Korte "golz" kast?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
rolfvantrigt
Berichten:4
Lid geworden op:za 26 jan 2013, 21:19
Contacteer:
Re: Korte "golz" kast?

Bericht door rolfvantrigt » ma 06 apr 2015, 08:41

Wat een prachtige kast Hans. Heb je er meerdere in gebruik of is het bij dit experiment gebleven. Het lijkt me een geweldige kast voor de volken die niet op reis gaan. Ik zoek nog steeds naar een oplossing om de uitwisselbaarheid van de raampjes te kunnen behouden met de kasten die wel op reis gaan (simplex).

rolfvantrigt
Berichten:4
Lid geworden op:za 26 jan 2013, 21:19
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door rolfvantrigt » ma 06 apr 2015, 09:47

Ik zie dat het gebruik van DuHoKa ramen een groot deel van mijn vorige vraag beantwoord.

eneHarrie
Berichten:13
Lid geworden op:zo 01 feb 2015, 22:17
Imker sinds:2014
Aantal volken:3
Bijenras(sen):3e generatie buckfast bastaarden
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door eneHarrie » di 24 mei 2016, 23:08

Op zoek naar ervaringen met een Golzkast vond ik dit item.
deze horizontale simplex/spaarkast lijkt een klein probleem op te lossen, namelijk de uitwisseling van ramen.
Hoe is het nu met het experiment?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door Hans van der Post. » wo 25 mei 2016, 00:16

Het experiment is geslaagd. Zomer 2012 waren er 10 broedkamer ramen verzegeld. Het raam direct naast het moerrooster zie foto is als eerste verzegeld. Om de vijf/zes dagen het dan verzegelde raam een plaats naar links opgeschoven en vervangen van het raam uiterst links. Zo kon er een bak totaal verzegelde broedkamer ramen worden afgenomen. En ja als je tevreden bent met zo'n oogst is het een kast voor imkers die niet kunnen tillen een goede oplossing. :be2:
Een nadeel je hebt voor een korte "golz" kast ruimte nodig voor twee kasten verticaal
!Hans.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door FrancA » wo 25 mei 2016, 08:08

Mooi experiment Hans.
eneHarrie schreef:deze horizontale simplex/spaarkast lijkt een klein probleem op te lossen, namelijk de uitwisseling van ramen.
Dat heb ik opgelost door een 'verloopstuk' te maken waarmee je een bijenvolk vanuit simplex - HK of BK - gemakkelijk kunt overzetten naar een standaard Golzkast:

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 10#p197332

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten