Waarnemingen in de winter 2014-15

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door alfa vulgaris »

Is blokbehandelong om de 9 tot 11 dagen niet beter?

Haha...die vaningen is lekker bezig.
Pas je op? Ik heb ook wel eens gelezen dat de gevoeligheid voor de geur van mierenzuurgas heel snel kan afnemen.

De verdamping kan natuurlijk nog wel voldoende zijn maar als de damp kouder is dan is het gas ook minder reactief en zal het de mijtlongetjes minder verschroeien.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Jaap v.Popering »

alfa vulgaris schreef:Is blokbehandelong om de 9 tot 11 dagen niet beter?
Volgens mij is de gesloten broed periode 12 ( darrenbroed ) 15 dagen dagen . :think:

De meest effectieve tijden zullen dan in de wintermaanden volgens mij voor drie behandelingen dan ; dag 0--4--en 8 zijn

Jaap v P
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Ewout »

Freek schreef:Dus drie keer met tussenpoos van een week, zou liever nog 9 dagen doen maar dan zit ik met mijn werk en in het donker druppelen is niet handig.
Die 9 dagen wordt hier op het forum vaker genoemd, maar toch wijkt dat af van het advies van de fabrikant, die het volgende schrijft:
Intensieve behandeling
Behandeling 1e dag:
Werkzaam van de 1e tot 8e dag.
Behandeling 6e dag:
Werkzaam van de 6e tot 14e dag.
Behandeling 13e dag:
Werkzaam van de 13e tot 18e dag.
Dat is in theorie dus een totale werkzaamheid van 18 dagen, wat zoals jaap al aangeeft de gesloten broed periode van zowel werksterbroed als darrenbroed overspant. Bij 3*9 heb je een grotere periode, maar ook grotere gaten waarbij de werkzaamheid minder is (uit bovenstaande concludeer ik dat de werkzaamheid zo rond de 5/6 dagen moet liggen, in mijn mijtenval telling zou ik eerder aan 4 dagen denken).
Ik zou in de winter (als er tenslotte geen darrenbroed is) dus het advies van jaap volgen en om de 4 of 5 dagen (0-5-10) behandelen. Door de constantere werking krijgen de varroa's minder kans om in te stappen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door marc »

Vergeten we, bij al deze late behandelingsstrategieën dit jaar, niet dat de bijen er ook onder lijden?
In juli-aug kan je nog zeggen 'de bijen leven toch maar kort, de nieuwe weten er niet van'. Die we nu het een na het ander toedienen zijn wel de langlevende winterbijen !
En voor veel bijen staat rond de feestdagen nog oxaalsoep op het menu.
Wat gaan we vertellen bij dode volken in het voorjaar? ' de varroa was in het najaar te erg'.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Hans van der Post. »

marc schreef:[.......................]Wat gaan we vertellen bij dode volken in het voorjaar? ' de varroa was in het najaar te erg'.
:clap:
!Hans.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Jaap v.Popering »

marc schreef:Vergeten we, bij al deze late behandelingsstrategieën dit jaar, niet dat de bijen er ook onder lijden?
' de varroa was in het najaar te erg'.
De verdwijnziekte manifesteert zich vrijwel direct na het inwinteren . :think: Deze periode zijn wij dus al enkele maanden gepasseerd . en zullen wij ons op de komende lente moeten focussen

Of er dan op dit moment nog broed aanwezig is , of niet ... wij zullen er voor dienen te zorgen van zodra er na de kortste dag weer( meer ) broed aangezet zal gaan worden , er zo min mogelijk mijten in de volken aanwezig zullen zijn .

Jaap v P
hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door hansjochem »

Na 14 dagen de varroalade van het volk met de hoogst verwachtte besmetting gecheckt. Schat zo n 300 ofwel 20 per dag.... Vliegt ook het minste van alle volken.
Bijlagen
uploadfromtaptalk1416746791344.jpg
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Ewout »

marc schreef:En voor veel bijen staat rond de feestdagen nog oxaalsoep op het menu.
Ik mag toch hopen dat de mensen die nu nog hive clean inzetten daar niet ook nog eens oxaal overheen doen!
Maar m.i. is hive clean een aardig alternatief voor oxaal druppelen als het een laffe winter is of als je doorbroeders hebt.
Of je laat de bijen geheel met rust en laat de natuur zijn selectiewerk doen (dan niet klagen over sterfte).

In deze context herhaal ik nog even een citaat van Gerhard Liebig wat ik al eerder op dit forum postte:
"Restentmilbung" mit Oxalsäure
Im Spätherbst oder Frühwinter steht die "Restentmilbung" an. Sie wird mit Oxalsäure durchgeführt, wenn die Völker brutfrei sind (drei Wochen nach einer Frostperiode) und wenn die Völker eine eng sitzende Wintertraube gebildet haben. Diese Restentmilbung hat das Ziel, den Varroabefall auf möglichst nahe Null zu drücken, damit im nächsten Jahr vor August keine Probleme auftreten. Sie dient nicht dazu, die Völker zu retten.
uit: Wie man Völkerverluste vermeidet
Met andere woorden: als je denk dat je met een behandeling die je nu uitvoert nog je volk over de winter kan tillen, kan dat weleens tot teleurstellingen leiden. Behandelingen nu zijn enkel bedoeld om de varroa een extra achterstand in het voorjaar te geven.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Jaap v.Popering »

Ook de varroalade kan soms vervelende dingen openbaren . Deze week ontdekte ik aan de hand van de lade dat er een moertje darrenbroedig geworden is .
De wasmul bevat complete deksels van de cellen .
Bijlagen
grof .jpg
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door johan »

ik wou toch nog even dit kwijt: Gezien het warme najaar zal er misschien op het normale moment van behandelen via oxaaldruppelen (net na de kortste dag) nog broed aanwezig zijn in de volken. Door de recordwarme 23 november (toch in België) is/blijft de koningin gestimuleerd om te leggen. tel hier 21 dagen bij en er zit al minstens tot 14 december broed in de volken. Dit in de veronderstelling dat de koningin vanaf vandaag volledig stopt met leggen en dat zal niet zo zijn want de temperaturen blijven tot 29/11 +10°C (uitlopend broed op 20/12).
Of begint de winter toch net op tijd met dagtemperaturen van 5 tot 7°C vanaf 30/11..?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten