Kieler kweekkastje

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:
Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » wo 06 aug 2014, 17:44

Mijn laatste bevolkte kieler wordt niet overgezet in een 6 ramer omdat deze verenigd is met een hoofdvolk dat een legende werkbij had.
Een beginnende imker bij mij in de straat had pech met een leggende werkbij in haar volk dit volk heb ik voor haar opgeruimd nu kreeg ze een bijenvolk van mij
hier was ze zeer blij mee.
Dit volk raakte moerloos en weer een eier leggende werkbij dit was voor haar een enorme teleurstelling heb haar aangeboden om mijn kieler met reserve
koningin er bovenop te zetten met een krant verenigen en dan even er niet aankomen.
Gisteren kwam ze met een blij gezicht even langs om te zeggen dat moer al in de broedkamer zit en dat er larfjes en eitjes in de ramen aanwezig zijn.
Met een goed gevoel heb ik mijn laatste koningin weggegeven, om toch een reserve koningin te hebben heb ik een B70 koningin gekocht en ingevoerd in
een 6 ramer morgen kijken of zij uit het kooitje is bevrijdt.

Gr. Roel

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Freek » wo 06 aug 2014, 19:49

Roelof,

Grappig, kijk er niet van op als het moertje morgen nog in het Nicot kooitje zit. Ik heb zojuist even gekeken en mijn in de achtertuin naast het opzetbad bevruchte moertje liep mooi rustig in het Nicot kooitje rond, de bijen waren wel bezig haar uit te eten, dus ik denk dat ze vanacht er wel uit komt en dat ze dan eitjes gaat leggen. Geeft wel aan dat het wel goed gaat komen, deze schudzwerm had al een F2 gemaakt uit een redcel omdat ik te laat was met het inhangen van nieuwe eitjes. Die F2 heb ik platgedrukt, en na anderhalf uur wachten het B70 moertje ingehangen. Ik was wat bang dat er misschien nog een F2 in zou rond lopen je weet het nooit, maar omdat het B70 moertje nu nog leeft is dit hoogstwaarschijnlijk niet het geval dan hadden ze het B70 moertje wel afgestoken.

Freek

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » wo 06 aug 2014, 22:14

Freek schreef:Grappig, kijk er niet van op als het moertje morgen nog in het Nicot kooitje zit.
Om 21.30 heb ik in het kastje gekeken miss heb ik een hele snelle B70 ze was al bevrijd door de werksters het nicot kooitje was leeg en schoon.
Eerst heb ik geluisterd of ze nog lawaai maakten dit was niet het geval en gaf mij enige zekerheid dat ze al over de raten loopt.

Gr. Roel

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Freek » wo 06 aug 2014, 22:28

Roel,

Fijn.
Misschien was je laagje deeg dunner dan bij mij. Je was wel lekker vroeg met kijken, zelfde avond nog even jandorie, nou maar 10 dagen dicht laten die kast :D
Had er vrij veel in gedaan want wilde zeker zijn dat ze echt even flink moesten knagen om die moer er uit te krijgen, wilde zeker weten dat ze een goed humeur zouden hebben alvorens die moer in het volkje kwam.
Ben benieuwd wat onze bevindingen zullen zijn met deze lijn moer.
Denk wel dat het je gelukt is, want anders was de moer niet uit het kooitje gekomen denk ik, maar had ze denk ik doodgestoken er in blijven liggen, ten minste dat heb ik wel eens meegemaakt wanneer ik er niet zeker van was of er een moer in een volk zat en voor de zekerheid bij doppen breken in een ander volk er moeren in haarkrullers afgesloten met elastiekje/krantje bovenop lag..., wanneer er toch een moer in zat werden zij doodgestoken.

Freek

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » wo 06 aug 2014, 23:06

Freek,
De voeding in het nicot kooitje is gevuld door onze koninginnen kweker miss heeft hij een goed recept, zelf gebruik ik apifonda.
Volgend jaar weten we wat de kwaliteiten van deze koninginnen zijn, heb er wel vertrouwen in.

Gr.Roel

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Freek » wo 06 aug 2014, 23:27

Yep,

Heb net de jampot van de 3 buckfast schudzwermen en dus ook van dit geheel nog even tot de nok met suikerwater gevuld, de B70 koningin krijgt geen tijd om stil te zitten, ze heeft wat te doen, heel veel lege cellen in dat volkje omdat het 27 dagen zonder k heeft gezeten, daar mag ze allemaal eitjes in leggen!

Freek

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Freek » do 14 aug 2014, 11:31

Net even gekeken.
Acht dagen nadat de uit de kieler in de 6 ramer ingevoerde B70 moer was uitgelopen maar ga morgen op vakantie dus toch maar een blik erop gedaan. Aan de bovenzijde van het kastje zie ik dat er door het een paar keer inhangen van buckfast eitjes voldoende bijen aanwezig zijn, de zesramer zit aardig vol, 5 ramen bijen en een kunstraat die ze nog uit mogen bouwen.
Dikke larven, ok, moer legt eitjes, maar wat zit daar voor rare dop :o.
Eerst maar even laten zitten, je weet nooit als de moer er niet meer is, laat ik die dop uitlopen was mijn eerste gedachte dus ik zet het raampje terug.
Ik blader verder en zie gelukkig op een ander raampje hare majesteit lopen met haar dikke kont. Mooi lijkt erop dat ik een volkje heb nu met een uit een eigen kieler achtertuin-bevruchte buckfast B70 F1 moer! :mrgreen: Ze beweegt zich wel vrij onrustig. Ik zie ook niet veel eitjes. Ik voer dit volkje nogal stevig omdat ik niet wil dat ze verhongert gedurende mijn vakantie en in veel cellen zit daardoor nu voer, en daar past geen eitje meer in.
Nu ik geconstateerd heb dat HM nog in eigen persoon aanwezig is, besluit ik de dop te breken. Die dop bleek leeg en dus een soort van speeldop, echter iets groter dan ik ze normaal tegenkom. Mogelijk had het volkje toch nog een beetje de pe in dat ik die grote F2 moer verwijderd had en met deze moer op de proppen kwam en dat de separatisten toen die dop hebben gebouwd.
Ik sluit het volkje en afwachten maar weer, was wat vroeg met kijken dacht ik achteraf, dikke larven maar geen gesloten broed. Zal wel goed komen na vakantie maar weer kijken.

Freek

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door FrancA » za 11 jul 2015, 16:36

Kun je 4 kieler bevruchtingskastjes gewoon stapelen?
De werksters in de 4 kastjes komen uit dezelfde HK.
Gaan de werksters zich dan erg vervliegen als de kastjes gestapeld staan?
Of trekken ze vanzelf naar het kastje met het meest succesvolle moertje?

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » za 11 jul 2015, 21:12

FrancA schreef:Kun je 4 kieler bevruchtingskastjes gewoon stapelen?
Volgens wat ik denk moet dat mogelijk zijn mits je ze plaatst op een afstand van 3 km van de oude standplaats.
Het vervliegen valt wel mee ik had 10 kastjes op 1 rij met weinig tussen afstand, door het koude weer had ik maar 3 bevruchte koninginnen.
In alle kielers bleven de zelfde hoeveelheid bijen zitten, ondanks dat er geen koningin meer in zat.
Op de kielers waar een koning in zat heb ik het kastje wat er naast stond af laten vliegen dit ging zonder problemen want het waren bijen van
de zelfde kast.
De overige kastjes hier heb ik een stukje broed in gezet en door het betere weer zitten daar nu weer bevruchte koninginnen in.

gr.Roel

Lidewij
Berichten:56
Lid geworden op:wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie:Almelo
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Lidewij » za 11 jul 2015, 21:42

In het begin van dit topic ging het over voerbakjes voor de Kieler. Bij Holtermann in Duitsland heb ik een Kieler voerbakje gekocht van het merk BiVo Germany. De deksel van het basiskastje klemt iets, want van het andere merk, maar dat is wel op te lossen met iets vaseline denk ik.
Ook een verdiepinkje kocht ik daar, waar het kleine onderste voerbakje in past, alleen steekt het dan een beetje in het basisbakje uit, zodat je dan niet van de 2 latjes eronder gebruik kan maken. Nodig heb ik dat toch niet meer.
Trouwens bedankt voor de beschrijving van de koninginnenkweek met blokje brias! Ga ik ook een keer doen. Maar raampjes vind ik dan onnodig werk.
Het gele kleurtje is de Sipa lak
Groeten, Lidewij
image.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten