Kan ik een kast maken van vloerdelenhout?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:
Kan ik een kast maken van vloerdelenhout?

Bericht door Samuel Murray » vr 17 jan 2014, 11:12

Hoi allemaal

Ik zag gister bij de Gamma de volgende "vloerdelenhout" (een sixpack geeft 33% korting):

gamma.nl/assortiment/vloerdelen-2100-x-88-x-18mm-vuren-per-stuk/p/B295481

Afbeelding

Mijn vraag is of het slim of dom zou zijn om een bijenkast van dit hout te maak. Ik begrijp dat de hout onbehandeld is voor buitengebruik -- zou het voldoende zijn om de hout dan gewoon aan de buitenkant van die kast te schilderen? Begrijp ik het goed dat de messing-en-groef de hout minder zal laten kromtrekken dan planken die gewoon naast elkaar aan elkaar gelijmen worden?

Bedankt
Samuel

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Kan ik een kast maken van vloerdelenhout?

Bericht door Stephan » vr 17 jan 2014, 14:56

Beste,
Je kan je kast van elk hout soort maken.
De vraag is meer wat je van je kast wil verwachten!? (Levensduur?- Gewicht?)

Ik persoonlijk zou het dus niet doen.
De aanbieding is gewoon Vuren hout...of het nou vloerdelen zijn of niet.
Dan zou ik het nog eerder van betonplex maken of multiplex.
Dan hou je de zijkanten tenminste uit 1 deel. gewoon goed behandelen om de levensduur wat te verlengen.
Beter is natuurlijk gewoon een mooie soort hard hout.
Over je vraag of het voldoende is om alleen de buitenkant te behandelen....NEEN!
Hout dat aan 1 kant word behandelt heeft de eigenschap om te willen krom trekken.
Mijn eigen kasten zijn van beidde kanten (binnen en buiten zijde) behandelt. binnen kant heb ik na goed drogen, na-gewreven met wat bijen was.
Mijn bijen hebben er totaal geen last van.

-beits: trekt in je hout
-lak en verf: legt een laag op je hout.

Sommige zeggen dat Betonplex (de bruine gladde platen) niet ademt .. Ik vind dat een beetje een rare opmerking. Aangezien elk houtsoort dat behandelt is aan beidde kanten, eigenlijk niet meer kan ademen. Ademen betekent dat er lucht +vocht tussen de nerven van het hout komt...dus je hout kan deze vocht opnemen wat het kromtrekken en de levensduur beinvloed.
Mijn kast hoeft niet te ademen. ventilatie genoeg door varoa lade en bovenste ventilatie gat.

Vriendelijke groet Stephan

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Kan ik een kast maken van vloerdelenhout?

Bericht door Samuel Murray » vr 17 jan 2014, 16:51

Stephan schreef:Dan zou ik het nog eerder van betonplex maken of multiplex.
Oke, maar hoe moet men betonplex behandelen als een kast ervan maken? Ik begrijp dat het vlakke deel van de betonplex beschermd is tegen vocht, maar wat dan van de randten (punten) van de betonplex -- gaat er niet er water naar binnen?

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Kan ik een kast maken van vloerdelenhout?

Bericht door Bok » vr 17 jan 2014, 16:58

Ik zou het niet doen. Dit hout is nat en gaat werken. (lees krimpen)
groet,

Peter

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Kan ik een kast maken van vloerdelenhout?

Bericht door Primus » vr 17 jan 2014, 18:36

Ik gebruik al veel jaren Eliotisplaten om bijenkasten te maken. Als je een houthandel een beetje kent mag je er de mooiste platen wel van tussen halen. Ik heb kasten die meer dan 20 jaar meegingen (stonden wel droog in een stal) Heb er deze winter weer 3 nieuwe gemaakt. Die kasten verf ik met in wateroplosbare verf van de "Gamma" en ik heb degelijke mooie kasten voor een betaalbaar bedrag. Een kast volledig met drie broedkamers, inox bleddens , varoagaas en inox vijzen komt dan op een € 75. Natuurlijk hoe meer je er maakt hoe goedkoper ze worden.

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Kan ik een kast maken van vloerdelenhout?

Bericht door Stephan » vr 17 jan 2014, 18:51

Als je betonplex hout gebruikt kom je de kopse kanten aan het behandelen.
Als je de echte betonplex platen hebt zie je dat de kopse randen rood bruinig zijn...deze zijn ook behandeld.
Er zijn namelijk ook platen in de handel die blank van kleur zijn op de kopse randen...hier komt de bruine folie kant eerder los wanneer deze buiten worden gebruikt.
Ik zou geen tandverbinding maken alhoewel deze verbinding wel heel sterk is.

Maar deze Betonplex platen zijn ook niet goedkoop.
En waarschijnlijk heb je goedkoper een 2de hands kast ergens....Ik zag dat Tupkomed mooie kasten tegen een aardige prijs aanbied op dit forum.
55 Euro voor een kant en klare 6 ramer....ziet er strak uit....maar ook deze kom je aan het behandelen.

PS. Bok
Hoezo zouden nieuwe betonplex platen...nat hout zijn???
Deze platen worden juist ontwikkelt zodat ze tegen water kunnen.
Gemaakt voor in de bouw zodat er natte beton tegen gestort kan worden.
En het zaakje niet uitzet of krom trekt.
We hebben het over nieuwe platen...deze zijn niet nat.

Groet

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Kan ik een kast maken van vloerdelenhout?

Bericht door buzzer » vr 17 jan 2014, 20:37

Ik trek de deskundigheid van anderen niet in twijfel maar geef je in overweging dat ik al jaren zelfbouwkasten alleen aan de buitenzijde behandel. Twee x grond en twee x aflak. De binnenkant regelen de bijen maar als dat nodig is. Dat betonplex niet ademt is waar maar dat doet een kunststofkast ook niet. Gebruik zo weinig mogelijk plamuur dus werk nauwkeurig.
De vloerdelen zijn geschikt voor de bouw van kasten maar ik zou je willen adviseren de verbindingen met schuimlijm en schroeven (voorboren) te monteren.
Succes en hou je aan de juiste binnenmaten.......
Afbeelding
Alle begin is (bij) zonder honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 30 gasten