Imkerkleding reinigen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Imkerkleding reinigen

Bericht door Hans van der Post. » di 09 sep 2014, 10:54

Go is dat imkerpak is nog niet schoon.
Woordspelletjes ben ik niet zo bedreven in.
Bijenhouden is leuk en draag de kennis die ik daarmee op doe, op dit forum uit :!:
!Hans.

Embraced
Berichten:102
Lid geworden op:zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Helmond
Contacteer:

Re: Imkerkleding reinigen

Bericht door Embraced » di 09 sep 2014, 12:54

Nog een gekeken in mijn bovenkamer in het vakje schoonmaakkennis.. Staat niet erg veel vrees ik maar… Soda helpt het beste bij extra wit krijgen, Azijn in het spoelwater verwijderd de meeste geuren goed (tegenwoordig kan je schoonmaakazijn met lavendelgeur krijgen). En bij gebrek aan vlekkeloosheid kan je altijd nog creatief doen en bijvoorbeeld je imkerpak met een kleurtabletje wassen en dan bijvoorbeeld felpaars maken, of mooi bordeaux rood, of welke kleur men dan ook zou willen. En aangezien de meeste imkerpakken gemaakt zijn van dik wit katoen is dat echt prima te doen. Je kan ze ook een batik behandeling geven, dan vallen vlekken natuurlijk ook minder op.

Maar goed, probeer het eventueel met een nachtje soda en dan op de gebruikelijke manier wassen. Propolis zou moeten oplossen in alcohol en nagellakremover met aceton doet het ook erg goed. Maar om daar nou het pak in te gaan weken lijkt me weer wat overdreven.
:music-rockout:
Embraced

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Imkerkleding reinigen

Bericht door A.A. Staals » di 09 sep 2014, 13:00

Embraced schreef:
Maar goed, probeer het eventueel met een nachtje soda en dan op de gebruikelijke manier wassen. Propolis zou moeten oplossen in alcohol en nagellakremover met aceton doet het ook erg goed.
Propolis lost goed op in soda.

ad staals

Embraced
Berichten:102
Lid geworden op:zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Helmond
Contacteer:

Re: Imkerkleding reinigen

Bericht door Embraced » di 09 sep 2014, 13:02

A.A. Staals schreef: Propolis lost goed op in soda.

ad staals
AH!.. ook goed om te weten. Scheelt weer een schoonmaakstap in de toekomst. Momenteel is mijn pak na mijn cursusjaartje nog propolisvrij dus voor mij is de noodzaak om eea te wassen nog niet aanwezig.
:music-rockout:
Embraced

JohanMaas
Berichten:34
Lid geworden op:vr 12 sep 2014, 11:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:8
Bijenras(sen):niks
Contacteer:

Re: Imkerkleding reinigen

Bericht door JohanMaas » za 13 sep 2014, 09:59

Ik gebruik BIOTEX. Paar uur laten weken en dan wassen op 60 graden.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Imkerkleding reinigen

Bericht door semar » za 13 sep 2014, 17:57

bij wassen in de wasmachine gaat bij mij het visier steeds stuk

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Imkerkleding reinigen

Bericht door bee-tree » di 16 sep 2014, 00:19

semar schreef:bij wassen in de wasmachine gaat bij mij het visier steeds stuk

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bij mij ook. Daarom waste ik het vizier op de hand. Maar vanavond had ik daar geen zin in omdat
ik een luxe uitvoering heb met een soort telescoop halsgedeelte. Ik mis de routine om de ritssluiting
weer snel aan het jack te koppelen. Daarom heb ik het complete imkerpak samengevouwen zodat
het vizier in het midden zit en bedekt is door stof. Om alles op de plaats te houden heb ik er
in 6 richtingen touw omheen gebonden. Ik hoop dat het in de wasmachine een pakket blijft en het vizier onbeschadigd blijft.
Waarom maken ze die vizieren niet van steviger materiaal ? Nu komt het imkerjack met kap niet vaak genoeg in de was.

Ik heb het jack met kap 24 uur in een sodabad van 6 % gelegd als vóórwas om eventuele ziektekiemen te doden
en propolis op te lossen. De propolis spoelde niet weg toen ik het spul heen en weer bewoog.
Na die 24 uur in het sodabad heb ik het jack met kap als een pakketje in de wasmachine
gedaan met wasmiddel bij 40 graden. Over een uur of anders morgenvroeg kan ik verslag uitbrengen. Zj.

Raadsel: Waaraan herken je de zakdoeken van imkers als ze op de vergadering te voorschijn gehaald worden ?
Het zijn geen propolisvlekken en geen neusstofvlekken maar vlekken van............? Doe een poging !

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Imkerkleding reinigen

Bericht door bee-tree » di 16 sep 2014, 07:22

Goede morgen in de schemering , kwart voor zeven, ik heb het Bosuilenpaar afscheid van elkaar horen nemen.
Elk zoekt z'n eigen nest op. Het mannetje zal wel even aarzelen om de schuur in te gaan.
Er hangt 'n witte menselijke gestalte op de kop aan de waslijn vlak onder het raampje waarachter z'n kist staat.
Het is m'n imkershabijt. Het is ongehavend uit de trommelwasmachine gekomen. De onderdelen van het vizier
en het ventilatiegaas aan de nekzijde zijn niet kapotgescheurd. Het toerental van de centrifuge was 700. De wasduur kort.

Het touw had losgelaten. Kap en jack zijn geen pakketje gebleven.

In het verleden ging het gaas van andere kappen al stuk als je de pijp er tegen aan drukte. Blijkbaar heeft men
thans een steviger kwaliteit gaas ontdekt.

Wasresultaat: propolisvlekken zijn weg, maar aan de voorkant en op de kap zitten nog steeds de sporen
die Aspergillus niger nalaat doordat deze schimmelsoort de kans heeft gekregen zich over de honingvlekken
te ontfermen gedurende enkele dagen. Men moet de overall en burka eigenlijk elke dag in gewoon water uitspoelen
als men tijdens het werken met raten, honing aan de handen krijgt, al is het minimaal.
Men noemt het onuitwisbaar vlekkenpatroon dat de spikkeltjeschimmel achterlaat "HET WEER" of "het weer zit er in" Bee3

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten