos aan op de vraag van JP, het is een extra vraag (excuus JP).

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 06 aug 2013, 12:10

Marinus, het staat je vrij om hier op alles te reageren. Ik ben voor een liberaal forumbeheer (dat creeert de leukste discussies :D ). De markt bepaalt de topic denk ik dan maar.

Ik heb ook oude (iets van 30 jaar?) houten voerenbakken (zelfgmaakte op basis van Mommers of broeder Adam?) Ik heb er gisteren nog een foto van gemaakt. Het zijn ideale bakken. Kunnen tegen een stootje en zijn zeer gemakkelijk te bedienen. Ik zal de foto hier posten. Ik had er iets van 7 of 8.
Nu nog maar 2 complete.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 06 aug 2013, 12:22




Deze voerbakken komen van kortoor kasten...ooit opgekocht van een oude imker (over de 80) binnen de subvereniging waar ik destijds aan verbonden was. Het was een grote miskoop. De kasten waren toch wel oud en ik kon niet omgaan met die korte oren. De maat was gelijk aan NL simplex maar dan met korte oren. Niks uitwisselbaar enzo. Een drama. In de bodems zaten zelfs asbest plaatjes verwerkt!
Het enige wat ik van die bakken heb overgehouden zijn de voerbakken (zie foto). Die waren wel handig. Het mooie ervan dat er precies zo'n voerbak in een simplex buitenrand past en ik gebruikte die voerbaken dan ook op mijn simplex kasten.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 06 aug 2013, 12:25

Ik heb gisteren deze voerbakken gecontroleerd op lekken (vandaar dat in de rechtse water zit).
Het hout zuigt ietsjes water op en zet uit en de bakken zijn weer dicht.
De meest linkse is helemaal compleet inc. afdekplank.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door Ewout » di 06 aug 2013, 12:28

Hoe zit dat precies met dat voeren uit een pot (jampot/honingpot) met gaatjes? Ik wilde dat vandaag proberen en heb een honingpotje voorzien van 6 miniscule gaatjes in het deksel, daarin suikerwater met een lepel eigen honing. Maar het potje druppelt. Eerst dacht ik dat ik de gaatjes te groot had gemaakt, dus toen met mijn kleinste spijkertjes heel voorzichtig nog eens geprobeerd met een nieuw dekseltje, maar 't lijkt net zo te gaan. Moet hij eerst even lekken voordat er genoeg vacuum is? Ik wil juist langzaam voeren (Mini Plus), dus ben niet gebaat bij een druppelende pot...

hazeltje
Berichten:8
Lid geworden op:vr 28 jun 2013, 22:16
Contacteer:

Re: Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door hazeltje » di 06 aug 2013, 13:56

Is dit ongeveer hetzelfde als een mommersbak?(ik heb geen aandelen in dit bedrijf) Zo ja, dan worden ze dus nog gemaakt.
http://bijenkasten.nl/index.php?item=vo ... 26&lang=nl
Het zijn houten bakken en het is om te voeren :be9:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 06 aug 2013, 14:35

Hazeltje...

ja dat zijn mooie voerbakken. Ik heb zulke voerbakken bij 6 ramers.
Voordeel van die voerbakken t.o.v. die ik liet zien (met in het midden voergat) is dat je deze schuin kunt zetten op de kast (= aflopend), terwijl als de voergaten in het midden zitten de bakken recht moeten staan.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Alternatieve (zelfgemaakte) voerbakken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 06 aug 2013, 14:39

Hoe zit dat precies met dat voeren uit een pot (jampot/honingpot) met gaatjes? Ik wilde dat vandaag proberen en heb een honingpotje voorzien van 6 miniscule gaatjes in het deksel, daarin suikerwater met een lepel eigen honing. Maar het potje druppelt. Eerst dacht ik dat ik de gaatjes te groot had gemaakt, dus toen met mijn kleinste spijkertjes heel voorzichtig nog eens geprobeerd met een nieuw dekseltje, maar 't lijkt net zo te gaan. Moet hij eerst even lekken voordat er genoeg vacuum is? Ik wil juist langzaam voeren (Mini Plus), dus ben niet gebaat bij een druppelende pot...

Ja ik heb dat vroeger ook wel gehad....
Maar het druppelt altijd wel iets. Meteen omkeren en de pot moet recht staan (dus niet schuin want dat gaat het ook mis). Er vloeit altijd wel enige druppels uit bij het omkeren maar daarna gaat het langzamer en langzamer en geleidelijker en zijn de bijen ermee weg. Niet te dunne oplossing geven. Iets viscoos is het beste. Eventueel kun je er een dun gaasje of plastic onder liggen met geperforeerde gaatjes indien het te snel leegloopt. In principe is dit niet nodig.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten