zelfbouw Bremerkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door Dirk Blanken » ma 01 feb 2016, 18:39

mick schreef:Dat is inderdaad de bedoeling, zo kan ik eventueel uitproberen welke kant het volk het beste ontwikkelt.
Begrijp ik niet!

Je hebt een broedkamer gedeelte en een honing gedeelte, ontwikkeling zal alleen daar zijn waar de koningin zit dus in het broedkamer gedeelte.

Of je moet in de kast twee volken dus twee koninginnen zetten, de koninginnen kunnen dan niet bij elkaar komen.
Maar kasten met twee koninginnen en één honingkamer is vaker geprobeerd en je hoort er meer weinig van.

Je hebt voor warmbouw gekozen.
Ik denk dat dan ook honing opgeslagen wordt aan de achterkant van het broednest gezien van het vlieggat

Ik heb vroeger 12 Golzkasten gehad met Zweitserische hochwabe daarin had ik het honingkamer gedeelte in twee gedeeld en dus hele smalle hoge raampjes en dat beviel prima want de dracht is niet altijd groot.
Maar dat waren koudbouw kasten.
Dan kon je ev. een gedeelte van de broedkamer afscheiden voor een aflegger.
Het vlieggat was dan van links naar rechts en de ramen stonden daar loodrecht op dat lijkt mij veel makkelijker en heb je dan meer mogelijkheden.

Het komt mij allemaal een beetje raar over, normaal wordt de honing opgeslagen aan de achterkant van het broednest toch!
Maar bij deze kast moet de honing aan de zijkant van het broednest opgeslagen worden en zelfs op de zelfde hoogte van het vlieggat.
Ik hoop dat je bijen dit begrijpen!

Maar ik had het logischer gevonden als je het vlieggat 90 graden gedraaid had, je kan dan het vlieggat als het te groot is verkleinen door bijvoorbeeld schuimrubber te gebruiken of met hout.

Dirk.
dertiende

mick
Berichten:458
Lid geworden op:di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Retie, Kempen
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door mick » ma 01 feb 2016, 19:00

Met die ontwikkeling bedoel ik dan welke kant, welke windrichting, de zonnekant of niet.
90 graden draaien kan ik altijd nog, een nieuw vlieggat is zo gemaakt als het nodig blijkt.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door FrancA » di 23 feb 2016, 08:58

Dirk Blanken schreef:
mick schreef:Dat is inderdaad de bedoeling, zo kan ik eventueel uitproberen welke kant het volk het beste ontwikkelt.
Het komt mij allemaal een beetje raar over, normaal wordt de honing opgeslagen aan de achterkant van het broednest toch!
Maar bij deze kast moet de honing aan de zijkant van het broednest opgeslagen worden en zelfs op de zelfde hoogte van het vlieggat.
Ik hoop dat je bijen dit begrijpen!

Maar ik had het logischer gevonden als je het vlieggat 90 graden gedraaid had, je kan dan het vlieggat als het te groot is verkleinen door bijvoorbeeld schuimrubber te gebruiken of met hout.

Dirk.
Is het bij een Bremerkast niet de bedoeling dat je de indeling relatief eenvoudig naar behoefte kan aanpassen zodat je daarmee naar hartelust kan experimenteren en deze eventueel kan aanpassen aan omstandigheden?
Is het moerrooster gefixeerd?, dat kan ik niet goed zien op de foto.
Maar zoals gezegd kunnen er natuurlijk nog heel gemakkelijk extra vlieggaten op een andere zijde worden gemaakt.

@Dirk: Je zegt dat je 12 Golzkasten hebt gehad? Ben je overgestapt op een ander type (Golz?) bijenkast?

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door Dirk Blanken » di 23 feb 2016, 18:23

FrancA,
Die 12 Golzkasten heb ik een jaar of 6 gehad toen heb ik ze verkocht aan een liefhebber voor een spotprijs aan iemand die er graag mee wilde beginnen met alle ramen en al.
De reden was dat ze in elkaar begonnen te zakken en ik heb een broertje dood aan steeds maar onderhoud ik ben geen timmerman/restaurateur maar bijenhouder.

Vooral bij zulke kasten moet het hout van hoogwaardig duurzaam hout zijn bovendien moet het vocht goed kunnen afvloeien dus roosters onderin.
Ik kocht de kasten bij Lonnemann in Duitsland maar van waaibomenhout, nooit doen.
Lonnemann denkt dat als hij waaibomenhoutkasten verkoopt dat mensen dan eerder terug komen maar ze haken juist af vooral als je vraagt om beter hout en dat dan niet kan.
Overigens de constructie was prima!
Als de kasten gemaakt waren van een duurzame houtsoort stonden ze er nog.

Ik heb nu alleen nog Segebergers en teel volken voor de verkoop in het voorjaar dus ik slinger niet meer, de honing gaat rechtstreeks vanuit de broedhoningkamer naar de jonge afleggers.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door FrancA » di 23 feb 2016, 21:00

Dirk Blanken schreef:Vooral bij zulke kasten moet het hout van hoogwaardig duurzaam hout zijn bovendien moet het vocht goed kunnen afvloeien dus roosters onderin.
Ik kocht de kasten bij Lonnemann in Duitsland maar van waaibomenhout, nooit doen.
Lonnemann denkt dat als hij waaibomenhoutkasten verkoopt dat mensen dan eerder terug komen maar ze haken juist af vooral als je vraagt om beter hout en dat dan niet kan.
Overigens de constructie was prima!
Als de kasten gemaakt waren van een duurzame houtsoort stonden ze er nog.
Oké, dankjewel Dirk, duidelijk.
Was ik net van plan om ook eens bij Lonneman aan te gaan :)

Zouden die Golzkasten van Lonneman langer meegaan als ik er roosters onderin maak en ze van te voren van buiten goed beits en de binnenkant insmeer met gekookte lijnolie?
Of had jij dat van te voren ook al gedaan Dirk?, behalve die roosters onderin dan.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door semar » wo 24 feb 2016, 11:10

je kunt de binnenkant ook buitsen, als je daarna maar afdekt met propolis.
(opgelost in spiritus)

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door Dirk Blanken » do 25 feb 2016, 00:09

FrancaA,

De golzkasten zijn van waaibomen hout heel snel gegroeid.
Ik heb ze goed beschermd maar ze rotten van binnenuit door schimmels die in het hout zitten en de zon doet de rest.
Door schimmels en warmte en een beetje nog in het hout aanwezige vocht kan je na een paar jaar je vinger er doorheen steken het hout wordt opgevreten.
Als je met Lonnemann in zee gaat moet je eisen dat hij beter duurzaam hout gebruikt.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door martin b » do 25 feb 2016, 13:10

Wat Dirk daar schrijf klop als een bus, niet alleen de hout soort is van belang, Maar nog belangrijke is hoe de boom gegroeit is.
Heb hardhouten kozijen (15 jaar oud) langs grenen kozijen ( 50 jaar oud) gezien, maar de hardhoute waren al rot, terwijl de grenen nog goed waren. En dat bij iemand die schilder was, dus die weet toch hoe je hout het beste beschermd.

De groei snelheid van een boom bepaald mede de kwaliteit van het hout, hoe langzamer hoe beter (meestal, uitzoderingen daar gelaten)
Dicht op elkaar liggende jaarringen betekend langzaam gegroeidt hout, met kleine cellen, wat ook weer sterker is.

Heb verleden jaar een van de laaste kaste,(multiplex) waar ik bijna 40 jaar geleden mee ben begonnen, aan de kant gezet, rot.
Vroeger veel mee gereist en ze hebben ook niet altijd op tijd hun verfbeurt gehad, :oops:
Toen gekocht in wageningen, er werdt toen blijkbaar goede multiplex gebruikt.
met een groet van martin

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door joselito » do 25 feb 2016, 16:14

Is er geen misverstand?
Ik dacht dat waaibomen bomen zijn die alleenstaand opgegroeid zijn. Daardoor is de draad van het hout niet recht en kun je niets mee aanvangen, het trekt dadelijk krom. Inlandse den is daarvoor berucht.
Als kinderen was het voor ons ideaal en maakten we er windmolentjes van.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door joselito » do 25 feb 2016, 16:16

Dirk Blanken schreef: De golzkasten zijn van waaibomen hout heel snel gegroeid.
Dat zal waarschijnlijk van Weymouthden zijn, deze groeien snel en daardoor is het hout licht van structuur.
In Duitsland wordt het veel gebruikt, ook voor raampjes.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten