Honingkamer met klimramen onder

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Honingkamer met klimramen onder

Bericht door Albert Stoter » vr 25 sep 2015, 12:06

Ik lees hier regelmatig dat men bij het inwinteren een lege honingkamer onder de broedkamer plaatst, met een paar klimramen in het midden.

Ik plaats zelf geen honingkamer, maar ik heb hoge bodems in combinatie met een bouwstop.

Eén van mijn cursisten was op een bijpraatavond van de vereniging ook geadviseerd om een honingkamer onder te plaatsen, maar nu heeft hij (wat mij betreft niet onverwacht) onder een aantal ramen van de broedkamer met voer gevulde raat. Daar boven zit nog het broed.

Ik neem nu aan dat het plaatsen van een 'lege honingkamer met een paar klimramen' het beste pas na het voeren kan plaatsvinden. Klopt het dat dat advies er ook bij had moeten worden gegeven?

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Honingkamer met klimramen onder

Bericht door JackC » vr 25 sep 2015, 12:49

Is het niet zo dat de bijen hun voorraad nog blijven herschikken tot ze hun ideale vorm van inwinteren hebben bereikt? Sinds vorig jaar zet ik op advies gegeven hier op het forum, onder mijn jonge volkjes honingkamers met raampjes en honing die bij het slingeren nog niet verzegeld was van productievolken. Is vorig jaar prima gegaan, heb ik nu weer. Onder mijn productievolken heb ik verhoogde bodems zonder bouwstop; daar heb ik nog geen wildbouw gezien. Dat doen ze volgens mij pas bij groot voedselaanbod in combinatie met plaatsgebrek; met 22 ramen is daar in deze tijd niet snel sprake van.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Honingkamer met klimramen onder

Bericht door Albert Stoter » za 26 sep 2015, 12:07

JackC schreef:Sinds vorig jaar zet ik op advies gegeven hier op het forum, onder mijn jonge volkjes honingkamers met raampjes ...
Met raampjes ... dan loop je inderdaad geen risico op uitbouw onder de bovenramen, maar ik zie ook regelmatig de optie langskomen van een lege honingkamer met alleen klimramen.
Ik neem aan dat je dat pas moet doen nadat je met het voeren bent gestopt (omdat je anders dus raatbouw onder de onderlatten van de bovenkamer krijgt.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Honingkamer met klimramen onder

Bericht door Alex Mönch » do 01 okt 2015, 00:47

Ik heb bij een aantal Dadant kasten er een honingkamer eronder geplaatst,omdat de Dadant broedkamer te klein was om al de bijen in te huisvesten en tevens biedt het de koningin in een dergelijk sterk volk,meer ruimte om te leggen als de ruimte afneemt in de broedkamer door het voeren voor de winter.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Honingkamer met klimramen onder

Bericht door FrancA » ma 05 okt 2015, 14:40

Albert Stoter schreef:Ik neem nu aan dat het plaatsen van een 'lege honingkamer met een paar klimramen' het beste pas na het voeren kan plaatsvinden. Klopt het dat dat advies er ook bij had moeten worden gegeven?
Ja, lijkt mij zinnig.
Mijn volken hebben nu voldoende wintervoorraad en de komende dagen ga ik ze terugbrengen naar 1 broedkamer met 1 honingkamer eronder met 4 "opstapramen" met kunstraat in het midden.
Dan ga ik in het vroege voorjaar wel de boel goed in de gaten houden om te voorkomen dat ze onder de broedkamerramen wildbouw gaan produceren.
Dan verhuist de honingkamer naar boven.
Ik werk zonder een bouwstop met de broedramen net boven het gaas.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Honingkamer met klimramen onder

Bericht door Bart de Coo » wo 14 okt 2015, 11:17

Ik zet graag de honingkamers onder broedkamers. Ik doe dat als ik de heidehoning eruit gehaald heb. Ik heb alle ramen geperst dit jaar, dus de ramen zijn leeg, op enkele ramen na die ik de moeite van het persen niet waard vond.

Voordelen: 1. je bent de honingbakken en de raampjes kwijt, je hoeft ze niet apart ergens op te slaan. 2. Bij de voorjaarsinspectie zijn de honingraampjes volkomen schoon en leeg. 3. je hoeft niet zo bang te zijn dat je het volk te veel suiker geeft, er is immers voldoende ruimte onder de broedbak voor de wintertros. 4. de raampjes zijn voor de winter goed geconserveerd met het oog op schimmel, zeker als je de schuifla eruit haalt.

Bij de voorjaarsinspectie gaan de honingbakken er weer onderuit. Je knapt de raampjes weer wat op of je bedraadt en bewafelt ze weer en een of twee weken later gaan de honigbakken er weer op. Voilá, ideaal, kind kan de was doen.

Bart

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Honingkamer met klimramen onder

Bericht door FrancA » wo 14 okt 2015, 12:51

Mooie argumenten ten voordele op een rijtje gezet Bart.
Dit jaar plaats ik voor het eerst ook honingkamers eronder met een aantal "klimramen" in het midden en zonder schuifla met name tegen schimmelvorming.
Ik ben benieuwd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten