Nieuwe manier van kunstraat zetten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Albert Stoter » zo 24 jun 2007, 20:08

Astrid Schoots schreef: hoe kom je aan deze 'voorgeschreven' info?
Hoi Astrid. Eerlijk gezegd weet ik dat niet meer (in mijn hoofd opgeslagen zonder bronvermelding), maar ik vond het zelf inderdaad ook nog erg recht, vandaar dat ik het ook schuiner heb gemaakt dan dat. Ik heb de term "voorgeschreven" wellicht te snel gebruikt.

Waarschijnlijk is er ook wel een samenhang met het materiaal van de schuine wanden. Die van mij zijn van hout. Bij schuine kunststof zijwanden is het resultaat waarschijnlijk beter. Zo zag ik vandaag ook tamelijk rechte schuine wanden in een kunststof Kieler Begattungskästchen en daar werd volgens de eigenaar niet aan vastgebouwd.

TvdB
Berichten:36
Lid geworden op:di 28 jan 2014, 19:09
Imker sinds:1997
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door TvdB » wo 05 feb 2014, 17:43

Ik heb niet de hele conversatie meegelezen maar waarom zou je een raampje doormidden zagen? Het volgende zou mogelijk moeten zijn: de onderlat met een tandverbinding in de zijlatten hangen. Als je door die tandverbindingen aan beide kanten een klein gaatje boort voor een spijkertje dan kan je de onderlat in het raampje fixeren. Het enigste wat nu nog nodig is is een groef in boven, onder en zijlatten en kunstraat die daar precies in past. Dit scheelt verder een hoop extra houtjes en kwart klemhoutjes etc.

Wat ik me verder afvroeg is het volgende: er zijn veel topics te lezen van mensen die een eigen kunstraatpers hebben gemaakt, waarom zou je niet meteen die kunstraat in een raampje met bedrading persen? je hebt wel twee persen nodig (er van uigaande dat je met MK en HK werkt) maar een zelfgemaakte pers is toch relatief goedkoop en goed te maken...

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Samuel Murray » wo 05 feb 2014, 18:43

TvdB schreef:Ik heb niet de hele conversatie meegelezen maar...
Ik heb alleen de eerste en laatste paginas gelezen, maar ik dacht meteen: zo doet de Amerikanen en Britten het toch allang!

http://www.youtube.com/watch?v=AJ76fGB7aTg

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door FerryB » wo 05 feb 2014, 23:51

Dus kortweg is en blijft het insmelten het eenvoudigst en het snelst :whistle:
Geen gedoe met spijkertjes enz. Je koopt gemonteerde ramen die ook bespannen zijn voor 1 euro per stuk en je smelt er kunstraat in.
Goedkoop en snel en als je dan ook nog je eigen was gebruikt ben je nog goed bezig ook.
Laatst gewijzigd door FerryB op do 06 feb 2014, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door m.kolsters. » do 06 feb 2014, 14:05

Dan ben je heel goed bezig, maar als de draden in de lengte zitten dan de onderste en de bovenste op de lange lat in de midden met een nietje vastzetten.
Komt de was ook aan de boven lat goed vast.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten