Is deze varroalade bruikbaar?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Johanna-68
Berichten:1
Lid geworden op:ma 13 apr 2015, 22:02
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Contacteer:
Is deze varroalade bruikbaar?

Bericht door Johanna-68 » ma 13 apr 2015, 22:19

Beste allemaal,
Ik ben begin dit jaar op een woonzorginstelling in Portugal gaan werken. Het is de bedoeling dat ik daar geleidelijk de imkertaken daar op me zal gaan nemen. Er zijn op dit terrein de afgelopen jaren steeds pogingen gedaan om bijen te houden maar er is nimmer geïnvesteerd in kennis. Gevolg: een hoop goedbedoeld gerommel en verlies van volken, (er is nu nog 1 volk over).
Ook ik heb geen imker ervaring maar zal cursussen gaan volgen, ben op zoek naar een mentor en lees me suf :-).
Het volgende doet zich nu voor, een goed bedoelende collega heeft zelf een varroabodem voor onze bijenkast gemaakt. Hij heeft hiervoor onbewerkt (vuren)hout gebruikt en bodemgaas van kunsstof met mazen van 5x5 mm.
Na alles wat ik inmiddels gelezen heb, heb ik sterke twijfels over de bruikbaarheid van deze bodem.
De mazen zijn volgens mij te groot en kunststof is niet erg handig ivm schoonmaken. Het onbewerkte hout lijkt me een risico op vocht en schimmelvorming en behoudt bovendien zijn vorm niet. Wat is jullie mening?

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Is deze varroalade bruikbaar?

Bericht door Samuel Murray » ma 13 apr 2015, 22:45

Johanna-68 schreef:Hij heeft hiervoor onbewerkt (vuren)hout gebruikt en bodemgaas van kunsstof met mazen van 5x5 mm.
Er is niets mis met kunststof of onverwerkt hout, maar 5 mm is te groot, want daar kan de bijen gewoon doorheen, en als de bijen erdoorheen stappen, stappen de varroa gewoon weer op, denk ik.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Is deze varroalade bruikbaar?

Bericht door Hans van der Post. » ma 13 apr 2015, 22:50

Johanna welkom in de imkerwereld. :) Het gaas is te groot daar kan zelfs een bij door heen. Zou gaas van metaal gebruiken 2 mm is groot genoeg.
Onbewerkt vurenhout is voor een bodem in Portugal niet erg. Als het bij jou regent dan droogt het weer snel op.

De bakken zou ik wel wit maken. Is er geen imkervereniging waar je de kennis "imkeren in Portugal" te vinden is?
!Hans.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Is deze varroalade bruikbaar?

Bericht door LWPisa » di 14 apr 2015, 17:59

In jouw geval (Portugal, groter aantal volken met de tijd) lijken varroabodems me niet nodig en duur. Handig zijn ze wel maar je kan prima imkeren zonder met de juiste planning/handelingen. Onder mediterrane omstandigheden kan je met vrij simpele en goedkope kasten uit de voeten. In NL trouwens ook.

Lennard

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Is deze varroalade bruikbaar?

Bericht door ErikS » wo 15 apr 2015, 14:15

Hallo Johanna,

Hoe sterk is het volk dat je nu hebt?

heb je een foto van de bodem? en welk type kast praten we over?

Belangrijk is of je de imkerij als een bijverdienste ziet voor de instelling of het een tijdbesteding is.

grtz,

erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten