Layenkast voor 2volken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39
Layenkast voor 2volken

Bericht door hansjochem » wo 27 aug 2014, 00:02

Ik was het afgelopen weekend met de VCI in het bijenmuseum in Kalmthout. Daar stond een zgn Layenskast. Deze kast kan 2 volken tegelijkertijd huisvesten maar heeft een gemeenschappelijke honingkamer en vliegplank De bijen van de volken ontmoeten elkaar daar dus. Wie weet hoe deze kast precies in elkaar zit of heeft bouwtekeningen?
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Layenkast voor 2volken

Bericht door Albert Stoter » wo 27 aug 2014, 10:52

Layens kast is niet per defnitie voor twee bijenvolken: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Layens_kast

M.b.t. twee volken in 1 kast vind je de Nederlandse Raad-tweeling uit 1933 wellicht ook een idee: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Raad-tweeling

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Layenkast voor 2volken

Bericht door Samuel Murray » wo 27 aug 2014, 11:51

hansjochem schreef:Deze kast kan 2 volken tegelijkertijd huisvesten maar heeft een gemeenschappelijke honingkamer en vliegplank.
Weet je zeker dat het gaat om twee volken, en niet om één volk met twee moeren? Als je Engels kan lezen, google voor "two queen system".

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Layenkast voor 2volken

Bericht door hansjochem » wo 27 aug 2014, 12:10

Samuel, je hebt gelijk. Het is 1 volk met 2 moeren denk ik. Overigens roept dat interessante vragen op: zwermen ze op het zelfde moment en zoja, hoe vindt dat dan plaats. Albert, bedankt. Ben van plan daar volgend jaar eens mee te experimenteren tenzij ik uit de reakties hier kan opmaken dat het niet aanbevelingswaardig is.
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Layenkast voor 2volken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 27 aug 2014, 13:23

Ben van plan daar volgend jaar eens mee te experimenteren tenzij ik uit de reakties hier kan opmaken dat het niet aanbevelingswaardig is.
Zoiets kan prima!
Heb dit jaar ook even per abuis twee moeren op een volk gehad. Ik had daar een goed rooster tussen, zodat de dames onmogelijk bij elkaar konden komen. Het was een heel groot volk. Ik kwam erachter omdat er boven het rooster ook een leggende moer zat (waarschijnlijk door mij zelf ingedaan bij het overhangen). Volgend jaar ga ik dat bij dit type kasten opnieuw doen, maar dan hier niet meer reizen (veel te zwaar).

gr.
JP

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Layenkast voor 2volken

Bericht door hansjochem » wo 27 aug 2014, 13:42

JP, heb je die kasten zelf gemaakt of gekocht. En waar kun je die kopen?
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
imker mekel
Berichten:26
Lid geworden op:za 02 aug 2014, 18:19
Imker sinds:2002
Aantal volken:7
Bijenras(sen):buckfast f1, bastaard f16
Locatie:Nijbroek gld
Contacteer:

Re: Layenkast voor 2volken

Bericht door imker mekel » wo 27 aug 2014, 19:12

Is dit niet net zo iets als er een seperator-rooster tussen de kamers?

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Layenkast voor 2volken

Bericht door hansjochem » wo 27 aug 2014, 22:56

Mekel. Vergelijkbaar, maar anders.
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Layenkast voor 2volken

Bericht door Ewout » do 28 aug 2014, 18:21

Forum gebruiker Martin B heeft een tweevolks kast in gebruik gehad, misschien kan hij iets vertellen over zijn ervaringen?

Ik kwam een juweeltje van een artikel uit 1936 tegen, waarin de tweevolks kast vluchting voorbij komt.
Het is nog niet zo heel lang geleden, dat een van onze oudere collega's op een afdelingsvergadering de vraag inleidde: "Hoe krijg ik in het voorjaar vroeg sterke volken?" natuurlijk met de bedoeling van de Meidracht zijn deel te krijgen. Hij bleek een heel serieus imker te zijn, die alles wist van goed inwinteren, goed overwinteren en goed uitwinteren en het in de praktijk bracht ook, maar desondanks bleven zijn honingkamers in de Meimaand leeg. Hem werd toen de raad gegeven het eens te proberen met speculatief voeren of met het tweevolk systeem. Maar het is na het bovenverhaalde duidelijk, dat de vraag niet goed gesteld was. Het komt niet aan op sterke volken. Het is zelfs heel verkeerd vroeg in het voorjaar sterke volken te hebben. Sterke volken in het voorjaar zijn broedaanzetters. Dat worden zwermduivels. Maar ook de raad had anders moeten luiden. [...] De vraag had moeten luiden "Hoe kom ik in het voorjaar aan goede volken" en het antwoord "dat een goed volk hetzelfde wil zeggen als een goede koningin en dat een goede koningin je door het toeval, zoals onze jonge collega's, in de schoot geworpen kan worden, maar anders gekweekt, opzettelijk gekweekt, moet worden, dat teeltkeus toegepast moet worden".
Nu wil ik je niet het plezier van een tweevolks kast ontzeggen, want zulke kastexperimenten zijn altijd leuk en hoeven niet per se meer honing op te leveren. Maar het hele artikel is prachtig geschreven dus ik wilde het je niet besparen :D

Deed de auteur stiekem in 1936 aan een eenvoudige vorm van moonlight mating? :clap:
En neem u in acht voor uw buurman. Tien tegen een, dat hij voor uw plannen niets voelt en tevreden is met zijn straatterriërs van bijen of dat hij zijn hart verpand heeft aan een vreemde koningin, die even gevaarlijk, ja de bron van alle kwaad is. Ga maar niet met hem praten om hem voor uw plannen te winnen. Gij zult zien, dat er nog minder met hem te praten is, dan met dien directeur van park en plantsoen of met dien houtvester, of dien boer, Gij zult zelf uw maatregelen moeten nemen. Gij sluit uw jonge koninginnen, die nog bevrucht moeten worden, af achter koninginnerooster en daarmee ook de darren. Gij neemt dit rooster weg, als de darrenvlucht is afgelopen. Dit is omstreeks vier uur in de namiddag. Dan hebt gij geen last meer van de barren van uw buurman en gij kunt voor 90 procent van reinbevruchting verzekerd zijn.
De resultaten van uw zorgzame arbeid zullen niet uitblijven. Er moet met onze inheemse bijen nog veel te bereiken zijn - juist, omdat we nog nooit selectie hebben toegepast. We kunnen nog veel inhalen. We hebben onze tijd alleen maar verzuimd. Gij zult een stand kweken van zuivere bijen, wat meer zegt, van honing-bijen. Gij hoeft dan met uw buurman niet meer te gaan praten. Uw resultaten zullen hem overtuigd hebben.

Gebruikersavatar
imker mekel
Berichten:26
Lid geworden op:za 02 aug 2014, 18:19
Imker sinds:2002
Aantal volken:7
Bijenras(sen):buckfast f1, bastaard f16
Locatie:Nijbroek gld
Contacteer:

Re: Layenkast voor 2volken

Bericht door imker mekel » do 28 aug 2014, 19:08

Dus een rooster na 4 uur verwijderen werkt?
Hoezo nog KI of Amelandbevruchting :)
Of is het stiekum toch een fabel?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten