Ombouw broedstoof/machine

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0
Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door alfa vulgaris » zo 29 sep 2013, 20:56

Nog even de produktomschrijving bekeken en daaruit zou je kunnen opmaken dat de regelaar van Ferry 400 watt kan sturen. Met de autotune functie stelt de regelaar alles voor je af. Die zou ik echt activeren.

Jaaa....ik heb niet echt een verlanglijstje,maar als het apparaatje wat degelijk blijkt dan is dit wel wat een hebbe-dingetje :D
Oh ja,de regelaar gaat het element met pulsen aansturen die langer of korter worden.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door FerryB » zo 29 sep 2013, 21:33

alfa vulgaris schreef: Doppen beschermen tegen infrarood(warmtestraling) van het element en dan moet je naar mijn idee een perfecte broedstoof hebben qua regeling. Bij goed aansluiten en circulatie word die lucht echt op 0.1 graad precies geregeld met of zonder kieren.
Maar is het nou beter om die warmte verdeler er in te laten zitten of niet?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door alfa vulgaris » ma 30 sep 2013, 22:36

Naar mijn idee moet je de doppen beschermen tegen direkte warmtestraling van het element.

De doppen moeten dus in de volledige "schaduw" zitten door e.o.a. voorwerp wat je tussen het element en de doppen plaatst...stukkie aluminium ofzo en dan dus alleen door de warme lucht in de broedstoof opgewarmd.

Immers het is buiten soms 35 graden en dan blijkt het onmogelijk om met blote voeten op het asfalt te lopen.
Hoe kan dat nou? Met die doppen psies tselde...

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door FerryB » di 01 okt 2013, 00:14

Alfa, het apparaat werkt als een speer.
Als de temperatuur 34.5 gr. is geeft hij inderdaad pulsjes dat kun je ook zien op het display controle lampke als hij stroom geeft gaat het branden en anders niet.
Je kunt het element dan gewoon met je blote handen/vingers vasthouden, bijzonder vind ik. staat nu 4 dagen aan en verschil is niet groter dan soms 1/10e graad.
En dan naar beneden dus 34.4
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door A.A. Staals » di 01 okt 2013, 07:52

alfa vulgaris schreef:Naar mijn idee moet je de doppen beschermen tegen direkte warmtestraling van het element.

De doppen moeten dus in de volledige "schaduw" zitten door e.o.a. voorwerp wat je tussen het element en de doppen plaatst...stukkie aluminium ofzo en dan dus alleen door de warme lucht in de broedstoof opgewarmd.

Immers het is buiten soms 35 graden en dan blijkt het onmogelijk om met blote voeten op het asfalt te lopen.
Hoe kan dat nou? Met die doppen psies tselde...
Stralingswarmte is zeer gering door de lage temperatuur van de lampen (verwarmingselement), hierdoor zal de dophouder en kluisje nauwelijks opwarmen. De larve/pop lijdt er in elk geval niet onder. Ook mag de temperatuur wel wat variëren 34,5C +- 0,5C hierdoor wordt de uitkomst een beetje versneld of vertraagd.

ad staals

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door alfa vulgaris » di 01 okt 2013, 11:36

FerryB schreef:Alfa, het apparaat werkt als een speer.
Als de temperatuur 34.5 gr. is geeft hij inderdaad pulsjes dat kun je ook zien op het display controle lampke als hij stroom geeft gaat het branden en anders niet.
Je kunt het element dan gewoon met je blote handen/vingers vasthouden, bijzonder vind ik. staat nu 4 dagen aan en verschil is niet groter dan soms 1/10e graad.
En dan naar beneden dus 34.4
Als je een boel van die PID regelaars op een creatieve manier aansluit kan je er heel bijzondere dingen mee doen.
Ik denk dat het goed is het meetpunt tussen de doppen te hangen.

Ad,

Ik denk dat als Ferry zegt dat je het element bij op temperatuur zijn van de broedstoof kan vastpakken je absoluut gelijk hebt dat de stralingswarmte zeer gering is. Het blijft een PID regelaar en die kan ook heel gemakkelijk "volle kracht vooruit" dus 100 Watt.

Het principe blijft dat je de temperatuur van de lucht regelt en niet regelt hoeveel de doppen door aanstraling worden opgewarmd.
ook zou ik zelf het meetpunt beschermen tegen aanstraling van het element. Vereet niet de aanstraling vind natuurlijk ook nog plaats via de wanden al zal dat bij niet glimmende oppervlakken verwaarloosbaar zijn.

Voor mij een erg leuk onderwerp...ik heb weer even mogen zien wat er zoal te koop is :D
De starteropzet zit nu 2 keer in de verf en is functioneel getest....dus ik zal nu wel aan de broedmasjien toe zijn.

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door roelof1945 » di 01 okt 2013, 16:28

De materialen die Ferry gebruikt zitten ook in professionele broedmachines wat zou daar mis mee zijn.
Heb een jaar ervaring met de thermostaat en spiraal plus ventilator, deze laatste 2 heb ik op een plaatje trespa gemonteerd die kan ik dan makkelijk
verplaatsen, namelijk ik heb van een koelkast een broedmachine gemaakt.
De moerdoppen staan er maar 3 dagen in daarna heb ik weer een koelkast door de spanning te verbreken kan ik het plaatje met spiraal en ventilator er weer uithalen ook het inbouwen bestaat uit 3 draadjes aansluiten op de kroonsteen.
Met deze materialen heb ik een uitkomst van 100%, de voeler van de thermostaat ligt in het bakje van de moerdoppen.
Temperatuur verschil is 0,1 graad Celsius.

Groet, Roel
IMG_0046 (1280x960).jpg
thermostaat TS5000
Bijlagen
IMG_0048 (1280x960).jpg
gloeispiraal gemonteerd op trespa plaatje
IMG_0047 (1280x960).jpg
ventilator aan de onderkant

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door FerryB » di 01 okt 2013, 21:30

Roel, hoe doe je dat dan met aan de ene kant de spiraal en aan de andere kant de ventilator, dat snap ik niet helemaal.
Lijkt me trouwens leuk om eens een keer bij je te komen kijken.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door roelof1945 » wo 02 okt 2013, 16:07

FerryB schreef:Roel, hoe doe je dat dan met aan de ene kant de spiraal en aan de andere kant de ventilator
Boven in de koelkast zit een stalen rekje hier schuif je het horizontaal op met de spiraal naar boven gericht en de ventilator naar beneden.
Omdat er veel ruimte is kan het eventueel ook verticaal geplaatst worden.
Je hebt absoluut geen last van warmte stralen de ventilator zorgt voor een prima circulatie en de koninginne doppen staan onderin.
Ferry als het met eigen ogen wil zien je hebt mijn adres als secretaris dan hoor ik het wel.

Groet, Roel

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Ombouw broedstoof/machine

Bericht door roelof1945 » di 08 okt 2013, 17:29

Ben van een grote koelkast naar een kleinere koelkast (broedmachine) gegaan het ombouwen valt wel mee alleen een gaatje in de zijkant boren
voor het aansluiten van bedrading en de thermostaat.
De ventilator en de spiraal heb ik op een plaatje trespa vast gemaakt dit staat bovenin, onderin maak ik een bakje voor de moerdoppen de voeler van de thermostaat hangt er al.
Het staat gereed voor het nieuwe bijen seizoen.

Groet, Roel
Bijlagen
IMG_0049.JPG
tafelmodel broedmachine omgebouwde koelkast prima isolatie waarde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten