Bedrijfsmethode koolzaad

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Bedrijfsmethode koolzaad

Bericht door Bart de Coo » zo 26 jan 2014, 20:07

Besten,

Op dit moment probeer ik een standplaats tussen de koolzaadvelden te regelen hier vlak over de grens in Duitsland. Ik hoop dat het lukt. Maar ik zie veel problemen opdoemen. Ik ben nauwelijks ervaren met koolzaad.

Wanneer begint het koolzaad doorgaans? Kan ik na het fruit afreizen of moet ik per se eerder weg?

Hoe regel ik dat met kunstzwermen? Vegers maken en die mee naar huis nemen? Of vliegers maken en de broedafleggers daar laten staan? Ik krijg de tip om de moer gewoon dood te drukken. Na twee weken doppen breken. Maar dan krijg je toch bruidszwermen?

Hoe zit dat met 'betonhoning'? Snel honing afnemen en snel slingeren zou ik zeggen. (Met enten en roeren ben ik bekend en ervaren.) Maar er blijft toch heel veel honing achter in de broedkamer? Hoe gaat het daarmee verder? Ik ben nogal bang dat er dikke kragen keiharde honing in mijn broedramen komen.

Ik hoop dat er ouwe koolzaadrotten zijn die het leuk vinden om de tips en trucs eens op een rijtje te zetten.

Groet,

Bart

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethode koolzaad

Bericht door Bok » ma 27 jan 2014, 13:02

Hoi,

Ik breng ieder jaar een aantal volkjes naar het koolzaad om uit te groeien.
Voor mij start de voorbereiding al een jaar eerder.
Na de lindebloei maak ik een aantal sterke schudzwermen waar ik bevruchte, leggende buckfast moeren op zet. Ik laat deze volkjes op 6 ramen Dadant overwinteren.

Deze volken breng ik naar het koolzaad. (ongeveer half april als er al flink wat bloemen in staan. Dit is heel erg weersafhankelijk)
Zodra de zesramers vol raken zet ik er een honigkamer op. Het kan nog koud zijn en dan heb ik ze liever niet al in een grote kast zitten.

Bij 5 a 6 ramen broed zet ik alles over op een grote kast en geef naar behoefte kunstvellen. Meestal 2 per week.

Zo bouw ik uit naar 12 raams dadant zonder last te hebben van zwermen.

Honingopbrengst is natuurlijk niet optimaal. Ik zet in op groei en niet op honing. Die komt later hopelijk op de linde maar 20 kg per volkje is bij normaal weer zeker te verwachten.


Hoe een hoofdvolk op het koolzaad is weet ik niet. Hier heb ik geen ervaring mee.

Mijn ervaring is dat als je na de bloei snel moet slingeren. Al is het maar om vermenging te voorkomen. De honing is eenvoudig uit de raten krijgt. Niet lang laten staan.

Na drie dagen roeren en schoonmaken van de honing deze enten met een potje koolzaadhoning van vorig jaar. Zodra je ziet dat de honing troebel wordt oppassen en snel in potten doen.
groet,

Peter

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethode koolzaad

Bericht door Ruinerweg » ma 27 jan 2014, 14:06

Bart,

Wat ik doe:

Middelmatige valk op 1 bak: kijken of er genoeg voer in de onderbak is, een paar vellen kunstraat in de onderbak en een honingkamer er bovenop met om en om uitgebouwde raat en kunstraat. Bij een een groter Volk - op 2 bakken b.v.: ook weer onderin flink kunstraat bij hangen en evt. een broedkamer met om en om uitgebouwde ramen en Kunstraat. Ook kun je evt. een paar honingkamer raampje in de broedkamer hangen en daar darrenraat aan te laten bouwen om alvast wat varroa weg te vangen.

De bijen moet veel ruimte hebben op het koolzaad omdat ze explosief groeien en zich niet moeten vervelen.
Kunstzwermen maak je op het koolzaad en je neemt de aflegger mee naar huis.
Ik heb daar op deze Manier nog nooit een slechte oogst gehad en alle volken kwamen er veel beter vandaan.
Soms als je een week warm weer heb kun je alvast een paar vlinke bakken ophalen en het Kunstje nog een keer doen.

Slingeren: zie boven, als het verzegeld is: slingeren en het loopt eruit als water!

Succes,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten