kasten in hout of Styropor?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:
Re: kasten in hout of Styropor?

Bericht door FerryB » zo 14 feb 2016, 17:56

Ik ben het afgelopen jaar overgegaan van segebergers simplex formaat naar de DB plus en ik vind het superkasten. heb er nu 10 met nog een aantal bijbehorende combi teeltkasten daar gaan drie bevruchtingsvolkjes in 1 kast.
En inderdaad ze zijn wat duurder dan een segeberger. maar dan heb je ook een komplete kast met echt alles erbij en dat is bij de segeberger dus echt niet zo. Het klinkt dan wel leuk 100 euro voor een segeberger maar dan moet je nog een vliegplank, een varroalade, ramen, moerrooster, bijenuitlaat en ik heb er ook nog een tussenbodem bijgekocht die er eigenlijk standaard bij zou moeten zitten want daar zit ook de pluswinterbeluchting bij. Nou dan kom ik dus aan €225 voor een komplete segeberger die kwalitatief ook nog een stuk minder is dan de DB.
En bij de DB plus zit dat alles er standaard bij ook de ramen.
En ik moet je zeggen wat een verademing dat je nog maar 1 bak hoeft te controleren dat scheelt dus de helft van de tijd. En wat ook wel heel erg prettig vind is dat er nergens meer braamraat is ook niet bovenop de ramen de ramen zitten nooit meer vastgekit ook niet na de winter je kunt ze er zo met je vingers uitwippen. De vochthuishouding is super en de bijen zijn veel minder tijd kwijt om op het raam te komen waar ze naar toe willen. Het heeft me aardig wat geld gekost want 4 jaar geleden had ik zo'n 10 nieuwe segebergers gekocht. Ik wou dat ik niet geluisterd had naar wat anderen zeiden toen zoals je moet gaan imkeren met het zelfde materiaal als de imkers om je heen gebruiken want dan kun je makkelijk een raampje uitwisselen. Nou ik heb in 5 jaar nog nooit een raampje uitgewisseld. En voor mij geen hout ten eerste veel te zwaar en ten tweede vind ik het een ramp dat de meeste houten kasten koud op elkaar staan en dus wel heel erg makkelijk verschuiven. Ik zie net dat ik al eerder heb gereageerd maar ik kan het niet laten als iemand een heel goed product zo afkraakt.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: kasten in hout of Styropor?

Bericht door FrancA » zo 14 feb 2016, 19:34

Hallo FerryB,

Mooi dat je gelijk met 10 kasten aan de slag bent gegaan.
Ik ben ook erg benieuwd naar jouw praktijkervaringen ermee in de komende jaren.

Nergens lees ik in deze draad iets over het afkraken van DBPluskasten.
Wel lees ik vraagtekens bij genoemde voordelen en de prijsstelling.

Mocht na enkele jaren praktijkervaring blijken dat DBPluskasten de huidige prijsstelling meer dan waard zijn en alle genoemde voordelen in de praktijk werken zoals genoemd, dan is dat een prachtige ontwikkeling.
Totdat dat allemaal breed in de praktijk gebleken is weten we er gewoon nog te weinig van.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: kasten in hout of Styropor?

Bericht door Erik Konijn » zo 14 feb 2016, 21:30

Je hebt ook plastic kasten nicot Dadant blatt 10 raams Als je er genoeg bestel kom je incl ramen tussen de 70 -80 euro per kast kwijt incl ramen. De kast is dubbelwandig zelfs op de hoek is er aan gedacht waar je de beitel tussen moet zetten. Geen geschuif vanwege de lipjes en in de voerbak zitten dichte openingen ( je kunt ze eruit drukken) om doppen in te kunnen hangen. roosters tegen muizen zijn er ook makkelijk in te drukken. Enigste nadeel ze zijn foei lelijk vind ik.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: kasten in hout of Styropor?

Bericht door ErikS » zo 14 feb 2016, 21:51

Hallo Erik,

Ik ken de nicot kasten en gebruik zelf de bodems voor mijn houten spaarkasten.
Hoe is jouw ervaring met de levensduur van jouw kasten en de opwarming in de zon?

grtz,

erik.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: kasten in hout of Styropor?

Bericht door Erik Konijn » ma 15 feb 2016, 12:58

In frankrijk wordt het volop gebruikt ongev 2000 kasten. Hier in nederland gasn we dit jaar over voor een gedeelte. Kunststof bodem en houten romp is geen succes. Alles kubststof is op elkaar afgestemd. Geen ergenis.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: kasten in hout of Styropor?

Bericht door ErikS » ma 15 feb 2016, 13:08

waarom zou de combinatie nicot bodem en houten kast een probleem zijn?

De afstand tussen de bodem en de onderkant raam is groot maar verder heb ikzelf geen opmerkingen. Deze afstand is bv bij de Ibee kast gelijk aan mijn zelfbouw kasten.

grtzs

erik.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: kasten in hout of Styropor?

Bericht door Erik Konijn » ma 15 feb 2016, 14:21

I.v.m. de afsluiter tegen muizen past net niet lekker. Misschien heb je een andere houtdikte dat het wel past. Afwaaien van metalen deksel. Bodem kan je niet aan het hout vastzetten i v.m reizen vanwege bestuiving.we gaan het meemaken dit jaar.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: kasten in hout of Styropor?

Bericht door ErikS » ma 15 feb 2016, 14:33

ok, de afsluiter gebruik ik niet maar snap hem.

Ik heb ook aan de achterzijde een spleet dicht moeten maken omdat de bak korter is.

De bodem is niet stijf en gaat inderdaad open staan als je hem optilt. Als ik een kast met nicot bodem verplaats gebruik ik altijd 2 spanbanden, een voor en een achter op de kast.

grtZ

erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 42 gasten