gedrag van bijen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
gedrag van bijen

Bericht door A.A. Staals » wo 30 dec 2015, 15:53

Jaap v. Popering schreef:
Het zal elk jaar opnieuw weer anders zijn ...
Jaap en overige forum lezers:
Er zit meer regelmaat in dan jou zou denken. De bijen doen niet zomaar wat.
Door jarenlange ervaring met: 1e Broeden/door broeden in de winter in vliegkooien (voor het verkrijgen van jonge bijen voor de hommelteelt) en 2e jaren lang ervaring met bestuiving in kassen (einde bestuiving half oktober en weer beginnen half december), heb ik de volgende ervaring:
Volken klaar voor de winter (voldoende voer en bijen) stoppen met broeden al in september. Volken die gestopt zijn gaan niet zomaar weer aan de leg."Pas" gestopte volken weer aan de leg krijgen kost enkele weken. Volken die een paar maanden gestopt zijn gaan binnen een week weer aan de gang. Voor dit doel heb ik ook Buckfast geprobeerd omdat daar van werd gezegd dat ze langer door broeden, maar helaas.
Uit het bestuivingswerk is naar voren gekomen dat:
De meeste volken na de kortste dag weer aan de leg gaan als ongeveer een week lang niet te lage temperatuur heerste.
Volken die winter klaar zijn veel minder goed (of niet) hun werk doen als ze bv in september worden ingezet, terwijl volkjes die laat gemaakt zijn en niet winter klaar zijn dit wel doen.
Volken die begin oktober gevormd worden door samenvoegen van volkjes die terug komen uit de bestuiving volop stuifmeel halen en broeden terwijl andere volken niets doen.
017.JPG
011.JPG

Ik hoop dat dit door deze foto's (op dezelfde tijd genomen) duidelijk is. Hier kun je ook uit concluderen dat hele late drachten niet zo belangrijk zijn wanneer je tijdig inwinterd.
Op 22 december een volk gecontroleerd op broed, niet aanwezig. Vandaag weer gekeken, flink wat eitjes.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: gedrag van bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 dec 2015, 17:24

Volken die een paar maanden gestopt zijn gaan binnen een week weer aan de gang.
Je bedoelt als deze binnen in een serre gaan?
JP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: gedrag van bijen

Bericht door A.A. Staals » wo 30 dec 2015, 17:38

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Volken die een paar maanden gestopt zijn gaan binnen een week weer aan de gang.
Je bedoelt als deze binnen in een serre gaan?
Scannen0254.jpg
En in vliegkooien.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: gedrag van bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 dec 2015, 18:25

Mooi. Wat is dit precies Ad?
JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: gedrag van bijen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 30 dec 2015, 18:39

Volgens mij vergeet je de factor stuifmeel . Enkele honderden kilometers zuidelijker denken de bijen helemaal niet aan een winterstop , of klaar voor de winter .

Ik denk dat de dracht/voorraad van stuifmeel een grote invloed hierop heeft .
Met een behoorlijke voorraad stuifmeel zullen zij veel langer broed aanzetten dan wanneer zij dit niet hebben .

Wanneer ik een volk in een kas ( gesloten afdeling ) plaats en het stuifmeel is op en er komt niets binnen zal zij stoppen met het leggen van eitjes . Wanneer ik dan een stuifmeelraam in breng begint zij ook weer gelijk .

Misschien zou het eens leuk zijn om een volk de gehele winter stuifmeel bij te voeren of er dan verschil zit in het doorbroeden . ...Ik denk van wel .

Jaap v P

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gedrag van bijen

Bericht door HeHo » wo 30 dec 2015, 20:31

Jaap v.Popering schreef:Volgens mij vergeet je de factor stuifmeel . Enkele honderden kilometers zuidelijker denken de bijen helemaal niet aan een winterstop , of klaar voor de winter .

Ik denk dat de dracht/voorraad van stuifmeel een grote invloed hierop heeft .
Met een behoorlijke voorraad stuifmeel zullen zij veel langer broed aanzetten dan wanneer zij dit niet hebben .

Wanneer ik een volk in een kas ( gesloten afdeling ) plaats en het stuifmeel is op en er komt niets binnen zal zij stoppen met het leggen van eitjes . Wanneer ik dan een stuifmeelraam in breng begint zij ook weer gelijk .

Misschien zou het eens leuk zijn om een volk de gehele winter stuifmeel bij te voeren of er dan verschil zit in het doorbroeden . ...Ik denk van wel .

Jaap v P

Ik denk ook dat stuifmeel bepaalt als een volk begint te broeden.
Dat ze zich wat aantrekken van de daglengte geloof ik minder.
Waarom zit er in de volken op de aardbei onder belichting nu een behoorlijk broednest.
Omdat daar vers stuifmeel binnenkomt.

Ik heb enkele jaren terug een groot volk enkele keren bekeken geen broed tot eind februari.
In dat volk kon ik ook geen stuifmeel zien, maar toen er vers stuifmeel binnenkwam begonnen ze te broeden.

Volken die winterklaar zijn stoppen vroeg met broeden zeker oudere moeren.
Jonge volken broeden door omdat die niet winterklaar zijn.
Komen nog tot laat in de herfst terug met stuifmeel.

Hiervoor heb ik naar de aardbeien gebracht 4 volken die volledig ingewinterd waren.
En voor de zekerheid 4 zes ramers erbij die nog niet winterklaar waren.
Maar ook de ingewinterde bijen hebben goed gevlogen en inmiddels een behoorlijk broednest.

Groetjes Henk

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: gedrag van bijen

Bericht door A.A. Staals » wo 30 dec 2015, 21:27

Jaap v.Popering schreef:Volgens mij vergeet je de factor stuifmeel . Enkele honderden kilometers zuidelijker denken de bijen helemaal niet aan een winterstop , of klaar voor de winter .

Ik denk dat de dracht/voorraad van stuifmeel een grote invloed hierop heeft .
Met een behoorlijke voorraad stuifmeel zullen zij veel langer broed aanzetten dan wanneer zij dit niet hebben .

Wanneer ik een volk in een kas ( gesloten afdeling ) plaats en het stuifmeel is op en er komt niets binnen zal zij stoppen met het leggen van eitjes . Wanneer ik dan een stuifmeelraam in breng begint zij ook weer gelijk .

Misschien zou het eens leuk zijn om een volk de gehele winter stuifmeel bij te voeren of er dan verschil zit in het doorbroeden . ...Ik denk van wel .

Jaap v P
Jaap en HeHo
Ik vergeet de factor stuifmeel echt niet, want dit speelde een rol bij het laten broeden in vliegkooien. Honderden kilometers zuidelijker reageren de bijen ook op het voedsel aanbod en verminderen de activiteiten.
Bij het plaatsen van bijen in een kas, gaat het bij jou om een tijd dat de bijen normaal functioneren, niet in deze tijd van het jaar. Bij bedekte teelt van bv aubergine is het zelfs zo dat de bijen niet vliegen voordat er broed is.
Kun je mij een verklaring geven waarom de volken op de foto geen stuifmeel halen terwijl het wel aanwezig is (te zien aan het volk dat wel haalt).
Zo als ik vermelde een volk op 22 december geen broed vandaag 30 december wel broed zonder dat er stuifmeel binnen komt.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: gedrag van bijen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 30 dec 2015, 22:09

A.A. Staals schreef: Kun je mij een verklaring geven waarom de volken op de foto geen stuifmeel halen terwijl het wel aanwezig is (te zien aan het volk dat wel haalt).
Zo als ik vermelde een volk op 22 december geen broed vandaag 30 december wel broed zonder dat er stuifmeel binnen komt.

ad staals
Om welke reden het ene volk wel en het andere op dat moment geen stuifmeel verzameld is natuurlijk moeilijk te verklaren , maar het is misschien enkele dagen later andersom .

Op het aanzetten van broed zullen veel meer factoren meespelen ; nacht en dagtemperatuur . ..daglengte .....
Om broed aan te gaan zetten is het ook niet per se nodig dat zij vers stuifmeel verzamelen , in sommige volken is een behoorlijke hoeveelheid voorradig .... Ik hang vaak genoeg een raam met overwinterd ( in de opslag ) stuifmeel ( in een volk wat geen stuifmeel kan halen ) en ook daarvan kunnen zij gelijk het broednest weer opstarten .

En er zal ook altijd verschil in volken blijven . Ik heb dit jaar met stuifmeelonderzoekken geconstateerd dat het ene volk massaal een bepaalde kleur stuifmeel verzamelde , en het volk ernaast massaal een andere kleur . Alles zullen wij nooit verklaart krijgen .

Jaap v P

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gedrag van bijen

Bericht door HeHo » do 31 dec 2015, 07:25

A.A. Staals schreef: Kun je mij een verklaring geven waarom de volken op de foto geen stuifmeel halen terwijl het wel aanwezig is (te zien aan het volk dat wel haalt).
Zo als ik vermelde een volk op 22 december geen broed vandaag 30 december wel broed zonder dat er stuifmeel binnen komt.

ad staals
Op het eerste punt ben ik het helemaal eens, volken die klaar zijn stoppen met broeden.
Dit kan al in september zijn maar meestal oktober/november.
Volken die niet klaar zijn gaan langer door en zie je in november nog terug komen met stuifmeel.
Ik denk dat die volken niet meer vliegen bij twijfelachtig weer omdat er geen directe noodzaak is voor te vliegen. ( nemen geen risico meer )
Bij de kleinere volken ligt dat anders.
Maar als het echt mooi weer is vliegen alle volken. ( voorbeeld warm weer december dit jaar )

Ad hier kwamen ze vorige week met stuifmeel terug, dat zou best wel eens de rede zijn waarom ze nu is gaan leggen.
Misschien om de tien dagen even raampje lichten om te kijken hoe broed zich ontwikkeld. :idea: of vraag ik nu teveel.
En dan hoop ik dat er nog een tijdje vorst komt.
Volgens mij stopt ze dan weer met broeden en gaat niet door omdat de dagen langer worden.

Groetjes Henk

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: gedrag van bijen

Bericht door A.A. Staals » do 31 dec 2015, 07:35

HeHo schreef: En dan hoop ik dat er nog een tijdje vorst komt.
Volgens mij stopt ze dan weer met broeden en gaat niet door omdat we de langste dag gehad hebben.

Groetjes Henk
Henk
Dat klopt. Daarom lijkt het vaak bij een voorjaars-inspectie dat ze pas begonnen zijn, maar werkelijkheid hebben ze al een broedperiode achter de rug die niet gezien is.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten