De tip van de dag (2013)

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
De tip van de dag (2013)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 22 sep 2013, 13:53

Ik heb al een tijdje een idee om spontane ingevingen en leuke tips te vermelden in een vaste rubriek.
De spelregels: het is de bedoeling om korte simpele praktische ideetjes hier te vermelden die je per toeval bent tegengekomen en waar iedereen wat aan kan hebben. Het is niet de bedoeling om vervolgens ellenlange discussie te voeren. Kort maar krachtig dus.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op zo 22 sep 2013, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De tip van de dag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 22 sep 2013, 13:55

Tip 1 van de dag:

Momenteel is het weer druiventijd. Losse druiven zijn verpakt in zacht schuim (ca. halve cm). Ideaal schuim om de vlieggaaten van kleine kastjes mee te verkleinen. Dus gaat u druiven eten....
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De tip van de dag (2013)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 28 sep 2013, 22:50

TIp 2 van de dag:

Na jaren trouwe dienst heb ik mijn Aldi-rugzak weggedonderd. Overal vielen er zo'n beetje gaten in; ritsen die kapot waren. Dat ding is met mij de halve wereld over gereisd. Sentimenteel zeg.
Het enige wat ongeschonden was, was de regenhoes, die in de bodem zat verwerkt met een ritsje. Zelden gebruikt.
Die hoes heb ik losgeknipt. Nu gebruik ik deze als afdekhoes (zit elastiek in) voor korven. Een afgdekte korf staat nu in de auto en wordt morgen op zijn plaats gezet.

Dus heeft u een oude rugzak en gooit u deze weg...

gr.
JP

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De tip van de dag (2013)

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 29 sep 2013, 23:00

JP, tip nr 2 is een slechte. Gooi ook dat hoesje maar weg. Er zal veel condens vanaf de korf aan de onderkant komen waardoor het stro of bunt snel zal wegrotten.

groet,
Els

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De tip van de dag (2013)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 29 sep 2013, 23:20

Els leuk en goed dat je reageert!! :D :) :)

Ik had het beter moeten omschrijven. De hoes is om de bijenkorf tijdelijk bijendicht en reisvaardig te maken. Vanochtend heb ik de korf op zijn plek gezet en de hoes weer mee naar huis genomen. Er is geen 1 bij uit de korf gekomen en de hoes (elastiek) heeft precies de juiste grote).
JP

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: De tip van de dag (2013)

Bericht door bee-tree » zo 29 sep 2013, 23:47

Els, heeft Jelte de bedoeling dat hoesje gedurende de winter te laten zitten ? Ik dacht van niet. Hij moet
toch nog voeren ? Dat hoesje is toch alleen nodig tijdens transport ? Bovendien, van stroo wordt altijd gezegd
dat het ademend is, dus lucht met vocht en al doorlaat. De bijen zouden er beter in overwinteren als in kasten.
Jelte is zeker op stap dat hij je nog niet geantwoord heeft ? Eigenlijk wou ik een heel andere tip plaatsen.
namelijk, hoe werk je een bij LEVEND de deur uit als je 's avonds aan het slingeren bent en een meegelifte bij
je nerveus maakt omdat ze boven de slinger wild op en neer tegen de lamp aan het botsen is ? Mijn tip geef ik later.
Misschien willen sommigen hun tip voor dit probleemje geven.
P.S. Mocht iemand een korf willen 'opdoeken' maar heeft niks bij zich, laat hij dan zijn T-shirt met verlepte kraag
uittrekken en vastzetten met zijn broekriem. Voor een vrouwelijke imker weet ik nog niets. Zj.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De tip van de dag (2013)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 30 sep 2013, 00:03

Jelte was idd op stap vandaag ... 10 km GVA dwars door Mechelen (samen met Kris Peeters, de minister president). Langs de balsemienenrivier de Dijle. Super parcours, super weer, super organisatie. Zo nu en dan snoof je de weezoetige geur op van de balsemien, die nu inderdaad wel op zijn retour is, zoals Bertus elders aangeeft op dit forum. Goede tijd neergezet.

Zo te zien Zj. zat je een stukje te typen terwijl ik mijn reactie ook al klaar had.

Maar uh ben benieuwd naar je tip. Gewoon po(o)sten. En kort maar krachtig. Ik zou je tip(-vraag) nog willen aanvullen (maar post ik wel apart). Hoe krijg je bijen weg uit je auto. Eerder had ik een auto met laadklep. Klep open en alle bijen waren in 10 seconde uit de auto. Nu heb ik een vast kofferbak en kan het achteruit dus niet omhoog. De bijen vliegen dus allemaal naar het achterruit en je krijgt ze er niet meer uit! Ik ga dus nooit weer zo'n auto kopen. Even niet nagedacht toen ik hem kocht :oops: :oops: .
JP

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: De tip van de dag (2013)

Bericht door imker Marinus » ma 30 sep 2013, 10:35

En JP? Wat was je tijd :)? Ben benieuwd of ik je een beetje bij (no pun intended) zou kunnen houden.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: De tip van de dag (2013)

Bericht door Primus » ma 30 sep 2013, 10:55

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Jelte was idd op stap vandaag ... 10 km GVA dwars door Mechelen (samen met Kris Peeters, de minister president). Langs de balsemienenrivier de Dijle. Super parcours, super weer, super organisatie. Zo nu en dan snoof je de weezoetige geur op van de balsemien, die nu inderdaad wel op zijn retour is, zoals Bertus elders aangeeft op dit forum. Goede tijd neergezet.

Zo te zien Zj. zat je een stukje te typen terwijl ik mijn reactie ook al klaar had.

Maar uh ben benieuwd naar je tip. Gewoon po(o)sten. En kort maar krachtig. Ik zou je tip(-vraag) nog willen aanvullen (maar post ik wel apart). Hoe krijg je bijen weg uit je auto. Eerder had ik een auto met laadklep. Klep open en alle bijen waren in 10 seconde uit de auto. Nu heb ik een vast kofferbak en kan het achteruit dus niet omhoog. De bijen vliegen dus allemaal naar het achterruit en je krijgt ze er niet meer uit! Ik ga dus nooit weer zo'n auto kopen. Even niet nagedacht toen ik hem kocht :oops: :oops: .
Een donker dekentje over de achterruit leggen en de deuren open zetten, zijn de bijen zo buiten.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: De tip van de dag (2013)

Bericht door bee-tree » di 01 okt 2013, 01:04

Het is alweer een uur 1 oktober. Het slingeren is voorbij, het voeren moet ook voorbij zijn, althans volgens theorie.
Dus geen bijen meer in de slingerruimte bij avond die wild tegen de brandende lamp aanbotsen boven je hoofd.
Kun je de volgende tip onthouden tot het slingeren van de voorjaarsdracht in mei 2014 ?
HOUD EEN UITGESLINGERDE RAAT BIJ DE BRANDENDE (SPAAR)LAMP WAAR DE BIJEN OMHEEN EN TEGENAAN VLIEGEN.
ZE WORDEN ALS DOOR EEN MAGNEET AANGETROKKEN DOOR DE RAAT EN GAAN ZITTEN SNOEPEN. LOOP RUSTIG NAAR
BUITEN EN SCHUD ZE VAN DE RAAT AF. ZO KUN JE ZE IN LEVEN LATEN.
Als je bijen in je auto hebt, kun je hetzelfde doen . Zorg dat je in het bijenseizoen een uitgeslingerde raat
binnen handbereik hebt net als de EHBO-doos. Maak er een aparte doos voor of zoek iets bijpassends. Zj.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten