plannen voor 2016

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:
Re: plannen voor 2016

Bericht door Samuel Murray » zo 18 okt 2015, 13:44

Philipa schreef:Laatst was bij de Lidl een vergrootglas met lampje in een aanbieding, komend jaar maar eens testen of ik het dan wel zie!
Er zijn ook vergrootglas apps voor bv Android.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » zo 18 okt 2015, 13:50

Samuel Murray schreef:
Philipa schreef:Laatst was bij de Lidl een vergrootglas met lampje in een aanbieding, komend jaar maar eens testen of ik het dan wel zie!
Er zijn ook vergrootglas apps voor bv Android.
Ja, heb ik ook.
Maar ja, steeds al die propolis aan je mobi..

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door Samuel Murray » zo 18 okt 2015, 14:21

willem schreef:Rond 1870 ontdekte ene meneer Hal(l) uit de USA dat een bovenlat van 19 mm dikte (hoogte) het meest efficiënt is om het vastbouwen aan de onderlat van het raam erboven te voorkomen en/of te beperken.
Miller schreef in 1911 dat JB Hall uit Kanada hem in 1883 ervan had verteld.

Afbeelding
In de dertiger jaren van vorige eeuw bevestigde onderzoek van Farrar dat in een onderzoek naar het gebruik van "Flachzarge".
Weet je mischien in welke boek dat staat? Ik wist dat Farrar een soort Rose Hive concept uitprobeerde (met flachzarge ramen, i.e. half-broed ramen).

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door Albert Stoter » ma 19 okt 2015, 11:24

Tieme schreef:Ja die honingkamers op de polystyreen 6-ramers zijn vreemd. Net of dat voor een andere maat honingkamerraampje is gemaakt.
Het is makkelijk 2 centimeter te veel en heel irritant.
Ik heb ze ook gekocht, maar met een heel andere doelstelling (ik gebruik zelfs helemaal geen honingkamerramen).

Toen ik dit jaar 4 schudzwermen in m'n EPS 6-ramers maakte is er eentje warm gelopen. Het waren net een paar zeer warme dagen, en de ventilatie in die EPS 6-ramers bleek te weinig.

Ik heb dat al eens keer eerder bijna gehad, maar toen had ik het vlot in de gaten en heb ik het deksel door gaas vervangen. Dit jaar was ik helaas minder alert.

Ik ga in 2016 onder een paar van die EPS 6-raams honingkamers een goed beluchtigde bodem maken zodat ik in het vervolg schudzwermen kan maken zonder nog bang te hoeven zijn voor warmlopers.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » ma 19 okt 2015, 13:32

Ja, die beluchtingbodem is wat krap.
Ik denk dat ik 'm een keer helemaal wegsnijd en er dan een grotere in maak.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door Albert Stoter » ma 19 okt 2015, 17:42

FrancA schreef:Ja, die beluchtingbodem is wat krap.
Ik heb er alleen last van bij het maken van schudzwermen. In de winter vind ik ze prima.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FerryB » ma 19 okt 2015, 17:53

IK gebruik die eps 6 ramers voor alle schudzwermen bij mijn koninginnenteelt en dat zijn er best veel maar nog nooit een warmloper gehad.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik ze buiten laat staan als ze dicht zitten om te harmoniseren misschien dat jij dat niet doet Albert.
En maak ze ook als het echt heel erg warm is.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door Albert Stoter » di 20 okt 2015, 10:52

Ik zet ze niet persé buiten Ferry, maar wel op een koele plek. Soms is het binnen koeler dan buiten.

Maak jij ze wellicht al eerder in het jaar, als je er minder bijen bij hoeft te doen?

(ik maakte ze 16 juli om 4 bevruchte Amelandmoeren in te voeren)

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door Kroese » di 20 okt 2015, 14:00

Albert Stoter schreef:Ik ga in 2016 onder een paar van die EPS 6-raams honingkamers een goed beluchtigde bodem maken zodat ik in het vervolg schudzwermen kan maken zonder nog bang te hoeven zijn voor warmlopers.
Ik vind het een beetje jammer dat BijDaan.nl geen broedkamers heeft laten maken. (Daan ideetje??)
Je kunt dan redelijk eenvoudig een losse gaasbodem onder die bak(ken) maken. Is veel beter dan die vaste bodems met die slechte ventilatie.
Ook kun je zo'n volk inwinteren op 12 BK ramen. 2 X 6 in de hoogte dat winter erg fijn in, met altijd het voer boven het volk, en minder er naast.
Zo'n volk kun je in het voorjaar simpel overhangen in een 10 ramer, en door laten groeien voor de dracht.

Ook kun je 2 HK bakjes op elkaar plaatsen, en dan 6 DUHOKA ramen er in hangen. Dat doe ik al vele jaren tot grote tevredenheid.
Ik winter die volkjes vaak in op 12 DUHOKA ramen. Dat zijn dan vaak sterke volken in het voorjaar.
20151020_132150.jpg
Een houten randje van 8 Cm hoog met vliegopening. Hier zit geen bodem in, dus heb ik die op een losse bodem gezet. Dit randje dient om van een HK een standaard BK te maken. (HK=15Cm + 8 Cm=23 Cm hoog) Zo kan ik toch nog wat standaard ramen gebruiken laten uitbouwen en bezetten. In de bovenste 2 HK's hangen 6 X DuHoKa ramen.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: plannen voor 2016

Bericht door FrancA » wo 21 okt 2015, 08:54

Ja, goed plan voor Daan voor 2016!
Maar dan wel eerst die 6-ramer broedkamer goed opmeten ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten