Bijenwas kleur

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:
Bijenwas kleur

Bericht door FerryB » do 17 okt 2013, 23:34

het is mij opgevallen dat als je was wat vaker smelt het steeds donkerder wordt.
Omdat ik kunstraatpersjes maak en die elke keer eerst zelf wil testen smelt ik regelmatig was, die was was heel licht van kleur maar na een paar keer au bain marie smelten wordt het steeds donkerder en dat vind ik jammer en snap ik niet.

De was wordt niet warmer dan 80 gr.
Hoe krijg ik de was weer mooi licht?
Nog een keer smelten met veel (zacht) water helpt ook niet.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Bijenwas kleur

Bericht door Ewout » vr 18 okt 2013, 10:28

Zoals ik van de Kaarsenmaker hier op het forum heb begrepen moet de was eigenlijk niet warmer dan 65 graden worden (zie hier), daarboven vervliegen er al veel bestanddelen. Dat zou de kleur ook kunnen beinvloeden. Als je zoekt op andere berichten van forumgebruiker Kaarsenmaker vind je nog meer interessante informatie.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Bijenwas kleur

Bericht door alfa vulgaris » vr 18 okt 2013, 10:30

Ik had een blokje zegelwas en een blok broedkamerwas.
Beide achter het raam (ouderwets thermopane) in de zon gezet.
Zegelwas verbleekt van creme tot zowat helder wit in weken ook zo tot een cm diep in het blok.
De Broedkamerwas wordt doorzichtiger maar niet echt lichter.
In de Broedkamerwas zit bij mij nog microrommel (pollen) denk ik zelfs als het een paar uur heeft bezonken.

Ooit hebben we een hele discussie met Kaarsenmaker gahad over was en heb zijn bevindingen die mij zeer overtuigend overkwamen wat beproefd,maar kan eigenlijk niet echt zeggen dat hij gelijk heeft.

Ik heb pure was tot 100 gr/C verhit en dat werd NIET donkerder ook niet na een aantal uren.
Het is me duidelijk opgevallen dat de propolis WEL verkleurt door temperatuur.
Propolis wordt volgensmij zelfs lichter van roodbruin naar grijs.

Kaarsenmaker beweerde dat was niet warmer mocht dan 65 gr/C vanwege de alcoholen.
Hehe die komen vast uit de vergistte honing en heb ik voor mijn toepassing er liever uit dus.

Ik had nog een ander verschijnsel. Bij 80 gr/C begon de boel te schuimen.Wat een uitdaging....
Dat zijn natuurlijk de opgeloste gassen uit het water die ontwijken :clap:

Gelijk het eerste jaar al ontdekt dat als was warmer wordt dan 100 gr/C ik weet niet precies hoeveel dan word het echt donkerder. Dan zal het wel carameliseren ofzo. Kraken misschien dat er koolstof achter blijft in de was? Fructose Carameliseert al bij 106 gr/C.

Hehe..Ferry heel verhaal van me. Interessant wat je hebt ondekt. Ik heb ook zo'n vermoeden en probeer de was dus niet te vaak te smelten om deze reden en ook zo kort mogelijk smelten.

Wordt je was niet vervuild door aluminium schraapsel van je waspers?
Gebruik eens een stuk essenhout om de was af te snijden,dan slijt het aluminium minder dan als je een verenstalen plamuurmes gebruikt. :o Of heb ik dat verkeerd onthouden?

Ik ben zelf ook met een partijtje was aan het klooien maar dat gaat eruit.
Ik heb allemaal aluminium pannen gebruikt om het te winnen en weet zeker dat er best wat aluminium in die was zit.
Voortaan alleen maar winnen in RVS.

P.s. Daar ga ik dus kaarsen van maken..als ze spetteren als sterretjes met een bepaald soort vonk,dan weet ik dat er aluminium in zit :geek: :lol:

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bijenwas kleur

Bericht door m.kolsters. » vr 18 okt 2013, 11:46

Ferry doe een beetje water in de pan waar de was in zit en warm dan op tot 75 graden. ( half kopje )
Het donker worden kan hem zitten in de draadjes omdat het geen RVS is en omdat het uit de stoom was smelter komt.
Het laatste is omdat er meer propolis in blijft dan als je de ramen in water uitkookt.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bijenwas kleur

Bericht door m.kolsters. » vr 18 okt 2013, 11:49

Alfa.
P.s. Daar ga ik dus kaarsen van maken..als ze spetteren als sterretjes met een bepaald soort vonk,dan weet ik dat er aluminium in zit :geek: :lol:

Dat ze spetteren komt omdat er nog vocht in zit moet de was beter en hoger opwarmen.
Tinus Kolsters

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenwas kleur

Bericht door de vos roger » za 19 okt 2013, 23:02

FerryB schreef:het is mij opgevallen dat als je was wat vaker smelt het steeds donkerder wordt.
Omdat ik kunstraatpersjes maak en die elke keer eerst zelf wil testen smelt ik regelmatig was, die was was heel licht van kleur maar na een paar keer au bain marie smelten wordt het steeds donkerder en dat vind ik jammer en snap ik niet.

De was wordt niet warmer dan 80 gr.
Hoe krijg ik de was weer mooi licht?
Nog een keer smelten met veel (zacht) water helpt ook niet.
Doe eens een beetje oxaalzuur opgelost in water bij je gesmolten was, je zal zien dat hij héél wat lichter van kleur wordt
roger

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Bijenwas kleur

Bericht door FerryB » za 19 okt 2013, 23:28

de vos roger schreef:
FerryB schreef:het is mij opgevallen dat als je was wat vaker smelt het steeds donkerder wordt.
Omdat ik kunstraatpersjes maak en die elke keer eerst zelf wil testen smelt ik regelmatig was, die was was heel licht van kleur maar na een paar keer au bain marie smelten wordt het steeds donkerder en dat vind ik jammer en snap ik niet.

De was wordt niet warmer dan 80 gr.
Hoe krijg ik de was weer mooi licht?
Nog een keer smelten met veel (zacht) water helpt ook niet.
Doe eens een beetje oxaalzuur opgelost in water bij je gesmolten was, je zal zien dat hij héél wat lichter van kleur wordt
Wat is een beetje een gaat dat niet in de was zitten dan?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenwas kleur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 20 okt 2013, 00:20

Doe eens een beetje oxaalzuur opgelost in water bij je gesmolten was, je zal zien dat hij héél wat lichter van kleur wordt
Dit kan ook met waterstofperioxide of hoe zit dit in Vlaanderen noemen: zuurstofwater. Maar oxaalzuur is ook wel handig dat heb ik toch op voorraad. Ik ga het uittesten.

PS. mijn eerste smeltronde heeft alweer 11 kg was opgeleverd.
JP

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenwas kleur

Bericht door de vos roger » zo 20 okt 2013, 09:06

bijenwas 020.jpg
Bijenwas na de eerste smelting links met een beetje oxaalzuur erin, rechts zonder.
Je kan het lichte kleur natuurlijk ook bekomen door hem meermaals te smelten en te zuiveren.
Gisteren hebben we zo'n 15 kg was gesmolten, ik loste één soeplepel oxaalzuurkristallen op in een halve liter water, af en toe goot ik bij het smeltproces een scheutje erbij.
In Bijenhof in Bissegem gebruiken ze ook oxaalzuur om hun was te bleken en nadien te wafelen.
gr
roger
roger

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bijenwas kleur

Bericht door m.kolsters. » zo 20 okt 2013, 11:57

Heel die troep in de was is niet nodig, een vinger hoed loda en het is al goed.
Maar je begint al verkeerd je moet met water werken om de ramen schoon te maken.
De was die ik kook is altijd kanarie geel en nooit zoals die van Roger en ook geen waterstofperoxide.
Nog een paar jaar en er is geen was voor de bijen , dan moeten ze alles zelf gaan uit bouwen.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten