Spaarkast van beton multiplex

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
aukesch
Berichten:63
Lid geworden op:di 20 aug 2013, 04:38
Contacteer:
Spaarkast van beton multiplex

Bericht door aukesch » di 20 aug 2013, 04:49

Hallo Allemaal,

Ik ben startend imker (1 volk) en wil graag een aantal 3, 6, en 10 raams spaarkasten maken. Nu heb ik nog allerlei restjes beton multiplex liggen. Nu is mijn vraag: is het een goed idee om dit te gebruiken?
zie de volgende voor en nadelen

voordelen
=> goedkoop (omdat ik het hout al heb)
=> zeer duurzaam (dit multiplex kan flink wat jaartjes regen/wind/etc. verdragen

nadelen
=> de binnenkant van de kast is heeft ook een "gladde" kant. Geen hout dus (is dit een nadeel voor de bijen?)
=> vochthuishouding
Vooral dit laatste twijfel ik over. Heb wel eens marktplaats advertenties gezien van kasten van dit materiaal, dus er zullen imkers zijn die ze gebruiken. Maar het "ademend" effect zoals bij een een vuren/cedar of standaard multiplex spaarkast is er niet. Aan de andere kant bestaan er tegenwoordig ook veel kunststof kasten die ongetwijfeld hetzelfde probleem hebben. Bovendien kun je met een aantal gaten in de bodem (met varoagaas) ook flink wat ventilatie inbouwen.

Heeft er iemand ervaring met betonmultiplex kasten? Hoor graag!
Nog even een fotootje van beton multiplex http://www.kamperhouthal.nl/tl_files/ka ... s/2011.jpg

gr Auke

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Spaarkast van beton multiplex

Bericht door Jaap v.Popering » di 20 aug 2013, 07:15

Ik heb dat om de zelfde reden vele jaren terug met succes gedaan . Ook de binnenkant is geen enkel probleem . Wel is het niet zo duurzaak als het lijkt na verloop van tijd blijft de buitenkant over en is de binnenste vulling gewoon verteerd .

Jaap v P

Flower Eelco Power
Berichten:32
Lid geworden op:za 18 mei 2013, 21:55
Imker sinds:2013
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Carnica Beebreed en F1 Beebreed.
Locatie:Net buiten Leiden
Contacteer:

Re: Spaarkast van beton multiplex

Bericht door Flower Eelco Power » di 20 aug 2013, 10:24

Idd vochthuishouding en misschien ook temperatuur (dichtheid isolatiewaarde materiaal) zijn niet ideaal.
Maar het gewicht is ook veel hoger. Ik heb een paar keer met zo'n bak (moeten) werken, dat was denk ik 2 x zo zwaar als red ceder.
Dus als je spierballen wilt.... Gewoon doen :D

:hive:
Ik ben niet gek, ik ben een bij. Zoem zoem zoem...

aukesch
Berichten:63
Lid geworden op:di 20 aug 2013, 04:38
Contacteer:

Re: Spaarkast van beton multiplex

Bericht door aukesch » di 20 aug 2013, 15:10

Bedankt voor de terugkoppeling. Ik ga het gewoon proberen. In ieder geval de 3 en 6 raamskastjes lijkt me een goed idee aangezien ze daar toch niet op overwinteren.
@Jaap, denk je dat standaard watervast multiplex langer mee gaat dan? Daar geeft de bouwmarkt in ieder geval 10 jaar (watervast)garantie op.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Spaarkast van beton multiplex

Bericht door Primus » di 20 aug 2013, 16:48

Ik gebruik voor kasten te maken Multiplex Eliotis Pine wat goedkoop en vooral watervast is. Ik heb sommige kasten meer dan 25 jaar gebruikt, dus degelijkheid bewezen. Je moet wel bij de leverancier van die platen vragen om er een paar mooie uit te zoeken en als je uitlegt waarom dan lukt dat meestal wel.
Ook is hier in de winter geen probleem, op deze platen vormt er geen condens .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten